Evergreens - Eat that frog - 'Een goede eerste stap én investering'
2 augustus 2018 | Peter Streefkerk

De vakantieperiode nadert en iedereen wil wel eens afstand nemen van zijn of haar werk. Natuurlijk nemen de lezers onder ons ontspannings- en/of vakliteratuur mee op vakantie.

De vraag is echter of ze daar wel aan toe komen. Niet omdat ze dat niet zouden willen, maar juist omdat ze tijdens de vakantieperiode ook tijd willen besteden aan hun relatie en/of hun familie. Dat laatste klinkt allemaal logisch zou je zeggen, maar dat kunnen ze toch ook tijdens de rest van het jaar doen? Ja, dat klopt, maar hoe vaak hoor je niet van je collega’s dat daar vanwege drukke werkzaamheden bijna geen tijd voor is.

Learning by doing

Met het boek Eat that frog van Brian Tracy, dat gaat over je uitstelgedrag en je productiviteit vergroten, is er misschien een oplossing in zicht. Juist voor die mensen die door alle werkdrukte en de waan van de dag zichzelf over de kop dreigen te werken. De keuze is aan jou of die oplossing bij jou zal werken. Dat is ook precies de wijze waarop het boek tot stand is gekomen. Brian Tracy heeft de afgelopen jaren heel veel boeken en artikelen gelezen over persoonlijke efficiëntie en effectiviteit. De voorbeelden die daarin voorkwamen heeft hij in zijn eigen vak, in dit geval sales, uitgeprobeerd. Werkte het voor hem, dan nam hij het mee in zijn lezingen en seminars. Het resultaat daarvan vind je terug in dit boek.

Simpele taal in een simpel boek

Om de volgende stap voor de lezer gemakkelijker te maken, heeft Brian Tracy de opzet van zijn boek vrij simpel gehouden: een voorwoord, een inleiding en in 21 korte hoofdstukken de stappen die je moet doorlopen. De taal is simpel. Zoals hijzelf verder aangeeft, heeft hij de achterliggende psychologische en emotionele achtergronden plus de theoretische uiteenzettingen en de voorbeelden weggelaten. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een hele korte samenvatting. Aan het eind van het boek tref die je die samenvattingen nog een keer aan, maar dan bij elkaar gezet in één hoofdstuk. Erg handig als je er na het lezen in de praktijk concreet mee aan de slag gaat.

Timemanagement gaat je niet helpen

De harde waarheid over productiviteitverbetering krijg je al direct in de inleiding van de auteur te horen. Timemanagement technieken gaan je niet verder helpen. Boeken als bijvoorbeeld Getting things done alleen hebben geen tot weinig nut volgens de auteur, omdat er ondanks al die aangeleerde technieken altijd meer klussen zullen zijn dan je kunt afronden in de tijd die je tot je beschikking hebt. Het is met dit boek de bedoeling dat je anders leert denken, werken en omgaan met de zaken die er dagelijks, zakelijk maar ook privé, op je pad komen. Je moet je concentreren op de zaken die er voor jou echt toe doen. Dat is waar dit boek over gaat.

Wat heeft een kikker met drukte op het werk te maken?

De uitleg over de uitdrukking Eat that frog, letterlijk vertaald ‘Eet die kikker’, heeft betrekking op het uitstelgedrag van mensen. Veel mensen doen de meest makkelijke dingen eerst. Ze stellen de meest moeilijke zaken uit en komen daar vaak later mee in de problemen. Deze moeilijke zaken noemt Brian Tracy kikkers, in de gradatie van ontzettend vreselijk tot minder vreselijk. Wat de auteur van je vraagt is om van die kikkers de meest vreselijke kikker ’s morgens als eerste aan te pakken en ‘op te eten’. Los van het feit dat je daarmee een goede invulling geeft aan de functie waarvoor je bent aangesteld, levert het nog een ander resultaat op. Het psychologisch effect is dat de meest lastige taak achter de rug hebben je extra energie geeft en dat stimuleert je de rest van de dag.

Amerikaanse invulling

Natuurlijk is de titel van dit boek een truc om je aandacht te trekken. Ook de omslag met zijn opvallende kleuren groen en geel draagt daar aan bij. In zijn taalgebruik en stijl van schrijven herken je de soms schreeuwerige Amerikaanse invulling door het veelvuldig gebruik van oneliners. Daar moet je doorheen kunnen prikken. Verder is het zo dat de standaardmethode om iets bij anderen onder de aandacht te brengen uitgaat van de getallen drie, vijf, zeven of maximaal tien en de bijbehorende stappen. Daar houdt Brian Tracy zich dus niet aan, hetgeen resulteert in eenentwintig stappen. Zijn methode is op die manier dan ook niet kort samen te vatten. Dat is echter niet nodig, omdat het scheiden van hoofdzaken en bijzaken, die bijzaken achterwege laten of door anderen laten doen zijn belangrijkste boodschap zijn.

Eindoordeel

Aan de hand van deze recensie kan je zelf heel goed bepalen of jijzelf het in het boek beschreven uitstelgedrag en productiviteitsverlies vertoont en jij jezelf daardoor in de nesten werkt. De oplossingen zijn meestal voor de hand liggend, maar iemand moet je ze wel aanreiken. Dat gebeurt in dit boek. Daarmee is het nog niet gezegd dat je die oplossingen ook daadwerkelijk in de praktijk kunt toepassen.

Een boek als Eat that frog lezen is één, er daadwerkelijk iets mee doen is twee, want hoeveel goede voornemens om de zaken anders aan te pakken stranden al vrij snel? Herkenbaar? Dan is dit boek voor jou zowel zakelijk als privé een goede eerste stap én investering. Of die investering rendement oplevert, wat bij investeringen toch de bedoeling is, ligt aan jezelf. Veel succes met die kikkers, die deze keer niet in je keel of in een kruiwagen zitten.

Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Zijn recensies verschenen eerder op www.inkopers-cafe.nl

Eat that frog
10 maart 2017 | Elly Stroo Cloeck

‘Dé methode om te stoppen met uitstellen en super-productief te worden' is de subtitel van Eat that frog van Brian Tracy. Deze auteur heeft al 80 boeken op zijn naam staan en doet ook nog eens veel presentaties.

Dan moet je wel een productiviteits-expert zijn! En een typecursus hebben gevolgd, zoals hij zelf stelt. Het boek is een lopend buffet (om in ‘eet’-sfeer te blijven) van 21 verschillende stappen of technieken, bekend en minder bekend, waar je uit kunt kiezen wat het best bij jou past. Erg praktisch ingestoken, prettig geschreven en met veel referenties voor als je iets in meer detail zou willen weten.

Wat heeft die kikker nu met productiviteit te maken? Het is een uitspraak van Mark Twain: Eerst een (levende) kikker eten, dan is de rest van de dag een eitje. Het boek is gebaseerd op werk van Peter Drucker, Alec Mckenzie, Alan Lakein, Stephen Covey en anderen. Het bevat geen theoretische onderbouwingen en beperkt onderzoeksresultaten, maar veel praktische tips voor specifieke acties die je meteen kunt uitvoeren.

Het goede nieuws is dat het voltooien van een taak het geluks-stofje endorfine losmaakt in je hersenen, het probleem is het starten met die taak! De kikker eten! Misschien is het te veel? Met nog meer eet-metaforen legt Tracy uit hoe je dit probleem kunt aanpakken: gebruik de salami methode om van één grote taak meerdere kleine taakjes te maken of gebruik de gatenkaas-methode, waarbij je als het ware gaatjes in je taak boort, door er iedere keer een specifieke periode aan te werken. Als je eenmaal begonnen bent wordt het makkelijker: er is een (bewezen) theorie dat een onaffe taak prominent in je hersenen zit en daardoor wil je er persé aan blijven werken. Uitstelgedrag komt ook vaak door taken waarin je niet goed bent en dus geen lol in hebt. Zorg dan dat je jezelf daarin verbetert.

Een aantal van de 21 stappen gaan over doelen en prioriteiten stellen. Bijvoorbeeld het Pareto principe: 20% van je taken zorgen voor 80% van je succes. Dus concentreer je op die 20% procent cruciale taken, en start daarmee je dag. Laat de triviale taken voor later, of doe die gewoon niet! Tracy beveelt aan dat je maximaal 7 resultaatgebieden bepaalt en je alleen daarop focust. Een andere methode, ontleend aan Covey, is: Je doel bepalen, vaststellen wat je wilt bereiken op de lange termijn, deadlines daarvoor zetten, een lijst maken wat je moet doen, deze taken prioriteren en plannen, en dan direct actie ondernemen. Tracy trapt ook wat open deuren in, zoals: je bureau opruimen, alles klaarleggen, en dan aan de gang.

Over het uitvoeren van de taken zegt Tracy onder andere dat planning heel belangrijk is: elke 10 minuten plannen bespaart 100 minuten in de uitvoering. En zoals een tocht door de Sahara van Algerije, met elke 5 km een zwartgeverfd olievat om niet te verdwalen, kun je je taak van mijlpaal naar mijlpaal uitvoeren om focus te houden.

Een aantal tips gaan over technologie, het altijd maar connected zijn wordt een destructieve verslaving: gemiddeld 46 tot 85 keer per dag (afhankelijk van het onderzoek dat je hierover leest) op je smartphone kijken. Elke geluidje geeft je een stootje dopamine, wat verslavend is. Uitzetten die telefoon! Je kunt technologie natuurlijk wel als tool gebruiken, bijvoorbeeld door je doelen te posten op social media als stok achter de deur.

De schrijfstijl van het boek is prettig, met korte hoofdstukken en af en toe een voorbeeld. Er zit wel veel herhaling binnen een hoofdstuk en tussen de hoofdstukken. De onderdelen over technologie lijken wat gedateerd; het boek stamt oorspronkelijk uit 2007, en is in 2017 ge-update, in ieder geval waar het verwijzingen naar onderzoeken betreft. Qua inhoud heeft het wel veel open deuren, en als je zelf, zoals ik, als adviseur werkt en regelmatig managementboeken leest, misschien teveel. Aan de andere kant, je kunt dit boek dan ook zien als een mooi overzicht en een herinnering om deze tips weer toe te passen.

Mooiste zin wat mij betreft: zeur niet over je problemen: 80% van je publiek interesseert het niet, de rest is stiekem blij dat je ze hebt!

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Voor deze recensie heeft ze Eat that frog van uitgever Maven ontvangen.

Eat that frog
9 februari 2017 | Fred Rutgers

Eat that frog door Brian Tracy is wereldwijd een bestseller. Maar liefst meer dan 1,5 miljoen verkochte exemplaren, dat is ongehoord veel voor een managementboek.

Tracy is één van ‘s werelds bekendste en succesvolste productiviteits- en effectiviteits-goeroes. Vecht jij ook iedere dag met het gevoel dat er altijd meer werk op je ligt te wachten dan dat jij uren in een dag hebt? Doe je zo hard je best om je hoofd boven water te houden dat je geen tijd voor jezelf en je familie meer hebt, laat staan voor de leuke dingen in het leven? Slik dan meteen je eerste kikker en koop dit boek. Beter nog, slik er gelijk nog een en lees het ook. Je zult dan lezen dat kikkers dingen zijn die je moet doen, wilt doen of zou moeten doen. Hoe zwaarder en belangrijker de taak, hoe dikker en smeriger de kikker. Aan jou de keus welke kikker je het eerst slikt. Tracy helpt je met dit boek om zelfs van de smerigste kikker een hapje te maken waar je enorm van kunt genieten als je hem op hebt.

Het fijnste aan dit boek is dat Tracy je ook leert welke kikker je wel en niet moet eten. Sommige kikkers zijn gewoon niet de moeite waard om gegeten te worden. Andere kikkers kun je veel beter door een ander laten eten, en sommige kikker moet je gewoon helemaal geen aandacht geven, die gaan dan gewoon na verloop van tijd in een andere vijver zitten kwaken.

Stop jij jouw kennis, ervaring, energie, tijd en geld wel in de juiste zaken? Als je het gevoel hebt dat je telkens weer tijd te kort komt, dat je keihard werkt, maar dat het lijkt alsof je tegen de bierkaai vecht, dan zul je tijdens het lezen van dit boek leren dat het anders moet en heel veel slimmer kan. Als je al je energie steekt in het doorslikken van kikkervisjes, ben je de hele dag aan het slikken tot je er je buik vol van hebt. Kies je kikkers zorgvuldig. En hoe groot, glibberig en vies die belangrijkste kikker ook is, stop niet met eten voordat hij helemaal op is. Je zult er een enorme kick van krijgen en enorm trots zijn op wat je hebt gedaan. En als je de juiste kikker hebt gekozen zul je zien dat je ook met grote kikkersprongen dichter bij je doelen komt.

