20 maart 2013 | Rudy Moenaert

Al te vaak moeten managers en studenten zich noodgedwongen wenden tot Engelse werken (Kotler, Winer, etc.) indien ze zich willen inlezen in het marketingvak. 'Modern marketingmanagement' van Gert-Jan Scheers brengt daar verandering in.

De auteur is zelfstandig consulent en heeft een uitgebreid track record in het hoger onderwijs en het bedrijfsleven (o.m. Philips & Daewoo). Het boek is duidelijk bedoeld voor het HBO-segment. Het is niet goedkoop, maar brengt dan ook heel veel kwaliteit en doet dat op een knappe en gesynthetiseerde wijze (in 400 pagina's). Sterke appreciatie heb ik voor de strakke structuur. Het werk is up-to-date en integreert de recente trends en inzichten inzake marketing. Ieder hoofdstuk is mooi gestoffeerd met voor deze doelgroep leerzame en herkenbare voorbeelden.

Erg leuk vond ik de 'extra' secties in ieder hoofdstuk, waar de auteur een bepaald onderwerp uitlicht: blue ocean strategy, de hype curve, netto contante waarde, crowdsourcing, brand discovery compass, etcetera. Ieder hoofdstuk eindigt met een casus en vraagstelling. Wat mooi is: de auteur brengt zelf op de volgende pagina's het antwoord.

Dit is dus, voor de HBO-doelgroep, een zeer mooi en aanbevelenswaardig werk: een gedegen overzicht van het hedendaagse marketingdenken, strak gestructureerd en een verzorgde lay-out. Dit werk biedt een boeiende inleiding op het prachtige marketingvak. Mijn complimenten!

13 september 2012 | Eric van Arendonk RM

Marketing voor hbo-onderwijs, dat is de beoogde doelgroep van 'Modern marketingmanagement' van de hand van Gert-Jan Scheers. Het boek zit goed in elkaar en is eindelijk een keer niet volgens het aloude marketingplanningsmodel ingedeeld, maar gewoon per onderwerp.

Ieder hoofdstuk in 'Modern marketingmanagement' begint met een soort samenvatting waarbij de kern van de materie wordt uiteengezet. Daarna volgt de theorie, die is voorzien van voldoende voorbeelden om het gebodene toegankelijker en bovendien begrijpelijker maken. Aan het eind van ieder hoofdstuk de gebruikelijke vragen. Vóór de antwoorden komt nog even een welkome nabrander met extra kennis. Super vind ik het hoofdstuk met betrekking tot prijs, wat de titel “waardebepaling” heeft meegekregen. Dit doet dit onderdeel van de marketing zoveel meer recht toe dan het gewoon “prijs” te noemen.

Sommige onderwerpen zijn wat te summier behandeld zoals neuromarketing en de confrontatiematrix. Neuromarketing of neuro-onderzoek krijgt iets meer dan 1 pagina terwijl dit mijns inziens meer verdient, gezien de stormachtige ontwikkelingen in dit gebied. Natuurlijk is dit boek voor hbo-niveau en niet voor Nima-C, maar een aansporing om meer van dit onderwerp te weten te komen zou op zijn plaats geweest zijn. Neuro-onderzoek is niet alleen marktonderzoek. Het is even belangrijk in de marketing als in de communicatie en bij het samenstellen van je propositie, om maar een paar extra raakvlakken te noemen. De confrontatiematrix is volgens mij een van de belangrijkste marketingmodellen. Het is een check voor je analyses en vormt tevens de basis voor de strategische opties die je gaat formuleren. Absoluut essentieel voor de basis van strategievorming om uiteindelijk te komen tot een succesvolle strategie. In dit boek krijgt dit model slechts 2 pagina's aandacht, wat gezien het belang ervan te kort is. Ik geef zelf les in strategische marketing en ik zie elke les weer dat studenten de confrontatiematrix een lastig model vinden. Het verdient mijns inziens meer aandacht. Dit leerboek is een modern boek waarin de laatste ontwikkelingen zijn opgenomen, soms wat te summier, maar de lezer cq student weet van het bestaan ervan en kan eventueel zelf op zoek naar meer diepgang, zoals in het geval neuromarketing en crowdsourcing.

De studenten gaan de klok horen luiden maar weten ze straks ook waar de klepel hangt? Tijdens het lezen van dit boek realiseerde ik me weer hoe omvangrijk het marketingvak eigenlijk is. Indien je alles zou willen weergeven dan zou dat een hele reeks boeken moeten worden van deze omvang. Ik vind het ronduit knap dat de auteur het gepresteerd heeft om in amper 400 pagina's zoveel onderwerpen uiteen te zetten. Hierin heeft hij absoluut de kern van het vak geraakt. De studenten zullen snappen wat het vak behelst en hopelijk vermoeden dat achter ieder hoofdstuk nog een hele wereld van kennis en inzicht schuil gaat.

Kortom; een goed marketingstudieboek voor Nima-B opleidingen en hbo-opleidingen.