Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
Neuroleiderschap
27 november 2015 | Eric van Arendonk RM

Neuro is momenteel hot binnen marketing. De neurowetenschap opent nieuwe inzichten voor de marketeer. Menig marketeer kijkt er naar als een kind naar de snoeppot. Is er een soort koopknop waarmee we iedere consument kunnen beïnvloeden? Er is al menig boek over volgeschreven en ik heb er zelf aan een meegewerkt.

Nu wordt neuro in verband gebracht met leiderschap, interessante toepassing was mijn eerste reactie. Benieuwd hoe deze combinatie gemaakt wordt, heb ik Neuroleiderschap van Guido de Valk ter hand genomen. Het boek bestaat uit twee delen; een theoretisch gedeelte waarin de werking van de hersenen wordt uitgelegd en een praktisch gedeelte dat inderdaad de toepassingen behandelt. Het theoretisch gedeelte kan de lezer die al meer boeken met betrekking tot neurowetenschappen heeft gelezen makkelijk overslaan, het zou ook zeer opmerkelijk zijn indien hier volstrekt nieuwe bevindingen zouden staan.

Het neuroleiderschap kent volgens de auteur zes uitgangspunten die gezamenlijk het hart vormen van neuroleiderschap. Dit is een mooie vertaling van wat het brein feitelijk doet met het bewustzijn en onderbewustzijn. Hier haal je als manager zeker handvatten uit om je medewerkers - maar ook jezelf - naar grotere prestaties te leiden. De ondertitel; ‘van macht naar kracht’ komt hierin volledig tot zijn recht. De auteur geeft aan hoe je de menselijke drijfveren kunt gebruiken. Deze drijfveren, de behoefte aan waardering, plezier, controle, duidelijkheid en de behoefte ergens bij te willen horen vormen de basis voor neuroleiderschap. Op zich geen volstrekt nieuwe begrippen. Het praktische gedeelte bevat voldoende voorbeelden die de theorie staven.

Ik moet zeggen dat Neuroleiderschap een leuke maar ook vooral een praktisch vertaling is van wat in neurowetenschappen is ontdekt over de werking van het brein en hoe je deze wetenschap kunt inzetten in management. Voor degenen die al meer over de werking van het brein gelezen hebben, is de vertaling naar leiderschap logisch. Voor degenen die hier voor het eerst mee kennismaken zal het boek meer brengen en hen zeker uitnodigen om meer over dit onderwerp te lezen, want het is boeiend om te gaan begrijpen hoe ons brein werkt en hoe je daar gebruik van kunt maken.

Eric van Arendonk RM is adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens voorzitter van het College van Register Marketeers en doceert Marketing bij SRM. Hij is de auteur van Neuromarketing.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden