Big Data Marketing
2 maart 2017 | Fred Rutgers

Big Data Marketing, Snel – Simpel – Succesvol geschreven door Paul Postma was weer een boek om naar uit te kijken. Paul Postma is één van Nederlands Marketing Iconen. Werk je in de marketing, dan ken je meestal Postma ook wel.

Postma wordt door velen Postma gezien als visionair, dus als hij een boek schrijft over Big Data, een vakgebied waar ik ook veel mee doe en over schrijf in mijn boeken en blogs, dan wil je dat boek gewoon lezen. Toen ik het boek in handen kreeg zag ik direct al een paar mooie spraakmakende namen op de cover staan van bedrijven waarvan cases in het boek worden besproken, dus hup snel lezen!

Meteen ook een voorwoord van een andere autoriteit, Diana Janssen, Directeur van DDMA, de brancheorganisatie voor Data Driven Marketing, Daar mag je als schrijver ook best trots op zijn.

Gelukkig is dit boek niet voor de datanerds en econometristen, maar gewoon voor simpele mensen zoals jij en ik die laagdrempelig en vooral praktisch slimmere marketing willen bedrijven met gebruik van data.

Aan de ene kant lijkt Big Data een nieuw vak, de data explosie kwam pas rond 2007 op gang met de komst van de eerste Iphone. Maar ook ver voor die tijd waren slimme direct marketeers al druk bezig met het analyseren van hun data om betere marketingresultaten te behalen. Wie slim gebruik maakte van data wist net zoveel van zijn klanten als de dorpsslager vroeger.

Veel ondernemers vertrouwen op hun onderbuikgevoel, maar vertrouwen op harde data werkt veel effectiever. Je gevoel zit er soms schokkend ver naast. Data liegt niet als je het goed inzet. Want je moet er wel met een open blik naar kijken. Als je data misbruikt om te zoeken naar de bevestiging van je gevoel, dan kan het ernstig mis gaan, Zie hiervoor het mooie voorbeeld over telecom in dit boek.

Data analyse vereist het parkeren van voorgevoel en verwachtingen en het inschakelen van gezond verstand, en juist daarvoor geeft Postma zeer waardevolle tips.

Tegenwoordig is de hoeveelheid beschikbare en verkrijgbare data echt eindeloos. Waar begin je? Hoe kies je welke data echte info kan opleveren? Waar wil je eigenlijk naar op zoek en wat wil je weten? Hoe zorg je dat data waardevolle informatie oplevert waarmee je jouw klanten beter van dienst kunt zijn, meer omzet en winst kunt behalen en het veel slimmer aan kunt pakken? Juist dat weet Postma in dit boek lekker simpel uit te leggen. Niet uitputtend en ook niet helemaal zonder theoretische onderbouwing, maar toch, met dit boek kan iedereen aan de slag.

Hoe krachtig is Big Data dan wel? Een mooi, en ook waar voorbeeld is dat van een supermarkt die door data analyse nog voordat ze het haar man had verteld wist dat een vrouwelijke klant zwanger was. Gewoon door het analyseren van haar aankopen. Met slim gebruik kun je vrij simpel matchfixing opsporen en dankzij Big Data is James Bond folklore geworden, Een slimme geheim agent is tegenwoordig een data-analist.

Met hulp van Big Data kunnen grote en kleine bedrijven feitelijk onderzoeken wat hun klanten doen en wat ze willen. Zelfs zo goed dat het effectiever is om met data het feitelijke gedrag van je klanten te onderzoeken in plaats van het gewoon aan de klant te vragen. Het is inmiddels aangetoond dat klanten, zelf niet objectief kunnen vertellen wat ze van jou verwachten, data kan jou dat wel duidelijk maken.

In dit praktische boek legt Postma ook uit dat je nooit met je data moet gaan rommelen door zelf ontbrekende data aan te vullen, daarmee kun je zonder het in de gaten te hebben heel veel waardevolle informatie kwijt raken. Kortom slim gebruik maken van Big Data is wél een vak. Je kunt dus rustig stellen; als marketeers zitten we met data op een goudmijn, maar het delven van dat goud is wel iets voor mensen die weten wat ze doen, en daarbij is dit boek een zeer waardevolle hulp!

Fred Rutgers is actief als ondernemerscoach, retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schrijft al jaren blogs voor diverse websites zoals www.deondernemer.nl, waar hij blogger van het jaar 2016 werd. Daarnaast heeft hij diverse boeken geschreven.

Big Data Marketing
28 februari 2017 | Erik van Vonderen

Paul Postma slaagt er maar ten dele in over te brengen hoe marketeers met behulp van Big Data, organisaties verder kunnen brengen. Praktische boeken over Big Data zijn al eerder geschreven, zoals het standaardwerk van Lisa Arthur of de boeken van Steve Lohr en Peter Verhoef.

De eerste hoofdstukken beschrijven de noodzakelijke kaders van Big Data. Ze voegen weinig toe aan bestaande literatuur. De geïntroduceerde klantwaardekubus is logisch maar de assen zijn niet nieuw voor wie enigszins bekend is met CRM.

Het hoofdstuk dat gaat over het rekenen met Big Data zal voor 90% van de lezers te specialistisch zijn. Daar zijn data analisten voor. Daarentegen is het hoofdstuk ‘Strategische keuzes Big Data’, waarin organisaties worden ingedeeld in vier niveaus van Big Datatoepassingen, erg herkenbaar en nuttig om de juiste keuze van marketingmogelijkheden te maken.

