13 juni 2019 | Elly Stroo Cloeck

Een groepje oud-leerlingen komt op bezoek bij hun voormalige leraar. Ze praten over hoe succesvol ze zijn, en ook over hun stress. De leraar biedt ze koffie aan. Ja, lekker! Hij komt terug met een grote pot koffie en een dienblad vol verschillende kopjes, van plastic bekers tot mooi porselein en zilver. Iedereen pakt natuurlijk het mooiste kopje. De leraar zegt: jullie wilden alleen maar koffie. Leven is als de koffie. Status, bezit, ego, zijn als de kopjes. Als je een stressvrij leven wilt, negeer je de kopjes en geniet je van de koffie.

Een leerzame quote uit het boek De Logica van Geluk (Solve for Happy – Ik las dit boek in het Engels). De schrijver Mo Gawdat is van huis uit ingenieur, en werkte als Chief Business Officer bij Google X, de innovatietak van Google. Hij was al heel snel succesvol, en toch niet gelukkig. Dat ging hij eens onderzoeken, als data-analist alle variabelen van zijn leven bestuderend. Toen overleed zijn zoon Ali, en begon hij zijn gedachten op papier te zetten. Uitgangspunt is zijn wiskundige formule: Geluk = jouw beleving van de gebeurtenissen in je leven – (minus) jouw verwachtingen van hoe het leven eruit zou moeten zien. Zijn je verwachtingen hoger dan je beleving van de realiteit? Dan ben je niet gelukkig. Werk dus aan een positievere beleving en lagere verwachtingen. Klinkt simpel, en dat is ook het mooie van dit boek.

In hoofdstuk 1 gaat hij dieper in op geluk, ongeluk, pijn en lijden. Pijn is nuttig, waarschuwt je voor gevaar. Lijden is mentaal in pijn blijven hangen, onnodig. Geluk en ongeluk hebben alleen te maken met de gedachten die we hebben, niet met concrete gebeurtenissen. Het zit allemaal in je hoofd en dus kun je een bewuste keuze maken om gelukkig te zijn. Het lukt ingenieur Gawdat om dit niet zweverig te maken!

De volgende hoofdstukken gaan in op 6 illusies die wij over de werkelijkheid hebben, 7 blinde vlekken, en 5 waarheden. De illusies en blinde vlekken zijn bekende kost voor lezers van boeken over psychologie, maar bijzonder nuttig, met mooie voorbeelden en praktische oefeningen. Hij haalt onder andere wetenschappelijk onderzoek aan waaruit blijkt dat onze hersenen ontworpen zijn om meer aandacht te geven aan negatieve ervaringen. Nuttig in de oertijd, beetje minder handig in de moderne tijd. Leuk is het voorbeeld waarom het nutteloos is om te veel waarde te hechten aan wat een ander van je vindt. Een man en zijn jonge zoon zijn met hun ezel op weg naar de markt. De zoon laat uit respect zijn vader op de ezel rijden. ‘Wat een wrede vader. Kijk dat jongetje lijden!’. Ze ruilen. ‘Kijk wat een brutale jongen. Hij laat zijn oude vader lopen.’ Ze klimmen beiden op de ezel. ‘Kijk wat een wrede familie, die arme ezel!’. Ze dragen de ezel naar de markt. ‘Kijk wat een idioten. Wegwezen!’.

De 5 waarheden zijn anders, meer spiritueel. Ik was echt gegrepen door zijn hoofdstuk over Dood, waar natuurlijk zijn ervaringen met het overlijden van zijn zoon Ali centraal staan, maar dat ons ook de vraag stelt waarom we zo verschrikkelijk ongelukkig worden van de dood, terwijl je natuurlijk moet verwachten dat iedereen een keer overlijdt. Geniet van het leven, en probeer niet de dood onder controle te krijgen. Minder gecharmeerd was ik door zijn hoofdstuk over Ontwerp, waarin hij stelt te kunnen bewijzen dat er wel Een Grote Ontwerper (een God, of hoe je het wilt noemen) moet zijn, want dat de kans dat we toevallig zo ‘precies goed’ geworden zijn als we zijn, wel oneindig klein is. Zelf als agnost kon ik mij niet vinden in die redenatie, maar ik begrijp wel dat deze veronderstelling troost biedt als je ervan uitgaat dat je overleden dierbaren bij deze Ontwerper zijn.

Het boek is erg prettig om te lezen, met tips die worden uitgelicht, een duidelijke structuur, goede illustraties en korte nuttige oefeningen. Daarbij is het heel persoonlijk geschreven, met veel eigen ervaringen en vooral veel verwijzingen naar zijn overleden zoon Ali. Deze combinatie van data en gevoel maakt het boek heel bijzonder.

