Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Zakelijk zelfvertrouwen - 'Teentje voor teentje uit je comfortzone'
13 juli 2020 | Jessie van Loon

Vrouwen mogen meer zelfvertrouwen hebben, leerde Jikkie Has. Leuk, maar... HOE? Ze zocht praktische tools, maar vond die niet. Daarom dook ze in de wetenschappelijke publicaties over zelfvertrouwen. Dat leidde tot het praktische boek Zakelijk zelfvertrouwen - Durf succesvol te zijn.

Jikkie Has schreef zich in 2011 bij de KvK in. Van haar eerste salaris kocht ze rode suède laarzen. Van grijze muis in de corporate wereld was ze ineens een zelfbewuste vrouw met een eigen kledingstijl.

Toen de adrenaline wegebde, hoorde ze een stemmetje: wie zit er op jou te wachten? Anderen zijn veel beter... Het stemmetje werd luider. En Has merkte: als ik niet in mezelf geloof, doen anderen dat ook niet.

Tony Robbins' advies ‘take massive action' werkte niet. Net als allerlei positieve affirmaties. Has: ‘Op korte termijn geven ze je een goed gevoel, op lange termijn niet. Ze benadrukken vooral het verschil tussen je ambitie en de situatie zoals die nu is.'

Jikkie Has, van huis uit gezondheidswetenschapper, besloot te kijken wat de wetenschap over zelfvertrouwen te zeggen heeft. Ze stuitte op zo'n 35.000 wetenschappelijke publicaties over zelfvertrouwen. Alleen ontbrak de vertaalslag van de inzichten uit de psychologie en gedragswetenschappen naar de praktijk.

Je waardigheid en vaardigheid vormen samen je Zakelijk zelfvertrouwen. Die twee moeten wel een beetje in balans zijn. Voor mij was een van de belangrijkste eyeopeners uit het boek: ik ben altijd op zoek naar meer kennis, maar kennis kan mijn gebrek aan eigenwaarde niet compenseren.

Meer dan de helft van de ondernemers zegt wel wat meer zelfvertrouwen te kunnen gebruiken. Dat maakt het boek Zakelijk Zelfvertrouwen - Durf succesvol te zijn zo relevant. Zeker als je weet dat zakelijk zelfvertrouwen de belangrijkste voorspeller is van succes bij ondernemers, en daarmee de brug naar jouw succes.

Vragen waar Jikkie Has in haar boek op ingaat, zijn onder andere:
- Op welke manieren houd jij jezelf klein?
- Heb je meer zelfvertrouwen als je succesvoller bent?
- Hoe kun je stoppen om jezelf te vergelijken met anderen?
- Kun je eigenwaarde trainen of is het een karaktertrek?
- Wat is het gevaar van visualiseren?

Elk hoofdstuk eindigt met een aantal opdrachten. Jikkie Has lokt je teentje voor teentje uit je comfortzone. Geen grote acties, want dan blokkeert je hoofd-kantoor, zoals Has je brein noemt. Alleen met ‘gruwelijk kleine stappen' voorkom je dat het alarm afgaat. Zo vergroot je haast ongemerkt, snel én duurzaam je comfortzone.

Dat alarm gaat ook af als je informatie het hoofd-kantoor probeert binnen te smokkelen die het brein niet als ‘waar' ziet. Dus denk je ‘wie zit er nu op mij te wachten?' Dan zeggen veel goeroes dat je die gedachte moet omdraaien. Vertel jezelf hardop in de spiegel dat de wereld op jou zit te wachten. ‘Maar je brein gelooft je simpelweg niet', stelt Has. ‘Zet er liever iets náást. Iets wat óók klopt, zodat je brein het binnenlaat. Bijvoorbeeld: mijn klanten zijn blij met me.'

Jikkie Has noemt zichzelf ‘doorgeefluik van de wetenschap'. Het is mooi om te zien hoe Has zakelijk zelfvertrouwen in één klap op de kaart heeft gezet, en nu op tal van podia haar verhaal mag doen als dé expert op gebied van zakelijk zelfvertrouwen.

Mooi is ook de les die we kunnen leren van succesvolle ondernemers. ‘Zij koppelen hun eigenwaarde los van hun resultaten. En negatieve feedback los van hun eigenwaarde. Ze zien het als een partijtje tennis: You win some, you lose some.'

Dus fakkel je jezelf weer een keertje af of beland je in een van de valkuilen die je na het lezen van Zakelijk zelfvertrouwen herkent? Dan roep je keihard ‘zo doe ik dat!' en... dóórrrr.

Bekijk ook het uitgebreide interview met Jikkie Has, De magie begint op het randje van je comfortzone.

Jessie van Loon van Business Blog School helpt bevlogen coaches om hun kennis en visie te delen in aansprekende teksten, geschreven vanuit flow. Zodat ze zich met gemak onderscheiden en alleen nog klanten aantrekken die écht bij ze passen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden