Appie tomorrow - 'Must read'
20 juli 2018 | Eric van Arendonk RM

Het 130 jarig bestaan van Albert Heijn in 2017 is de aanleiding geweest om stil te staan bij de toekomst. Met Appie Tomorrow presenteert Albert Heijn een inspiratiebron voor 2025, zo stelt de huidige CEO Wouter Kolk.

Vertegenwoordigingen van alle stakeholders hebben bijgedragen aan deze inspiratiesessie. Denk daarbij aan medewerkers, klanten, experts op vele gebieden, leveranciers, producenten en ook de Raad van Kinderen. Men heeft hierbij gekozen om een mening te vormen over de zes gebieden; ‘Verbinding met klanten’, ‘Duurzame samenleving’, ‘Technologie en data’, ‘Werk van de toekomst’, ‘Voeding van de toekomst’ en ‘Winkelen in de toekomst’.

Ieder onderwerp wordt uitvoerig belicht vanuit diverse standpunten, natuurlijk vanuit een expert op het gebied en vanuit retail perspectief. Tenslotte sluit een verantwoordelijke van Albert Heijn het desbetreffende hoofdstuk af met haar/ zijn beschouwing. Naast dat de onderwerpen niet als standaard te bestempelen zijn, zijn ze zeker relevant voor de toekomst van de supermarkt. Het geeft een goed idee van wat ons te wachten staat. Een mooie toekomstverkenning van de door henzelf beschreven foodretail. Ondanks dat men de stip op 2025 gezet heeft stellen ze dit jaartal ook gelijk ter discussie. De geschiedenis heeft geleerd dat het benoemen van een dergelijk toekomstig tijdstip zelden overeenkomt met de werkelijkheid. De voorspelling zit meestal wel in de goede richting, wat op zich belangrijker is dan het jaartal. Juist omdat Albert Heijn weet dat ze de wijsheid niet in pacht hebben, blijven ze de ontwikkelingen nauwgezet volgen. Door blijvend verbinding zoeken met hun stakeholders. Flexibiliteit ziet men als een belangrijke competentie om de ontwikkelingen te vertalen naar de organisatie.

Het boek leest vlot weg en is boeiend gestructureerd opgezet. Auteur Rupert Parker Brady heeft de input van een variëteit aan meningen van anderen tot een goed leesbaar geheel samengesteld.

Als marketeer vind ik een dergelijk document een sterk staaltje van marketing. Door zo objectief mogelijk de ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op je businessmodel te beschouwen en daarna pas je koers/strategie te bepalen. Ik heb net ook het boek van Blokker gelezen, een organisatie van ongeveer gelijke leeftijd. Daarin lees je wat de gevolgen zijn van het niet bewust zijn van de externe ontwikkelingen. Het boek Appie Tomorrow is sowieso een ‘must read’ voor degene die zich bezig houden met retail en horeca want die twee branches kruipen steeds meer naar elkaar toe.

Eric van Arendonk RM is adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens voorzitter van het College van Register Marketeers, auteur van Neuromarketing en docent Marketing bij SRM.

Appie tomorrow - 'Warm aanbevolen'
26 juni 2018 | Fred Rutgers

Appie Tomorrow, alle ingrediënten voor een beter leven in 2025, geschreven door collega retailspecialist Rupert Parker Brady is stevige kost die zeker naar meer smaakt!

Het boek is niet alleen erg mooi gemaakt, maar ook mooi geschreven. Met respect voor het verleden van Appie, dat hier en daar toch nog wel even genoemd wordt kijkt de auteur met name naar de toekomst. Hoe zullen de winkels van Appie er uitzien in 2025? Op zich zou je denken dat 7 jaar vooruit kijken toch niet zo moeilijk zou moeten zijn. Echter in retail, met alle snelle ontwikkelingen van de afgelopen tijd en de verwachte nog snellere ontwikkelingen in de komende jaren valt dat toch echt niet mee. De schrijver slaagt er naar mijn mening erg goed in om toch een genuanceerde visie op de toekomst weer te geven in dit boek. En dat is zeker knap!

