Topondernemers en top-CEO's in Nederland - 'Erg interessant om te lezen'
20 juli 2020 | Elly Stroo Cloeck

Topondernemers en top-CEO’s in Nederland van Robert van Zanten is een proefschrift in boekvorm en beschrijft de resultaten van een promotie-onderzoek naar de overeenkomsten en verschillen tussen topondernemers en top-CEO’s.

De auteur van Top-ondernemers en top-CEO’s in Nederland is oprichter èn CEO van onderwijsorganisatie NCOI (2200 vaste medewerkers en 4500 freelance docenten). Hij was van mening dat er grote verschillen waren tussen enerzijds ondernemers, die hun eigen onderneming managen, de meeste tijd besteden aan klanten en een externe focus hebben, en anderzijds CEO’s, die horizontaal instromen, hun carrière managen, hun tijd besteden aan aandeelhouders en toezichthouders, en een interne focus hebben. Maar is dat ook ècht zo?

Ik vond Topondernemers en top-CEO’s een erg interessant boek om te lezen, enerzijds omdat ik heel nieuwsgierig was naar de uitkomsten! Die verklap ik niet, maar ik was wel verbaasd over sommige resultaten. Anderzijds vond ik het boeiend om meegenomen te worden in zo’n promotie-onderzoek, met probleemstelling, vooronderzoek, theoretisch onderzoek en praktijkonderzoek. Het boek is heel toegankelijk geschreven, en barst natuurlijk van de tabellen en statistieken.

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.