Het witte konijn - 'Voor vrijwel iedere manager of leider interessant'
27 september 2018 | Elly Stroo Cloeck

‘Ik moet op tijd komen, ik moet op tijd komen’, zegt Het witte konijn terwijl het op zijn horloge kijkt. Alice schrikt op uit haar nogal saaie boek en loopt achter het konijn aan. Als dat in een hol verdwijnt, duikt ze erachteraan, richting Wonderland.

Het witte konijn wordt in dit gelijknamige boek van Frank Hoes gebruikt als metafoor voor een verstoring, een verandering van de status quo. Denk aan een scheiding of verlies in je persoonlijk leven, of ontslag, reorganisatie of bedrijfsovername op je werk. Soms is het konijn wat subtieler, heb je pas later in de gaten dat er iets is veranderd. In ieder geval zet het je aan tot een ontdekkingsreis, voor Alice in Wonderland, en voor jou in jezelf.

Het vrij compacte boek Het witte konijn (136 pagina’s) bestaat uit 10 hoofdstukken waarin 130 doordenkertjes worden gepresenteerd. De auteur noemt deze ‘bouwstenen’, het zijn suggesties of gedachten of praktijkvoorbeelden die je helpen bij je zelfonderzoek en je ontwikkeling naar een betere leider. Verwacht geen uitgebreide uitleg of een stappenplan, daar is dit boek niet voor bedoeld.

Een voorbeeld. Bouwsteen ‘83 – De kracht van de groep’ uit het hoofdstuk ‘Leider, volger en groep’, geeft een prachtige praktijkervaring van de auteur weer. Hij geeft zijn cursisten, 50 bestuurders van maatschappelijke organisaties, de opdracht om in volgorde van leeftijd te gaan staan. De deelnemers vormen groepjes van ongeveer dezelfde leeftijd en gaan in overleg. Dat stapt een man energiek naar voren, geeft aan dat het rommelig loopt en begint met een groep van 8 deelnemers: hij vraagt ze individueel naar hun leeftijd en zet ze op volgorde. In de tijd die hij nodig heeft voor die 8, heeft de rest van de groep zichzelf al georganiseerd. Hilariteit als hij zich omdraait om de volgende 8 aan te pakken en blijkt dat dat niet meer hoeft. De auteur toont hiermee het fenomeen groepskracht aan en brengt over dat in sommige situaties leiderschap niet nodig is.

Het boek is gevarieerd opgesteld: naast de bouwstenen lezen we quotes van bekende en minder bekende personen. In sommige bouwstenen wordt gerefereerd naar bekende auteurs, zoals Gladwell, Kahneman, Czikszentmihalyi en Frankl. Dat is erg prettig, want zo kun je toch op zoek naar verdieping. Het grootste deel komt uit de koker van de auteur zelf, en dat is tegelijkertijd bewonderenswaardig, want veel bouwstenen zijn zinnige gedachten, en jammer, omdat je niet kunt verder lezen als je iets niet helemaal begrijpt.

De 7 mythes uit bouwsteen 84 vond ik bijvoorbeeld lastig: 1 Eigenschappen zeggen niets over leiderschap zelf, 2 De leider is een held, 3 De leider is extravert, 4 ‘Leiderschap in één dag’, 5 Leiderschap is geen officiële functie, 6 De leider zit aan de top, en 7 Troonopvolging. Is de eerste echt een mythe? En de vijfde en zevende? De toelichting onder de mythes doet veronderstellen dat de mythes misschien wat ongelukkig geformuleerd zijn.

In de eerste hoofdstukken had ik wat moeite met de schrijfstijl, veel zinnen bevatten opsommingen van 5 of meer aandachtspunten, alsof je een presentatie met bullets leest. Dat komt wellicht omdat de auteur alle gedachten en doordenkertjes zo compact mogelijk weergeeft. De laatste paar hoofdstukken vond ik bijzonder sterk, de onderwerpen zijn goed gekozen en de schrijfstijl is veel vlotter en leesbaarder.

Bouwsteen 103 – Haarlemmerolie uit het hoofdstuk ‘Leiden met kennis en waarheid’ vond ik bijvoorbeeld inspirerend, het was heel herkenbaar, misschien ook omdat ik Haarlemmer ben? Haarlemmerolie is een middel tegen alle kwalen. Vaak heb je een Haarlemmerolie-persoon in de organisatie: die lost alles op wat dreigt te mislukken: vult handmatig een digitaal werkproces aan, pakt een vergeten order op, controleert of die belangrijke stakeholder zijn mening heeft gegeven. Dat klinkt geweldig, maar is eigenlijk heel gevaarlijk. Het maakt niet-werkende processen of disfunctionerende medewerkers minder zichtbaar. Het voorziet niet in structurele oplossingen. Wil je dat als leider? Of ben je dat toevallig zelf?

Prachtig is de afronding: Leren en ontwikkelen is als het langzaam bestijgen van een wenteltrap in een hoge toren. Je komt iedere keer langs dezelfde windrichtingen en ziet dezelfde bomen, rivieren, dorpen en steden. En toch verandert er iets, langzamerhand zie je meer, kijk je verder en vanuit een ander perspectief. Je bent verder gevormd in karakter en hebt een meer gerijpte levenshouding.

Het witte konijn is een prima boek voor naast het bed of tijdens de lunchpauze: een paar bouwstenen lezen en op je in laten werken. Sommige zaken zullen bekend zijn, dan lees je door. Sommige zaken brengen je in verwarring of openen je de ogen, dan leg je het boek weer even weg en denk je er rustig over na. Omdat het een heel breed scala aan onderwerpen behandelt, is het voor vrijwel iedere manager, leider, of would-be leider interessant.

