Aandachtsmarketing - 'Een goed hulpmiddel'
20 februari 2020 | Thomas Cech

Aandachtsmarketing van Klaas Weima gaat in op de rol van aandacht in het marketingcommunicatie domein. Het is een degelijk basis marketingboek met een interessante invalshoek en een praktisch canvas met leuke aanvullende podcasts.

Aandachtsmarketing van Klaas Weima kan menig marketingteam of manager helpen bij het opstellen van een marketingcommunicatieplan. Het is een ideaal boek voor de startende marketingmanager, of kleinere marketingafdeling.

Aandachtstrekkers is inmiddels het derde boek van de heer Weima en dat is te merken. Het leest prettig, het is duidelijk, handzaam en professioneel vormgegeven. Weima beschrijft de ontwikkeling van een marketingcommunicatiestrategie aan de hand van het begrip ‘aandacht'. Volgens de auteur verdient dat begrip onze volste aandacht...

In het eerste deel beschrijft Weima aan de hand van zes observaties waarom het gevecht om de aandacht van het publiek volop aan de gang is. Deze zijn: reclamedeflatie, mediaexplosie, overvloed, het spaarzame vertrouwen, bereiksparadox en digitale obsessie. De ervaren marketeer leest hier niks nieuws, maar het frist wel weer even op. Daarna zet de auteur uiteen welke zes aandachtstrekkers er ingezet kunnen worden om dit gevecht om aandacht te winnen. De zes aandachtstrekkers vormen de kern van het boek. Het zijn zes onderwerpen die wetenschappelijk onderzocht zijn en met de juiste inzet kunnen ze de aandacht van het publiek trekken en vast houden. De aandachtstrekkers zijn ook getoetst met doelstellingen van EFFIE campagnes. Dat maakt Weima's boodschap overtuigend. De aandachtstrekkers zijn: Hulp, Emotie, Status, Nieuw, Inclusie, Beloning.

In het tweede deel presenteert Weima het Verdiende Aandacht Canvas. Een canvas dat na complete invulling leidt tot een effectief marketingcommunicatieplan. Het canvas bestaat uit vier hoofdthema's: merk, markt, doelstellingen, communicatie. Die zijn elk opgebouwd uit elementen zoals: merkidentiteit, doelstellingen, conceptontwikkeling, creatieve uitwerking, etc. De bouwstenen worden toegelicht en waar mogelijk wordt een bestaand en waarschijnlijk bekend model beschreven (Zoals het waardepropositie model van Osterwalder, de merkarchetypes van Jung en de mentaliteiten van Motivaction). Men kan uitstekend met het Canvas aan de slag. Dit deel van het boek is interessant omwille van het canvas, wat een handige tool is, maar het aandachts-idee is daar een klein onderdeel van, wat ik jammer vind. De bouwstenen van het canvas zijn merendeels basisonderdelen. Het canvas plaatst e.e.a. wel in een handig model, waar je als klant en bureau direct mee aan de slag kan.

In het derde deel worden nog een aantal handige praktische hulpmiddelen bij het ontwikkelen van marketingplannen. Die zijn geïnspireerd door design thinking methodes.

Al met al is Aandachtsmarketing een compleet marketingboek waarin een aantal praktische modellen en theorieën worden besproken. De zes aandachttrekkers zijn interessant, maar niet nieuw en de wetenschappelijke onderbouwing van de aandachtstrekkers vind ik mager. Voor wat betreft de ‘uitgebreide literatuurstudie' die eraan vooraf gegaan is, zijn er bijvoorbeeld relatief weinig wetenschappelijke journals geraadpleegd. Het zou niet misstaan hebben als het onderwerp ‘aandacht' onderbouwd zou zijn met theorie en onderzoek uit de cognitieve neurowetenschappen.

Maar het staat buiten kijf dat het onderwerp relevant is en het boek helpt uitstekend om effectievere marketingcommunicatie te bedrijven. Aandachtsmarketing is een marketingcommunicatieboek waar menig marketeer een goed hulpmiddel mee in handen heeft.

Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com

Aandachtsmarketing - 'Geschikt voor iedere marketeer of ondernemer'
17 februari 2020 | Mylene Bouwman

Het doel van een marketeer is de aandacht trekken. Iets wat steeds moeilijker wordt. Prikkels zijn overal. Mailtjes stromen binnen, WhatsApp-groepen staan geen moment stil en de tijdlijnen van social media staan bomvol met content.

Hoe zorg je er dan voor dat jouw bericht binnenkomt bij jouw publiek? Dat ze het niet alleen zien, maar het tot zich door laten dringen? Daarvoor heeft Klaas Weima zijn Verdiende Aandacht Canvas bedacht en deze legt hij uit in zijn boek Aandachtsmarketing.

6 aandachttrekkers

Klaas legt eerst de soorten aandacht uit en de behoeften die daarbij horen. Ook maakt hij een verschil tussen de doelstellingen van een bedrijf en de manieren waarop je aandacht kunt trekken. Dit zijn de zes aandachttrekkers; hulp, emotie, status, nieuw, inclusie en beloning. Zo kun je precies zien welk doel jij hebt met jouw marketing en op welke manier je de aandacht van jouw publiek kunt trekken. Deze aandachttrekkers komen later terug in het Verdiende Aandacht Canvas.

Een overzichtelijk canvas

Weima zegt het zelf ook in zijn boek: "Het zoveelste canvas?!" Maar toegegeven, het is superoverzichtelijk om een canvas in te vullen. Bestaande uit vier bouwstenen; merk, markt, doelstellingen en communicatie. Deze vormen samen de leidraad van aandachtsmarketing en nemen je mee door alle belangrijke stappen van doel, identiteit naar merkbelofte, klantprofiel en de creatieve route waarbij je aandachtstrekkers functioneel inzet. En als je dit goed doet? Dan krijg jij de aandacht die je verdient!

Concrete tips & tricks

Leuk zo'n canvas met een aantal hulpvragen, maar wat als je nu nog niet precies weet wat jouw merkwaarden zijn en hoe maak je waardepropositie concreet? Ook daar heeft Klaas aan gedacht. Hij levert je een aantal handige tools aan, die het canvas helemaal compleet maken. En geloof me, dit zijn niet de meest standaardtechnieken. Dus ook leuk als je toe bent aan iets nieuws!

Informatie vanuit de praktijk

Tot slot maakt Klaas Weima zijn boek helemaal af met inhoudelijke interviews. Niet alleen een simpele case study, maar daadwerkelijk een gericht antwoord uit de praktijk passend bij het hoofdstuk. En het leuke? Je kunt de interviews ook zelf luisteren via de QR-codes die leiden naar podcasts. Helemaal van deze tijd.

Kortom Aandachtsmarketing is een geschikt boek voor iedere marketeer of ondernemer die zijn merk eindelijk echt in de spotlights wil zetten en de aandacht wil verkrijgen die het merk verdient.

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.

Aandachtsmarketing - 'Veel praktische tips'
5 februari 2020 | Fred Rutgers

Aandachtsmarketing van Klaas Weima is een boek om eens even goed voor te gaan zitten. Zelf ben ik al snel van de bank verhuisd naar mijn werkkamer. Ik voelde al snel de noodzaak om aantekeningen te maken. De informatiedichtheid van dit boek is bijna overweldigend.

Aandachtsmarketing van Klaas Weima is geen boek dat je leest om daarna weer gewoon over te gaan tot de orde van de dag. Je moet echt aan de slag met dit boek. Op veel plaatsen kom je QR codes tegen die je uitnodigen om te luisteren naar podcasts. Ook zitten er erg veel praktische en aansprekende praktijkvoorbeelden in. Zelf werd ik erg enthousiast van het Earned Attention Canvas dat Weima presenteert. Ik ben er direct mee aan de slag gegaan en dat leverde me boeiende inzichten op.

Aan alles zie je dat er veel gedegen onderzoek ten grondslag ligt aan dit boek. De auteur geeft zelf in zijn dankwoord ook aan dat hij dit nooit had kunnen schrijven zonder de hulp van anderen. En: niet alleen de theorie is de moeite waard, ook de interviews met toppers uit de marketingwereld zijn leuk en interessant. De uitgever heeft er bovendien luxe boek met een prachtige opmaak van gemaakt. Het boek trekt daardoor je aandacht.

De auteur heeft het over fenomenen als ‘reclamedeflatie' en ‘mediaexplosies' waar we steeds meer mee te maken hebben. De gemiddelde consument krijgt dagelijks ongeveer 5000 reclameboodschappen over zich uitgestort via steeds meer verschillende media. Probeer dan nog maar eens op te vallen als marketeer met jouw boodschap!

Wat heb je aan een geweldige campagne als je daarmee niet de aandacht van jouw doelgroep weet te trekken? Aandacht is tegenwoordig superschaars. De consument wordt iedere dag opnieuw vrijwel iedere seconde van de dag gebombardeerd met ongelooflijke hoeveelheden indrukken. Alles en iedereen schreeuwt voortdurend om onze aandacht, en zelfs al zijn we heel erg bereidwillig, we kunnen onmogelijk onze aandacht geven aan al dat communicatie geweld. Het gevolg daarvan is dat het voor marketeers van onschatbare waarde is om te achterhalen wat de triggers zijn van iemand om te beslissen om ergens wél of géén aandacht aan te schenken. Weima legt goed uit dat echte welgemeende aandacht hebben voor je klanten en je doelgroep van steeds grotere waarde is voor marketeers.

Gelukkig geeft de auteur ons in dit boek ook vele praktische tips om het allemaal slimmer aan te pakken.  Voorbeelden hiervan zijn de zes principes van aanstekelijkheid, de zes triggers voor aandacht, en het al eerder genoemde canvas. Op basis van wat ik tijdens het lezen van dit boek heb geleerd ben ik ook al anders gaan posten op social media. En tot mijn grote genoegen heb ik direct al meer response op mijn posts. Dat kan natuurlijk ook een beetje toeval zijn, maar eerlijk gezegd denk ik dat de kans groter is dat ik dat succes aan het lezen van dit boek te danken heb.

Kortom, ik wil Aandachtsmarketing van Klaas Weima van harte aanbevelen aan iedere zichzelf respecterende marketeer.

Fred Rutgers is actief als ondernemerscoach, retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schrijft al jaren blogs voor diverse websites zoals www.deondernemer.nl, waar hij blogger van het jaar 2016 werd. Daarnaast heeft hij diverse boeken geschreven.

Aandachtsmarketing - 'Een prima boek voor het op poten zetten van een merk'
29 januari 2020 | Eric van Arendonk RM

Welk soort marketing moet ik me voorstellen bij Aandachtsmarketing? Misschien heb ik iets gemist, maar dit ben ik in alle marketingopleidingen nog niet tegen gekomen. Al lezend merk ik vrij snel dat aandacht eigenlijk meer een marketingcommunicatie item is dan pure marketing. Zonder aandacht is communiceren nutteloos.

De auteur komt in het eerste gedeelte met een handige indeling hoe aandacht getrokken kan worden. Dit doet hij aan de hand van zes zogenaamde aandachtstrekkers; hulp, emotie, status, nieuw, inclusie en beloning. Deze worden uitvoerig beschreven. Met behulp van voorbeelden wordt dan getoond hoe deze in de praktijk worden gebruikt. Het maakt me best wel enthousiast over dit deel van het boek, want het geeft mooie handvatten voor contentmarketing. Met name om ook relevant voor je doelgroep te blijven.

In het tweede gedeelte van het boek wordt de zogenaamde Earned Attention Canvas geïntroduceerd. Een model wat moet leiden tot merkontwikkeling en de daarbij behorende communicatie. Op zich een handige tool. In het boek wordt de tool stap voor stap uitgebreid uiteengezet. Prima materiaal indien je aan het begin van een dergelijk proces staat en nog niet veel ervaring hebt met het opzetten van een merk. Het leidt je door het hele proces van merkontwikkeling heen. Voor de meer ervaren marketeer bevat het weinig nieuwe inzichten. Daarom was het eerste gedeelte van het boek voor mij waardevoller als aanknopingspunt voor online marketing en dan met name voor het creëren en uitzetten van content.

Aandachtsmarketing is lekker vlot geschreven en leest, mede door veel interviews met marketeers echt prettig weg. De theorie is ook duidelijk uiteengezet en voorzien van voldoende aansprekende voorbeelden. Voor de marketeer die voor de uitdaging staat om een merk op poten te zetten is het een prima boek waaraan zij/hij zeker iets aan heeft.

Eric van Arendonk RM is adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens voorzitter van het College van Register Marketeers, auteur van Neuromarketing en docent Marketing bij SRM.