Tracy leert je in dit boek op een hele slimmer en effectieve manier ontdekken hoe je jouw belangrijkste doelen kunt kiezen, hoe je de juiste prioriteiten kunt stellen en hoe je de grootst denkbare positieve impact op je leven kunt realiseren door zonder morren je dagelijkse portie kikkers te eten. Stop met luisteren naar gekwaak van andere effectiviteitsgoeroes, koop en lees dit boek en begin vandaag nog met het eten van je grootste kikkers.

Fred Rutgers is actief als ondernemerscoach, retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schrijft al jaren blogs voor diverse websites zoals www.deondernemer.nl, waar hij blogger van het jaar 2016 werd. Daarnaast heeft hij diverse boeken geschreven.

Eat that Frog - Eindelijk weer in Nederlandse editie
3 februari 2017 | Jolanda Santbergen

Succes hebben is een kwestie van prioriteiten stellen. Mensen die durven kiezen en vooral die dingen aanpakken die een grote impact hebben op hun werk, bereiken meer. Brian Tracy, timemanagementexpert en bestsellerschrijver, geeft in Eat that frog 21 tips om superproductief te worden.

Eat that frog is een van de bestsellers van Brian Tracy, een internationaal vermaarde expert op het gebied van timemanagement. Het boek leest als een trein en biedt handvatten om productiever en efficiënter te werken.

Geen wereldschokkende tips, maar wel lekker helder en zeer pragmatisch.

Veel mensen ontbreekt het aan succes, omdat ze een groot deel van hun tijd verspillen, aldus Tracy. Omdat je nooit alles kan doen wat op je bord ligt, moet je kiezen voor de belangrijkste taken die je het meeste resultaat opleveren. Maar de meeste mensen spenderen de meeste tijd aan de onbenulligste taken en schuiven de belangrijkste activiteit, ‘the frog’, waar ze echt succes mee kunnen boeken, voor zich uit. Verander dat en je carrière zal een enorme impuls krijgen, belooft Tracy.

Je krijgt 21 stappen aangereikt om je leven te verbeteren. Van open deuren als ‘verbeter je skills’ tot bekende principes als de 80/20 regel; 20 procent van je activiteiten leidt tot 80 procent van je resultaten. Focus je dus op die 20 procent.

Als je moeite hebt met gestructureerd werken, kan dit boek je zeker helpen. Alle 21 stappen kun je meteen doorvoeren.

Voor gevorderden is het misschien wat simpel en voor het grootste gedeelte bekende kost. Toch kan het je opnieuw bewust maken van gewoontes die je niet direct vooruithelpen en je helpen om de puntjes weer eens even op de i te zetten.

Zo werkt het in ieder geval voor mij. Als film- en televisiemaker ben ik meer een creatieve dan een gestructureerde geest. Maar als ondernemer heb je die structuur keihard nodig om succesvol zaken te doen. Tracy’s heldere tips helpen daarbij.

Hij heeft de ideeën zelf opgedaan door goed te kijken naar het gedrag van succesvolle mensen. Tracy is een ‘selfmade man’. Hij ging zonder diploma van school en deed laaggeschoold werk. Op enig moment ging hij aan de slag als colporteur en had hij alleen inkomsten als hij iets verkocht. Hij bakte er niets van en ging daarom collega’s met meer succes ondervragen over hun aanpak. Hij bracht hun tips in de praktijk en werd een topverkoper. Leren van succesvolle mensen en dat vervolgens toepassen, werd zijn credo. En dat heeft hem geen windeieren gelegd.! Tracy is miljonair en een van de meest gevraagde sprekers ter wereld. Zijn theorieën zijn simpel en logisch en in hun eenvoud briljant.

Eat that frog is een klassieker, die jarenlang niet in het Nederlands verkrijgbaar was. Deze uitgave is een vernieuwde versie, waarin Tracy ook ingaat op onze verslaving aan smartphones en social media. En een pleidooi houdt om minstens 1 dag per week offline te zijn, omdat dat je creativiteit en concentratie ten goede komt.

Zoals gezegd, geen hogere wetenschap, maar als je wel wat timemanagementtips kunt gebruiken, zeker een aanrader.

Jolanda Santbergen is film- en televisieproducent. Ze maakt programma’s voor RTL4 en verschillende regionale omroepen. Met haar bedrijf Zand & Zink helpt ze ondernemers online contact te maken met video.