Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Karaktervol positioneren
13 oktober 2016 | Fred Rutgers

Marc van Eck is een vakman met een indrukwekkende achtergrond. Hij heeft in de praktijk bewezen dat hij echt weet wat erbij komt kijken om een merk te ontwikkelen en uiteindelijk succesvol te maken.

Dat Van Eck echt weet waarover hij praat blijkt uit het feit dat het hem is gelukt om een boek te schrijven dat ook mensen die geen marketing hebben gestudeerd kunnen begrijpen. Een echte vakman kan iets ingewikkelds simpel maken en dat zie je in Karaktervol positioneren!

In het begin is het even wennen aan de opmaak van het boek. Persoonlijk vind ik de keuze voor een schreefloze letter wat ongelukkig. Ook hadden de letters voor mij net een tikkeltje groter mogen zijn, dan was het boek helemaal een echte ‘pageturner’ geweest. Maar ook nu is het zeer informatief en boeiend om te lezen.

Het eerste deel lijkt even een beetje op een echt studieboek. De theorie en Marcs visie daarop wordt even scherp en duidelijk neergezet. Wat maakt een merk tot een merk? Hoe bepaal je wat de lading van een merk moet - of beter gezegd - kan zijn? Waarin onderscheiden sterke merken zich van hun zwakkere concurrenten? En wat is eigenlijk de zin van een merk, waarom is het belangrijk om een merk in de markt te zetten? Waarom omarmen consumenten het ene merk wel en het andere niet? Marc slaagt erin om op een heldere manier een antwoord te geven op dit soort vragen vanuit zijn eigen perspectief en op basis van zijn praktijkervaring.

Hij relativeert ook de waarde van marktonderzoek met betrekking tot merken. Klanten kunnen nu eenmaal moeilijk een mening geven over iets waarvan ze het bestaan niet weten en waarvan ze de toegevoegde waarde nog nooit hebben ervaren. In dit kader is de bekende uitspraak van Henry Ford kenmerkend; ‘Als we onze klanten hadden gevraagd waar ze behoefte aan hadden, dan hadden we waarschijnlijk een sneller paard moeten uitvinden’. Op basis hiervan stelt Marc dat je op basis van klantonderzoek hooguit een merk kunt ontwikkelen dat past bij de behoefte van gisteren en niet bij die van overmorgen en ik denk dat hij daar zeker gelijk in heeft!

Zelf ben ik inmiddels ruim 20 jaar actief als ondernemer en marketeer en durf ik best te zeggen dat ik behoorlijk ben ingevoerd in deze materie en toch heeft dit boek mij weer een paar bijzonder interessante en vernieuwende inzichten gebracht. Ook was het goed om weer eens op een verfrissende manier de theorie gepresenteerd te krijgen. Marc, dank daarvoor!

In het tweede deel geeft Marc aan de hand van spraakmakende voorbeelden een mooie vertaling van de theorie uit het eerste deel naar de dagelijkse praktijk. Zoals hij in het eerste deel aangeeft zijn goed gebouwde merken net mensen en zie je ook dat het in de praktijk ook echt mensenwerk is. Hij laat ook de mensen achter de genoemde merken aan het woord waardoor dit nog beter tot uitdrukking komt! De merken die als voorbeeld worden behandeld kennen we vrijwel allemaal. De manier waarop Marc uitlegt hoe die merken in de praktijk hun lading hebben gekregen is erg beeldend en herkenbaar. Het is duidelijk dat hij dit tweede deel heeft geschreven op basis van een grondige analyse en je voelt duidelijk dat hijzelf ook echt gepassioneerd met zijn vak bezig is!

Heb jij in je dagelijks werk ook te maken met merken en wil je meer weten over merkpositionering omdat je beter wilt worden in je vak, of gewoon omdat je nieuwsgierig bent naar hoe anderen het doen en gedaan hebben, dan is Karaktervol positioneren zeker meer dan de moeite waard om te kopen en te lezen!

Fred Rutgers is retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schreef daarnaast verschillende boeken over retail. Hij helpt winkeliers om te bouwen aan het onderscheidend vermogen van hun winkel. Klanten willen zich verbonden voelen met een winkel. Daarom moet een winkel de klanten een unieke beleving en een aangename ervaring bezorgen. In die zin is een winkel net een merk, met een unieke lading en een bijzonder verhaal!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden