De TED-methode
30 januari 2017 | Veronique Kilian

Na 15 jaar ondernemerschap was Chris Anderson bijna failliet. Maar als Head of TED zegeviert hij. Meer dan vijftig TED-presentaties neemt hij als voorbeeld om lering uit te trekken. Een TED-talk wordt vaak duizenden zo niet miljoenen en sommige meer dan een miljard keer bekeken. Wie TED heeft, heeft de toekomst.

Als je echt verbinding kunt maken met je publiek door jouw verhaal, reageren de hersenen van je toehoorders alsof ze het zelf beleven. Het heeft het effect van een Authentieke Dialoog, zoals beschreven in het boek Teamcoaching met de Authentieke Dialoog. De TED talk is ‘het nieuwe kampvuur’ waar mensen zich om heen verzamelen om een sfeervol, boeiend en intiem verhaal te horen waar ze door geraakt worden.

Hoe kom je tot een onderwerp voor jouw verhaal? Vind dat éne idee dat echt van jou is. En gebruik dan de magie van de taal. Je moet dan alleen wel een taalvirtuoos zijn. Anderson legt principes uit, maar net niet voldoende om het goed te kunnen toe passen. Zijn tip is bijvoorbeeld om de juiste hoeveelheid details te geven. Te veel details maken het verhaal traag en te weinig maken het verhaal levenloos. Maar wanneer zijn de details te veel of te weinig? Dat ontdek je alleen door oefening, schrijftechnieken en uitproberen op publiek. De auteur geeft geen regels over hoe je moet schrijven, maar geeft wel veel voorbeelden. Zowel voorbeelden hoe het wel moet als hoe het niet moet.

Een van zijn tips is bijvoorbeeld: Maak het theatraal. ‘Als je toespraak een film of een roman was, hoe zou die dan beginnen?’ Nou, verzin dat maar eens. Je zou er bijna een ghostwriter voor inhuren.

Sommige tips zijn wat concreter: Vat je verhaallijn samen in 15 woorden. Plan je verhaal en maak het de helft korter. Van die helft haal je nogmaals 50% af.

Ook handig zijn de opsommingen hoe je een TED-talk kunt afsluiten of hoe je jouw verhaallijn onthoudt. De tips variëren van Schrijf je typografie uit van je verhaallijn zodat je het effect van klemtonen en zinsopbouw test, tot Gebruik metaforen en Stel je meteen kwetsbaar op.

Vele TED-sprekers zijn zenuwachtig. Maar daar is een oplossing voor. Anderson geeft een enorme batterij aan technieken om letterlijk en figuurlijk je stress te lijf te gaan. Hij wil je aanmoedigen het zelf te gaan doen en past zelf de zogenaamde held-techniek toe: hij voert allerlei (beroemde) mensen op die verlegen begonnen en zichzelf overwonnen door een TED talk te geven.

Al met al is een TED-talk een sublieme vorm van theater- schrijf en verteltechnieken voor een optreden van minder dan twintig minuten. Je presentatie dien je door en door geoefend te hebben zodat je weet waar en wanneer het publiek lacht, op welke woorden je accent kunt leggen, waar je je pauzes inlast en welke ondersteunende gebaren je erbij kunt gebruiken. Zo wordt een TED-talk een mentale ervaringsbelevenis voor het publiek. En dat niet alleen. Het schept ook verbinding. Maar het gebeurt niet zomaar. Je moet het oefenen. Het goede nieuws is dat een dergelijke verbinding te trainen valt in het dagelijks leven, ook als je geen presentatie hoeft te geven. Verbinding is bijvoorbeeld één van de ingrediënten uit het boek Train je Gelukscompetenties. En als je toch voor een TED-talk gaat, weet dan dat TED-talks zo populair zijn dat je zowiezo bekijks hebt, als was het maar duizend keer.

Drs. Veronique Kilian is trainer, (team)coach en spreker. Zij traint en coacht management en medewerkers op het gebied van leiderschap, veranderingsmanagement, psychologie en geluk. Als teambuilder helpt zij teams om met plezier en flow te werken. Als transformatiecoach faciliteert Veronique diepe transformaties in individuele coachingstrajecten waardoor positieve verandering beklijft. Veronique geeft geregeld lezingen, workshops en (in company) teamtrainingen. Kilian schreef verschillende boeken, waaronder Geluk op het werk.

De TED-methode - Impactvol presenteren
10 augustus 2016 | Theo Hendriks

Als voormalig tijdschriftenuitgever nam Chris Anderson in 2001 het toen sappelende TED (Technology - Entertainment - Design) over. Dankzij de opkomst van streaming video op internet maakte dat platform vanaf 2005 een stormachtige groei door, sindsdien is TED (met TEDx) uitgegroeid tot een ideeënimperium en een niet meer weg te denken platform (en inspirerend voorbeeld) voor spreken in het openbaar.

Anderson heeft het allemaal meegemaakt en daarbij ook de nodige sprekers gecoacht en begeleid. Zijn beste presentatie-inzichten heeft hij met veel precisie in De TED-methode gebundeld.

Al op de flaptekst geeft Anderson een belangrijke waarschuwing: de TED-methode legt uit hoe de beste presentaties tot stand komen én geeft je waardevolle tools om zelf het meeste uit je presentaties te halen. Maar let op: er is geen vaste formule. In het eerste deel van het boek voegt hij daar nog een belangrijke waarschuwing aan toe: het gaat niet om jou, het gaat om jouw idee. En daarmee is hij trouw aan het mantra van TED: Ideas worth spreading.

De TED-methode heeft een heldere opbouw in vijf delen, die goed met elkaar verbonden zijn. Geschreven in een vlotte, aansprekende stijl, die je goed bij de les houdt. Na het eerste deel, waarin de basis van een goede presentatie wordt neergezet (alles draait om een strakke verhaallijn over een inspirerend idee) worden in het tweede deel vijf tools geïntroduceerd waarmee je die verhaallijn tot leven kunt wekken: connectie, verhaal, uitleg, overtuiging en openbaring. De vijf gereedschappen worden aan de hand van sprekende TED-voorbeelden toegelicht. Dit deel overtuigt wat mij betreft het meest. In het derde deel zet Anderson deze precieze lijn door met concrete tips over een goede voorbereiding van de presentatie. Beeldmateriaal, script, doorloop, begin en einde; het zijn stuk voor stuk zaken die hij met het oog van de meester bespreekt en aan de hand van sprekende voorbeelden toelicht.

Toch verliest hij mijn aandacht in het vierde deel. De hang naar volledigheid dwingt hem om het uiteindelijk ook over de opvoering op het podium te hebben. Maar hier zijn de tips over kleding, het omgaan met angst, podium-opstelling en lichaamshouding en stem minder nauwkeurig en concreet, en zijn de onderwerpen ook minder gelardeerd met voorbeelden. Logisch, want juist deze zaken laten zich niet zo makkelijk uit een boekje leren. En het laatste deel – Reflectie – had wat mij betreft sterk ingekort, of desnoods achterwege kunnen blijven. Nu is het een wel heel uitgebreide TED-epiloog.

Afgezien van deze twee punten van kritiek blijft De Ted-methode een inspirerend en overtuigend boek. Het is compleet, het bespreekt vrijwel alle facetten van de perfecte presentatie, met name als het gaat om de verhaallijn, opbouw en voorbereiding. De lijst met TED-talks aan het eind van het boek geeft je bovendien urenlange inspiratie. En vooral met die afwisselende en bonte verzameling talks levert Anderson het bewijs dat je met ‘zijn methode’ inderdaad de impact van jouw presentaties verder kunt vergroten.

Theo Hendriks is storyteller en partner bij Bex*communicatie. Daar richt hij zich op vraagstukken rond verandering, marketing en leiderschap. Daarnaast verzorgt Theo regelmatig gastlessen, workshops en masterclasses en schreef hij verschillende boeken over storytelling.

De TED-methode
14 juli 2016 | Daniëlle de Jonge

Al een aantal jaar sta ik op het podium met presentaties over onderscheidend klanten vinden, hebben en houden. En zo’n presentatie is niet iets wat je even snel doet. Daar gaat voorbereiding aan vooraf. Veel voorbereiding.

Voorbereiding van de structuur, pakkende opening, eye-openers, humor, beeldmateriaal, prikkelende afsluiting en meer. Van A tot Z doordacht dus, want niemand wil met een ‘leuk verhaal’ aankomen als je ook de mogelijkheid hebt om echte impact te maken. Op dat vlak kunt u veel leren van TED Talks. Ongeacht of u de ambitie hebt om ooit daar uw verhaal te houden of omdat u gewoonweg sterke presentaties wilt houden voor bijvoorbeeld uw collega’s of klanten. Hoe mooi is het dan om de fijne kneepjes van het sprekersvak te leren van TED-meester Chris Anderson? Heel waardevol, kan ik u verklappen. Want zijn boek De TED-methode is een buitengewoon complete leidraad voor het vormgeven van uw toppresentatie.

Laat ik meteen een positieve waarschuwing geven: dit boek gaat u veel tijd kosten. Nou ja, zoveel als u wilt dan. Kiest u er voor om het boek te lezen, de tips er uit te pikken die voor u relevant zijn en daarmee aan de slag te gaan? Dan bent u er in een aantal uren doorheen. Kiest u er voor om het leren in volle breedte te ervaren? Pak dan uw laptop er maar bij en geniet van de vele TED Talks die Anderson als voorbeeld geeft door het boek heen. Bekijk ze, zie hoe de technieken worden toegepast en geef er uw eigen draai aan. Door te lezen en meteen te bekijken groeit u echt in uw sprekerstalent. Van die combinatie werd ik in ieder geval heel blij, want niks leukers dan leren van anderen. Wat mij ook erg aanspreekt in het boek is de volledigheid. Van de basisvaardigheden en het voorbereidingsproces tot de tools en uw voorkomen op het podium. Werkelijk alles komt aan bod, tot en met zinvolle kledingtips aan toe.

Wie begint met het geven van presentaties raad ik aan om alles te lezen. Wie net als ik al langer spreekt bladert al snel door naar de hoofdstukken die het meest triggeren. Bijvoorbeeld de onweerstaanbare charme van verhalen, gebruik van beelden (en dus geen teksten op een scherm), de vele varianten van een ijzersterke opening of toch liever uw sprankelende uitstraling en connectie met uw publiek. Dompel u onder in De TED-methode om verder te komen. Aan de enthousiasmerende schrijfstijl van Chris Anderson ligt het niet, die motiveert om te gaan oefenen en ervaren wat bij u past.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl