Creatieve Loopbaancoaching - 'Nuttig, informatief, persoonlijk en concreet'
22 februari 2019 | Sippy van Akker

Voor me ligt het boek Creatieve Loopbaanplanning; Ontdek met creativiteit en intuïtie het antwoord op je loopbaanvraag van loopbaancounselor Alien J. Verhoef.

Het boek is bedoeld voor mensen die zelf op een creatieve manier aan de slag willen met hun loopbaanplanning of loopbaancoaches die anderen daarbij willen begeleiden en op zoek zijn naar verschillende creatieve werkvormen, die niet alleen maar op de ratio zijn gestoeld. Creatieve loopbaanplanning is toegankelijk geschreven en biedt tal van oefeningen en aanknopingspunten voor het vormgeven van je eigen loopbaan of van degene die je begeleidt. Helemaal achterin het boek, als een soort toegift, vind je ten slotte ook het essentieprogramma. Daarin vind je nog tal van concrete oefeningen om zelf of met je coachee mee aan de slag te gaan.

Het boek is helder en toegankelijk geschreven en bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat over creatieve loopbaanplanning en het tweede deel bestaat uit het essentieprogramma. Na het eerste deel van het boek vind je ook nog een bronnenlijst met gebruikte literatuur en een lijst met aanbevolen literatuur per onderwerp, bijvoorbeeld loopbaanplanning, creativiteit en visualiseren.

De eerste hoofdstukken van het deel over creatieve loopbaanplanning zijn direct gerelateerd aan de leerstijlen van Kolb. Het eerste hoofdstuk gaat over de concrete ervaring en het loopbaanproces van drie verschillende personen wordt geïntroduceerd, waaronder verrassend genoeg ook die van auteur Verhoef zelf. Deze drie personen komen door het boek heen steeds terug en het feit dat de auteur spreekt over de persoonlijke crisis die haar heeft aangezet tot het doorzetten van haar persoonlijke wensen, vind ik aansprekend. Dat uit een crisis ook goede dingen kunnen voortkomen, is wat mij betreft herkenbaar.

In hoofdstuk 2 wordt gekeken naar dit soort essentiële gebeurtenissen in de levensverhalen van mensen en wordt er verdieping gezocht door te observeren en te reflecteren. Wat leert ons verhaal ons en wat is de essentie daarvan die ik meeneem in mijn eigen leven en loopbaan? In hoofdstuk 3 worden de persoonlijke verhalen vertaald naar thema's die wezenlijk zijn voor het proces van creatieve loopbaanplanning (abstract conceptualiseren in Kolb's leercyclus). In hoofdstuk 4 wordt besproken hoe de kennis en inzichten uit de eerdere hoofdstukken kunnen worden toegepast en wordt de fasering van creatieve loopbaanplanning besproken, net als de rol van de loopbaancoach in het proces. In de eerste hoofdstukken wordt alleen kort iets benoemd over de creatieve methoden die worden ingezet in het loopbaantraject.

Verderop in het boek worden de verschillende creatieve werkwijzen verder toegelicht. Hier vind je voorbeelden en complete teksten, bijvoorbeeld voor een visualisatie over het bewandelen van een pad naar een berg waar je uiteindelijk een symbolisch kado ontvangt, maar ook teken- en schrijfoefeningen en de afronding van een loopbaantraject en over afscheid nemen om ruimte te maken voor het inslaan van nieuwe wegen.

Helemaal achterin het boek vind je 'het essentieprogramma', een soort loopbaanwerkboek. Hierin vind je nog tal van oefeningen om zelf of met een cliënt mee aan het werk te gaan, met daarin bijvoorbeeld de zes miljoen vraag die er in essentie op neer komt dat je de vraag stelt of gesteld wordt, wat je zou willen doen als er geen enkele financiële of andere belemmering zou zijn?

De meest essentiële dingen noteer je en je formuleert je eigen 'essentiestatement'. Dat is een soort missionstatement, maar dan voor jezelf. Het is bedoeld om je richting te geven in de keuzes die je maakt en helpt je je missie vormgeven en integreren in je leven en loopbaan. Door hier bewust over na te denken geeft het ook richting in de stappen die je zet, wat je helpt je wensen waar te maken.

Al met al is Creatieve Loopbaancoaching van Alien Verhoef wat mij betreft nuttig, informatief, prettig persoonlijk en lekker concreet in het bespreken en beschrijven van oefeningen die je direct in kan zetten. Kortom: een prima boek waar je wat aan hebt!

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Creatieve Loopbaanplanning - 'Aanrader voor werkzoekende en loopbaancoach'
25 januari 2019 | Hanneke Tinor-Centi

Creatieve loopbaanplanning wordt door velen beschouwd als een klassieker onder de loopbaanboeken. Onlangs verscheen er een compleet herziene versie waarin Alien Verhoef haar lezers meeneemt op een zoektocht naar echt passend werk.

Daarbij laat zij onder meer zien hoe nuttig het kan zijn om gebruik te maken van je intuïtie en creativiteit. De auteur doet dat middels visualisaties, meditaties en verrassende creatieve oefeningen. Bovendien leert zij haar lezers om anders om te gaan met belemmerende gedachten en andere obstakels die wellicht diep geworteld liggen. Het bonusboek ‘Werken met het essentieprogramma’ helpt om de essentie van je verlangens te vinden waardoor je meer richting kunt geven aan je leven en worden wie je in essentie bent.

Creatieve loopbaanplanning is een aanrader voor iedereen die op zoek is naar bevredigend(er) werk, maar zeker ook voor loopbaancoaches die hun clienten nóg beter willen helpen. Verhoef ontwikkelde daartoe onder meer het Essentieprogramma; een toegankelijk en tevens uitdagende methode waar men direct mee aan de slag kan.

Het boek bevat zeker niet alleen droge theorie, maar wordt gelardeerd met veel verhalen, visualisaties (te downloaden) en oefeningen. Bovendien beschrijft Verhoef in haar boek ook haar eigen zoektocht. Haar uiteindelijke doel bereikte zij via meditatie, visualisatie en heel veel observatie.

Zelfs wanneer je niet direct op zoek bent naar werk, is dit boek een boeiend werk. De onderdelen waarbij Verhoef haar lezers leert open te staan voor intuitie en wat er in je onderbewustzijn afspeelt, is tenslotte voor iedereen interessante kost.

De schrijfstijl van Verhoef in Creatieve Loopbaanplanning is persoonlijk. Zij richt zich direct tot haar lezer, hetgeen maakt dat het haast voelt als een persoonlijke sessie en dat is zeker een toegevoegde waarde in het geheel.

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.