Mo Gawdat is inmiddels weg bij Google en is de beweging OneBillionHappy begonnen. Die beweging is net zo simpel als zijn geluksformule: Stap 1: maak gelukkig worden je prioriteit. Stap 2: lees het boek. Stap 3: vertel 2 mensen over hoe je gelukkig wordt, en die dat ook weer aan 2 mensen moeten uitleggen, enzovoorts. Een kettingreactie. Mooi idee, en ook goed voor de verkoop van zijn boek. Maar daar zal het niet om begonnen zijn. Of toch? Daar gaan mijn negatief ontworpen hersenen weer…

De logica van geluk - 'Erg goed boek!'
6 april 2018 | Sebastiaan van der Valk

Geluk terugbrengen tot een logisch iets. Dat is Wat Mo Gawdat doet in De logica van geluk. De auteur stelt zichzelf als doel om een geluksformule te vinden die je continue kan toepassen op jouw leven. Met als resultaat: geluk.

De onderliggende missie van Gawdat: deze formule delen met zo veel mogelijk mensen over de hele wereld ten einde hen helpen gelukkiger te worden.

Klaar om de formule tot je te nemen? Komt ie: Geluk ≥ ‘Jouw perceptie van de gebeurtenis in jouw leven’ – ‘Jouw verwachtingen van het leven’. In andere worden, je bent gelukkig als jouw gedachten over een gebeurtenis groter of gelijk aan de verwachtingen zijn van een gebeurtenis in jouw leven. Of te wel gebeurtenis vs verwachting minimaal in balans, dan ervaar je geluk. Was je verwachting van de gebeurtenis groter dan de gebeurtenis zelf dan ervaar je geen geluk.

Het mooie aan De logica van geluk vind ik het feit dat de auteur veel van de onderwerpen openlijk bekijkt. Hij staat onder andere stil bij: de illusie die mensen hebben over zichzelf, kennis, tijd, controle en angst. Allemaal illusies zegt de auteur! Daarnaast hebben wij als mensen veel blinde vlekken in onszelf zitten: filters die wij ons zelf hebben aangeleerd te gebruiken, aannames, voorspellingen, herinneringen, oordelen, emoties en overdrijvingen. Allemaal zaken die we slechts gedeeltelijk zien en veelal geconditioneerd zijn bij mensen. Als laatste staat Mo stil bij vijf ultieme waarheden in het boek: Nu, verandering, liefde, dood en ontwerp. Met name het laatste onderwerp, ‘ontwerp’, vind ik lastig. Is er een almachtige schepper of was het toch de oerknal. Mo lijkt bewijs te vinden voor een ‘ontwerper’ zoals hij het noemt. Ik weet het niet….

Zes willekeurige zaken die de schrijver wil dat je onthoudt:

- Jij bent niet de ster van de film (de illusie over jezelf)

- Echte kennis is de omvang weten van je eigen onwetendheid (de illusie over kennis)

- Als we onszelf richten op het verleden of de toekomst, leven we in onze gedachten en niet in de werkelijkheid (de illusie over tijd)

- Neem eerste verantwoordelijkheid voor je daad en laat dan je controle los (de illusie over controle)

- Leer dood te gaan voordat je sterft (de illusie over angst)

Conclusie: De logica van geluk

Wat ik heel erg waardeer aan dit boek zijn de zestal illusies waarover Mo schrijft. Hij trekt een heleboel in twijfel, dat is krachtig. Het enige wat zeker is in deze wereld is dat er veel onzekerheid is. Het gaat er over hoe jij als persoon omgaat met die wereld, daar geeft de schrijver behoorlijk veel handvatten voor. Het boek zorgt voor een ontwapend gevoel. Het laatste hoofdstuk vind ik wat lastiger te beoordelen, met name omdat er vele mensen al jaren bezig zijn om deze vraag te beantwoorden. En dan vindt de schrijver in 35 pagina’s het antwoord? Hoe dan ook, een erg goed boek! Ik geef het boekje 4,5 van de 5 sterren.

Sebastiaan van der Valk is zelfstandig coach en oprichter van 'Bureau voor Ontwikkeling & Groei'. Zijn passie is om individuen en teams te helpen bij het vinden en formuleren van antwoorden op drie kernvragen: (1)Wie ben ik? / Wie zijn wij? (2) Wat wil ik? / Wat willen wij? (3) Hoe kom ik daar? / Hoe komen wij daar? Hierdoor leid je zeer waarschijnlijk een succesvoller, prettiger en gelukkiger (werk)leven! Gedrevendoorpassie.nl is één van zijn laatste initiatieven.

De logica van geluk
4 april 2018 | Jeanine Dijkhuis

Als een voormalig Chief Business Officer van Google X een formule heeft bedacht om 10 miljoen mensen gelukkig te maken, weet je dat het om een Amerikaanse auteur gaat en dat de kans op opportunisme groot is. Dat blijkt hier ook wel het geval.

