Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
De Veranderformule
19 december 2016 | Fred Rutgers

De Veranderformule geschreven door Jorien Weerdenburg is pittige kost! In Nederland struikel je bijna over de vele veranderconsultants, het lijkt wel alsof iedereen er verstand van heeft.

Er zijn héél veel goedbedoelende adviseurs die je graag willen helpen om je bedrijf eens flink op te schudden om een positieve verandering op gang te brengen. Helaas zijn er veel minder consultants die ook blijvende positieve resultaten bewerkstelligen. Weerdenburg lijkt juist daar een goed werkende formule voor te hebben ontwikkeld. En gelukkig stelt ze daarbij vooral de mens centraal! Het veranderen van een organisatiemodel is niet zo heel erg moeilijk, maar als de mensen binnen die organisatie niet meegaan in die verandering, dan is voor je het weet alles weer bij het oude. Weerdenburg geeft in dit boek duidelijke handvatten waarmee je gaat zien welke krachten er spelen tussen de diverse mensen in dit proces en hoe je die krachten op een effectieve manier kunt richten zodat de hele organisatie in beweging komt en blijft.

Niemand wil zomaar veranderen omdat iemand anders dat zegt en vindt dat het moet. Iedereen wil weten waarom het moet en wat hij of zij er zelf aan heeft. Kortom; ‘What’s in it for me?’ Goede en bovenal effectieve communicatie is daarbij van onschatbare waarde. Als het de manager niet lukt om aan zijn team over te brengen wat het plan is en waarom we dat willen of moeten doen dan raken de medewerkers hun motivatie volledig kwijt, terwijl de manager denkt dat die medewerkers er wéér helemaal niets van begrepen hebben. Juist door dit soort miscommunicatie gaat het vaak al mis nog voordat het feitelijke veranderingsproces begonnen is.

Voor echte zinvolle veranderingen heb je ook een breed draagvlak nodig van iedereen binnen alle lagen van de organisatie. Daarbij zijn ook ondersteunende afdelingen belangrijker dan menigeen denkt. Vaak vergeten we afdelingen als IT , facilities en housekeeping. Maar hoe zou het bedrijf lopen als we geen goede huisvesting hadden, onze systemen niet draaien of de boel volledig vervuild zou zijn?

Weerdenburg legt ook mooi uit dat veranderen vanbinnenuit moet gebeuren. Als het waarom en de wil er niet zijn is er ook geen urgentie. Ze legt mooi uit waarom dat zo belangrijk is en geeft ook aan hoe je dat helder krijgt. In het hele boek kom je telkens weer mooie praktijkvoorbeelden tegen en tips van mensen waarmee Weerdenburg heeft gewerkt. Dat maakt duidelijk dat ze niet alleen praat over verandering, maar zaken ook echt in de praktijk verandert en dat is natuurlijk wel waar het om gaat; ‘Walking the talk’.

Een ander mooi voorbeeld is dat doelen en targets moeten passen bij wat je wilt bereiken. Als je klantvriendelijker wilt gaan werken, maar jouw medewerkers worden daar niet op beoordeeld, maar wél op hun verkoopresultaat, dan moet je niet verbaasd zijn als ze verkoop belangrijker vinden dan klantvriendelijkheid. Doelen en targets moeten voldoende uitdagend, maar zeker ook realiseerbaar zijn. Voor je het weet werken ze anders niet of zelfs negatief. In dit boek lees je hoe je voorkomt dat je in deze veel voorkomende valkuilen trapt. Ook moet je de waarde van goed leiderschap niet onderschatten. Als jij wilt dat de boel gaat veranderen krijg je de meute pas mee als ze zien dat jij er zelf in gelooft en er ook vol voor gaat. Veranderen is bovenal ook maatwerk. Weerdenburg reikt je met dit boek volop middelen, technieken en tools aan waarmee je ook binnen jouw organisatie kansrijk aan de slag kunt om blijvende veranderingen te realiseren. Kortom, lees voor de verandering eens een goed boek, De Veranderformule bijvoorbeeld!

Fred Rutgers is retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schreef daarnaast verschillende boeken over retail. Hij helpt winkeliers om te bouwen aan het onderscheidend vermogen van hun winkel. Klanten willen zich verbonden voelen met een winkel. Daarom moet een winkel de klanten een unieke beleving en een aangename ervaring bezorgen. In die zin is een winkel net een merk, met een unieke lading en een bijzonder verhaal!

De Veranderformule
30 november 2016 | Hanneke Tinor-Centi

Er zijn veel methodieken die je als organisatie kunt inzetten om te verbeteren of vernieuwen. Duurzaam veranderen blijkt echter lastig. De middelen zijn belangrijker geworden dan het doel, instrumentele implementatie is het gevolg en werkelijke impact blijft uit.

De eerste gedachte bij een managementboek met de titel De Veranderformule zal wellicht zijn dat het meer van hetzelfde is. Nou, dan heb ik een verrassing voor u, geachte lezers. Niets is namelijk minder waar. Het boek van Weerdenburg is verfrissend, vernieuwend en heeft wel degelijk een toegevoegde waarde.

Het grote verschil zit hem in het feit dat De Veranderformule nadrukkelijk niet gaat over de inhoudelijkheid van organisatieveranderingen. Weerdenburg presenteert in haar boek niet de zoveelste methode om met succes een organisatie te veranderen, maar biedt haar lezers inzichten over verduurzaming van de organisatieveranderingen, ongeacht de toegepaste methode.

Het is inmiddels een bewezen feit dat medewerkers pas bereid zijn de voorgestelde veranderingen in de praktijk te brengen wanneer het geen ‘kunstje’ is maar een praktische nieuwe manier van werken. De inzichten van Weerdenburg zijn gericht op blijvende gedragsveranderingen en richt zich vooral op het zelfdenkend vermogen van de mensen binnen de organisatie.

De Veranderformule is een prikkelend boek. Het maakt nieuwsgierig om met de inzichten aan de slag te gaan en ach …. Wat let je? Meteen vandaag maar?

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.