Opvallend vind ik de openheid waarmee dit boek tot stand is gekomen en is geschreven. Wouter Kolk de CEO van Albert Heijn is zeer open in zijn uitspraken en toont zijn enorme kracht door zichzelf kwetsbaar op te stellen. Ook hij geeft aan dat hij het allemaal ook niet alleen weet en kan. Hij durft breed binnen en buiten de organisatie het gesprek en de discussie aan te gaan over de ontdekkingsreis naar de ideale Appie winkel in 2025.

De auteur geeft een unieke inkijk in hoe Appie dit aanpakt, geeft een goed beeld van wie op welke wijze een rol speelt in het proces en combineert dat met zijn persoonlijke visie. Hij geeft de lezer uitleg over het hoe en waarom van dit proces. Verder staat dit boek boordevol met feiten, en allerhande ondersteunende informatie waardoor ik als lezer me bijna onderdeel voelde van het proces. Door alle informatie krijg je het gevoel dat je echt zou kunnen meedenken in de gesprekken over hoe Appie in de toekomst minstens net zo relevant kan blijven voor haar klanten en zo mogelijk zelfs nog veel relevanter zou kunnen worden.

Petje af voor Albert Heijn dat zij als grote, en in het verleden toch ook wat logge organisatie deze stap zetten. Eerlijk gezegd denk ik dat Albert Heijn alleen al door dit zo aan te pakken weer aantoont dat ze echt tot de retailtop van Nederland behoren. Welke andere organisatie durft zo ver te gaan en zich zo kwetsbaar op te stellen in haar zoektocht naar haar toekomst? Welke andere organisatie is zich zo bewust van de veranderende wereld om haar heen en realiseert zich dat je als ondernemer en onderneming voortdurend moet evolueren om ook in de (verre) toekomst nog steeds succesvol te kunnen zijn? Menig retailer zou er goed aan doen om dit boek te lezen en zelf ook eens een soortgelijke taak aan zichzelf op te leggen om diep na te denken over de juiste en meest kansrijke weg voorwaarts!

Ik vond het ook mooi om te lezen dat Appie in dit proces ook zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid niet uit de weg gaat. Hoe gaan we in de toekomst om met mens, milieu en maatschappij? Hoe gaan we om met verantwoord eten? Hoe helpen wij met ons aanbod om minder voedsel te verspillen? En hoe houden we onze klanten gezond? Ook dat speelt een steeds grotere rol binnen de supermarkt van de toekomst. En als we het dan over die toekomst hebben, hoe gaan we tegen 2025 om met nieuwe distributie en verdienmodellen? Zelf was ik blij om te lezen dat men verwacht dat na 2015 lokale retail het toch nog lijkt te winnen van webshops. En dat ondanks baanbrekende nieuwe ontwikkelingen op internet de menselijke maat toch leidend zal blijven. Ik hoop echter dat niet alle voorspellingen uitkomen, want ergens in het boek spreekt men ook de vrees uit dat echte gezonde voeding in 2025 wellicht niet meer voor iedereen haalbaar zou kunnen zijn. Laten we er als maatschappij dan voor zorgen dat die verwachting niet gaat uitkomen!

Ben jij benieuwd naar deze boeiende visie op de toekomst van Appie en onze wereld? Dan wil ik je Appie Tomorrow graag warm aanbevelen.

Fred Rutgers is actief als ondernemerscoach, retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schrijft al jaren blogs voor diverse websites zoals www.deondernemer.nl, waar hij blogger van het jaar 2016 werd. Daarnaast heeft hij diverse boeken geschreven.

Appie Tomorrow - 'Zeker kopen!'
29 mei 2018 | Annemiek Sierhuis

Auteur Rupert Parker Brady heeft met en voor Albert Heijn een zeer uitgebreid boek geschreven over de toekomst van AH met als ondertitel 'Alle ingrediënten voor een beter leven in 2025, voor iedereen'.

Er zijn erg veel mensen betrokken bij dit visiedocument en die komen aan het woord over hun deskundigheid. Het zijn niet alleen werknemers en management van AH die dit boek tot een goed document maken, maar ook professoren, toeleveranciers en andere stakeholders. Eerlijk gezegd ben ik enigszins verbaasd dat het een boek is dóór het bedrijf in plaats van over een bedrijf.