Alleen, omdat de auteur zijn eigen waargebeurde verhaal vertelt, ontstaan vanuit een dramatische keerpunt in zijn leven, boeit het om te lezen. Na het plotselinge overlijden van zijn 21-jarige zoon, heeft Mo Gawdat de filosofie van zijn zoon als inspiratie gebruikt tijdens zijn zelfanalyse. Het lijden heeft geleid tot een nieuwe levensstijl.

Eerlijk gezegd was vooral het feit dat de auteur bij Google had gewerkt, voor mij de trigger om dit boek te lezen. Deze gezonde, succesvolle en extreem rijke man had zich daar ongelukkig gevoeld en dat is een nieuw geluid over de werkgever die toch vooral als bevrijdend en innovatief bekend staat. Maar Google speelt als bedrijf niet echt een rol in het boek; behalve in enkele terugblikken naar de tijd van voor Gawdats transformatie.

Bladerend door het boek vallen direct de vele kleine provisorische tekeningen en statements op. Alsof ze zo uit een notitieboek zijn overgenomen in deze publicatie. Wellicht is dat ook zo, want het hele referentiekader is eerlijk en zeer persoonlijk.

Als formule om ons door het boek te navigeren, gebruikt Gawdat drie nummers; 6, 7 en 5. Dit blijken de thema’s te zijn voor het geluksmodel. Aan de hand van 6 grote illusies, 7 blinde vlekken en 5 ultieme waarheden, bouwt hij zijn theorie op. Bijna als een training, waarin hij je letterlijk bij iedere stap coacht. Hij geeft inzichten aan de lezers om daarmee tot diep geluk te komen. Vanuit harmonie met het leven zoals dat werkelijk is.

Dit boek kan helpen voor mensen die open staan voor continue of ad hoc zelfsturing. Het is een positief boek dat je zeker kan stimuleren om tot nieuwe stappen te komen. Om je los te trekken uit je beschermde bestaan en voorbij je angsten én niet teveel vanuit je hoofd te leven. Om veel te geven, want geven maakt gelukkig. Om jouw perceptie van gebeurtenissen niet te levelen met jouw verwachtingen van het leven. Tot zover acceptabel. Alleen, verder naar het einde in het boek slaat de auteur door met zijn design thinking. Vanuit zijn technisch wetenschappelijke ontwerpers achtergrond vindt hij dat geluk maakbaar is door een gelukscode te kraken en vast te houden aan dat ontwerp. Conclusie: da’s eerder opportunisme dan logica.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

De logica van geluk - 'Heldere inzichten'
17 november 2017 | Han van der Pool

De logica van geluk is een bijzonder boek. De auteur Mo Gawdat heeft een achtergrond als ingenieur en het talent om een vraagstuk grondig analyseren. In zijn boek bestudeert hij het fenomeen ‘geluk’ met alle aantoonbare feiten en volgt nauwgezet de wetten van de logica.

Het verlies van zijn zoon tijdens een routineoperatie heeft Gawdat op het spoor gezet om het vraagstuk te ontrafelen en zo zijn vreselijke verlies te hanteren. Hij behandelt hierbij recente zichten uit de Psychologie, Filosofie en Neurowetenschap. Door middel van een aantal zeer originele gedachtenexperimenten bevraagt hij fundamentele aspecten van het bestaan.

Zijn belangrijkste formule luidt: ‘verwachtingen van een situatie bepalen je gedachten over die situatie, en dus je geluk’. Hij heeft dit ook met algoritmes zo goed mogelijk proberen te berekenen. Lagere verwachtingen leiden dus tot minder negatieve oordelen en daarom tot minder ongeluk. Hij voorziet hiermee een eeuwenoude formule van een ultramodern jasje. In zijn boek spreekt hij over apps die we in ons hoofd moeten installeren of de-installeren. Zes illusies in ons denken vertroebelen volgens de auteur onze waarneming (bv. de illusie van tijd, controle en angst). We dienen ons bewust te zijn van zeven nadelige defecten van de hersenen (bv. de neiging tot overdrijven, labelen en filteren) en kunnen de sleutel van geluk vinden door vijf ultieme waarheden omarmen. (bv. verandering is echt en het belang van onvoorwaardelijke liefde). Ook behandelt hij het vraagstuk van de dood.

De auteur stelt dat door het schrijven de puzzelstukjes over het vraagstuk ‘geluk’ op hun plek vielen. De Zelfillusie, de Kennisillusie, de Tijdillusie, de Gedachtenillusie en daarbij het besef van de dood heeft Gawdat samengebracht in een eigen levensfilosofie. Het geeft hem het vermogen om in vrede te leven na zijn verlies. De logica van geluk heeft mij een aantal heldere inzichten gegeven. Ik ga de nieuwe manier van kijken een tijdje uitproberen.

Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.