Het gedeelte over de Big Datatoepassingen voor marketing en verkoop is lastig te volgen. Wat was het waardevol geweest als er één overzicht zou zijn opgenomen met daarin de losse schema’s, blokjes en fases van de customer journey.

Door het boek heen geeft Postma jammerlijk blijk weinig op te hebben met traditioneel marktonderzoek dat het in zijn voorbeelden vaak moet ontgelden. Je zou ook kunnen stellen dat de methodologie of de getrokken conclusie van het onderzoek onjuist is. Wat blijft hangen is de vraag of dit boek nu echt gaat helpen hoe je met Big Data aan de slag moet gaan. Ook een kritische noot over Big Data zelf had niet misstaan. Bijvoorbeeld dat Big Data ons marketeers wel helpt de ‘wat-’ maar niet de ‘waaromvraag’ van consumenten te beantwoorden.

Erik van Vonderen RM/EMP is een strategische allround marketeer en communicatie professional met een echte hands-on mentaliteit. Hij is verbonden aan Brand Support. Deze recensie verscheen eerder in Tijdschrift voor Marketing.

Big Data Marketing
9 februari 2017 | Sjors van Leeuwen

Big data is één van de grootste buzzwords van de laatste jaren. Het belooft gouden bergen, maar wat is big data nu precies en wat kun je er mee? Het boek Big Data Marketing licht een tipje van de sluier op en laat zien hoe je big data kunt toepassen binnen de commerciële processen van een bedrijf.

Over big data wordt veel gezegd en geschreven. Toch blijft het voor veel mensen een ongrijpbaar containerbegrip waar van alles onder wordt verstaan. Een zoektocht op Google levert al snel 385 miljoen resultaten op. Een zelfde zoektocht op Managementboek.nl levert maar liefst 326 producten op over of met big data. Aan die stroom publicaties over big data voegt marketingprofessor Paul Postma zijn boek Big Data Marketing – Snel, Simpel, Succesvol toe. De auteur heeft als marketingprofessional een lange staat van dienst en was een van de Nederlandse pioniers op het gebied van database- en direct marketing. Zijn boek Big Data Marketing bouwt daarop voort. Waarbij de auteur inzoomt op het gebruik van big data binnen marketing- en verkoopprocessen.

Big Data Marketing bestaat uit zeven hoofdstukken. De eerste twee hoofdstukken bieden een algemene inleiding op het begrip big data. De auteur schetst de ontwikkelingen in de tijd, de verschillende soorten data en enkele toepassingen van big data in de praktijk, van terrorisme tot pretpark. In hoofdstuk 3 staat het doel van big data centraal. Je leest hoe je aan de hand van de klantwaardekubus en de vier commerciële hoofdprocessen (productontwikkeling, marktbewerking, verkoop en klantrelatiemanagement) big data kunt inzetten om gerichter en succesvoller klanten te werven, klanten te behouden en de klantwaarde te verhogen. In hoofdstuk 4 beschrijft de auteur enkele beschrijvende en voorspellende data-analysemethoden, zoals textmining en cluster- en regressieanalyses.

Hoofdstuk 5 gaat over het maken van strategische keuzes met big data. De auteur onderkent vier volwassenheidsniveaus met in totaal vierentwintig kenmerken waarop je big data kunt toepassen. Van IT-gedreven tot big data als businessmodel (denk aan Google en Facebook). Ook komt hier de vraag aan de orde welk soort data je nodig hebt en wilt gaan vastleggen, want niet alles hoeft realtime, persoonlijk en allesomvattend te zijn, aldus de auteur. Dat betekent slim kiezen tussen gestructureerde en minder gestructureerde data en tussen core data, additionele data en afgeleide data. Hoofdstuk 6 gaat over de toepassing van big data binnen marketing en verkoop. De auteur gebruikt hierbij de digitale reis (customer journey) van de klant als uitgangspunt. Je krijgt een idee hoe je met behulp van big data-toepassingen de bewustwordings-, oriëntatie, koop- en gebruiksfase kunt optimaliseren. De auteur introduceert hierbij als hulpmiddel zijn aloude Direct Marketing Cyclus, voor deze gelegenheid hernoemd naar Digital Marketing Cyclus. De auteur sluit het boek af met hoofdstuk 7 waarin hij aangeeft dat ‘de zeven stappen voor succesvol invoeren van big data niet bestaan’ aangevuld met zijn favoriete adviezen, drie dodelijke missers en een stappenplan op hoofdlijnen.

Big Data Marketing is met 165 pagina’s een compact boek. Zoals de auteur zelf aangeeft, een nuchter boek in begrijpelijke taal. Het boek geeft een korte, algemene introductie van big data binnen het commerciële proces. Een grove schets van de (on)mogelijkheden met niet al te veel diepgang. De meer ingevoerde lezer zal in het boek niet veel nieuws aantreffen. Wat opvalt, is dat diverse voorbeelden niet zozeer gaan over ingenieuze big data-toepassingen, als wel over gangbare (direct) marketinginzichten en -acties. De adviezen en stappen in het boek bieden weinig houvast om zelf ‘snel, simpel en succesvol’ met big data van start te gaan. In die zin maakt het boek zijn belofte niet waar, maar dat is misschien ook wat te veel gevraagd. Toch is big data een belangrijk onderwerp om je in te verdiepen, want zo opent het boek: ‘vertrouwen op je gevoel is goed, vertrouwen op data is beter’. Of zoals Paul Postma placht te zeggen: ‘luister niet naar de klant, maar kijk wat die doet’. Big data kan je daarbij helpen.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?