Het boek is prachtig vormgegeven. Het is verrassend en kleurrijk. Een behoorlijk dik boekwerk met 250 pagina's. De lay-out is kleurrijk, afwisselend onder andere met mooie foto's, grafieken, overzichten met percentages, stellingen en soms artikelen over genomen uit andere media. Een kaft met gaten is prachtig geïntegreerd met de subkaft vol kleuren, waaronder natuurlijk het groene Zaanse huisje.

Albert Heijn geeft het bedrijf en de toekomstvisie bloot. Een indrukwekkend verhaal, waar lang en door vele mensen aan is gewerkt. Een mooie uitspraak op de eerste pagina is 'The best way to predict your future is to create it' van Lincoln.

Het boek is ook bijzonder leuk ingedeeld met hoofdstukken opgesplitst in amuse, voorgerecht & hoofdgerecht. Wouter Kolk (geb. 1966) CEO van Albert Heijn is nauw betrokken bij het boek en start het boek met zijn welkomstwoord. En ook het natafelen neemt hij voor zijn rekening.

Dit boek gaat hoofdzakelijk over Albert Heijn en niet over Ahold Delhaize, waarbij ook bedrijven als Bol.com en Etos behoren.

Het boek staat boordevol informatie. Echt van alle kanten wordt het bedrijf AH belicht en altijd in samenhang met de toekomst, het jaar 2025 als richtpunt. Het wordt beschreven met 'Appie Tomorrow is de weerslag van een zoektocht naar de betekenis van de retailwereld van morgen'.

En op verschillende pagina's staan vragen om de lezers uit te dagen om mee te denken en eigen ideeën naar AH te mailen. Zelf kan ik het niet laten om een idee op te sturen om een app te maken waarbij als ik als klant een willekeurige AH-winkel in loop, ik een plattegrond op mijn mobiele telefoon kan openen van de winkel waarbij per gangpad wordt aangegeven waar producten staan die ik vaker koop bij AH, geregistreerd door de bekende AH-bonuskaart. Of er iets mee gedaan wordt óf dat dit idee of de app al bestaat, dat zal de toekomst uitwijzen.

Er worden zoveel onderwerpen aangesneden dat ik er slechts een beperkte selectie uit bespreek in deze recensie.

Verrassend is om te lezen dat het percentage online boodschappen doen nog steeds erg laag is en naar verwachting ook in 2025 geen grote vlucht heeft genomen. De winkels hebben een duidelijke functie, ook sociaal gezien. En mensen willen toch graag zelf rondkijken in een winkel en onderschatten de hoeveelheid tijd die het doen van de dagelijkse boodschappen in beslag neemt. Marit van Egmond, directeur Merchanising & Sourcing van Albert Heijn ziet de winkels niet veranderen in een food-pretpark met alleen maar beleving. Elders in het boek zegt haar collega Saskis Egas Reparaz dat in de toekomst steeds meer de binding met de klant tot succes zal leiden.

Er wordt aandacht besteed aan het verschil met zusterbedrijf Bol.com waar de internetverkopen wel continu stijgen en waarbij tegen lage of geen kosten producten vandaag of morgen bij de klant kunnen worden bezorgd.

Erg interessant is dat internetondernemer Alexander Klöpping van Blendle en uitgever Ernst-Jan Pfauth van De Correspondent voor hun podcast een uur lang CEO Kolk aan de tand mochten voelen. Zij raakten niet uitgepraat over stemtechnologie en Amazon.

Aan het einde van het boek staan vele foto's van het 130-jarige jubileumfeest met uitgebreide teksten eronder in een klein lettertype. Wat mij ook iets minder aanspreekt, is het onderdeel over robotisering, maar dit is zeker waardevol.

Waardering voor de keuze om 75% van de opbrengst van het boek te doneren aan de Albert Heijn Foundation. Deze foundation investeert in Afrika en Zuid-Amerika op het gebied van scholing, wonen, gezondheid en economische ontwikkeling.

Mijn advies over de aanschaf van dit boek is duidelijk: zeker kopen! Zo'n boek zie je niet elke dag of misschien niet eens elk jaar.

Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.