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van BigBusinessPublishers om te recenseren.

Het witte konijn - 'Speels en kernachtig'
30 augustus 2018 | Frank van Kuijck

Weer een nieuw boek over leiderschap? Wat zou dat kunnen zijn? De titel - Het witte konijn - intrigeerde mij. De titel verwijst naar Alice in Wonderland.

Maar wat zou de associatie zijn met leiderschap en eigen ontwikkeling? Dat had ik nog niet direct scherp. Het witte konijn geeft met 130 bouwstenen inzicht in vraagstukken die rondom je persoonlijke ontwikkeling spelen en die je ook vormen als leider. De individuele bouwstenen, vaak met een stukje intro en voorbeeld, zijn kort maar krachtig. De bedoeling van het boek, zo geeft Hoes aan, is begrijpen, navertellen en in eigen woorden en ervaringen kunnen navertellen en uiteraard toepassen. Ik heb het boekwerk in een aantal etappes gelezen omdat ik diverse begrippen en casussen op me in moest laten werken. Daarmee vult het de belofte van overdenken en nadenken over persoonlijke ontwikkeling zeker in.

Het Witte Konijn is de metafoor voor verstoring van je relatieve rust, een aankondiging van verandering en een reis van persoonlijke ontwikkeling. Met deze verwijzing naar Alice in Wonderland geeft Hoes aan dat je door leren en ervaringen ontwikkelt. Stilstand of het accepteren van hetgeen er is zal je niet wezenlijk verder brengen. Op diverse plaatsen in het boek zie je dat een belangrijke valkuil van leiders is niet open te staan voor verandering of te veel in het oordeel te zitten. Hierdoor is er geen ruimte voor het individu, groep of organisatie.

Het Witte Konijn is qua omvang een bescheiden boekwerk. Qua inhoud is dat anders. In ruim 140 bladzijden en 13 hoofdstukken weet Hoes je tot denken aan te zetten. Daarbij gaat het boek niet over effectiever sturen of over nieuwe theorieën, maar over de ontwikkeling van je eigen leiderschap. Waar kun je je nog verder in ontwikkelen en bekwamen.

De dertien hoofdstukken geven je een reflectie op je binnenwereld (jezelf) en daarmee een reflectie op jezelf. Dit zijn de eerste zeven hoofdstukken. Het tweede deel richt zich mede op basis van deze vergrote zelfkennis op de keuzevraag wat nu? Wat ga je doen met deze verkregen inzichten.

Het boek Het Witte Konijn beschrijft op een speelse, korte en kernachtige wijze 140 onderwerpen, door Hoes aangeduid als bouwstenen, begrippen ter overweging of overpeinzing. Zonder antwoorden voor te schrijven. Het zet aan tot nadenken.

De individuele hoofdstukken gaan in op de volgende thema’s:

- Zie je groei onder ogen

- Je gedachten de baas

- Denken levert meer op als je denkt

- Jezelf de baas

- Effectief omgaan met emoties

- Werken aan zekerheid

- Moed in plaats van ego en macht

- Richting met en zonder doelen

- Leider, volger en groep

- Wat leiderschap niet is

- Handelen op het juiste moment

- Leiden met kennis en waarheid

- Volhouden, doorzetten en ontspannen

Het meest waardevolle aan Het Witte Konijn is niet dat het komt met nieuwe revolutionaire theorieën. Nee, waardevol is de eenvoud en beknoptheid van het boek. Het gemak waarmee onderwerpen en begrippen over persoonlijke effectiviteit en effectiviteit als leider langskomen. Als je jezelf toestaat om goed te reflecteren op de aangedragen onderwerpen dan biedt het boek je zeer waardevolle inzichten voor je persoonlijke ontwikkeling en groei. Dat gaat niet vanzelf zoals ook in het boek blijkt. Herhaaldelijk is het juist de kunst van loslaten, objectief beschouwen en geven van ruimte aan het individu en de groep om tot het beste resultaat te komen. Als leider heb je hier een belangrijke faciliterende rol. Dat lijkt en is mogelijk een open deur. Het boek beschrijft vele herkenbare voorbeelden en situaties waarbij je jezelf als leider mogelijk in de weg zit om tot het meest optimale resultaat te komen.

Het Witte Konijn is geen vlucht uit de werkelijkheid zoals Alice in Wonderland. Het is bedoeld en bruikbaar als reisgids, zoals Hoes dat noemt, voor je persoonlijke groei en persoonlijke ontwikkeling. Door afstand te nemen en een kritische zelfreflectie toe te staan kom je verder. Het Witte Konijn helpt je hierbij. Kies hierbij je eigen thema’s en je eigen pad. Mede afhankelijk uiteraard van je persoonlijke omstandigheden en behoeften.

Frank van Kuijck is een zeer gedreven onafhankelijk en zelfstandig professional in zowel audit en advies voor de public sector. Hij is kritische sparringpartner voor toezichthouders, bestuurders en organisatie om te helpen deze naar een hoger plan te krijgen. Specifieke aandachtsgebieden naast audit en verslaggeving zijn governance, control, risicomanagement en bedrijfsvoering. Deze laatste ook vanuit de specialisatie als operational auditor. Hij heeft een achtergrond als Partner in de audit en adviespraktijk bij Deloitte, is Voorzitter van RJ Werkgroep 645 - woningcorporaties en Docent Auditing aan de UVT Tilburg.