Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
17 juli 2014 | Daniëlle de Jonge

Meer sporten, wat gezonder eten in drukke tijden en timemanagement nu eens echt goed onder de knie krijgen: stuk voor stuk doelen die ik mezelf met enige regelmaat stel. En vele met mij zo hoor en lees ik wel eens. Wat maakt het toch zo lastig om zo’n doel dan fluitend te bereiken? De waan van de dag, dat stemmetje dat zegt ‘ah joh, kan nu wel even zo’ of….?

Roos Vonk slaat al in het eerste hoofdstuk van haar boek ‘Je bent wat je doet’ de spijker op z’n kop. Wat een herkenning! Want doelen stellen is makkelijker gezegd dan gedaan, er zijn legio redenen te bedenken waarom het niet of niet helemaal lukt. Fijn te weten, alleen neem ik daar geen genoegen mee. Verandering wil ik bereiken, en dit boek gaat er een bijdrage aan leveren.

Grinnikend van de typische voorbeelden en soms zuchtend van het gevoel dat het echt zo makkelijk kan zijn, lees ik het boek met plezier door. Vonk laat ook haar eigen kwetsbaarheid en valkuilen zien, want net als iedereen heeft zij eveneens de les geleerd dat gedrag aanpassen niet van een leien dakje gaat. Ik leer over de introspectie-illusie en heb braaf de opdracht ‘door de ogen van de ander’ gemaakt. Leren door confronteren werkt bij mij het beste, want dan kom ik ineens heel snel in beweging. Ik wist al dat denken over doelen veel kan opleveren, en wordt nu weer gewezen op de voordelen (en enkele valkuil) die het biedt.

Het hoofdstuk ‘Je wordt wat je doet’ heb ik met aandacht twee keer gelezen. Een doel vanuit twee kanten bekijken geeft een verrassend helder beeld van wat er allemaal mogelijk is. Met de goede daden zit het wel goed. Wie goed doet mag ook iets goeds terug verwachten, ik kan u van harte aanraden dat principe na te (blijven) leven. Net als het idee dat wanneer u iets wilt veranderen, u het beste bij uw eigen omgeving kunt beginnen. Hoe groot of klein de verandering en impact ook is. Of die omgeving nu mensen betreft met wie u omgaat (in mijn geval het vermijden van degenen die negatieve energie geven om zelf positief te blijven) of keuzes die u maakt (zo eet ik al jaren geen vlees omdat ik me niet kan vinden in de dieronterende praktijken van de voedingsindustrie). U heeft het allemaal in eigen hand, met veel kleine beetjes wordt de olievlek vanzelf groter om verandering voor u en anderen te bereiken. En dus ook uw doelen.

Het boek leest heel prettig, onderzoeksinformatie wordt afgewisseld met voorbeelden en aanvullende informatie. Tot slot treft u nog een heel hoofdstuk met tips om ja-maars te voorkomen. Als u het boek gaat gebruiken als een soort werkboek, gaat het ongetwijfeld lukken om een aantal veranderingen op korte termijn door te voeren. Daarmee alvast veel succes gewenst. Zo, dan ga ik nu even sporten!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden