Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Coachen 3.0, deel 2. De oplossingsgerichte gespreksvoering - 'Inspirerende aanrader'
27 februari 2020 | Sigrid van Iersel

De vraag is niet wat je tegenhoudt, maar wat er mogelijk is. Dat is een andere ingang dan gebruikelijk, waardoor het brein ook met andere oplossingen komt. In Oplossingsgerichte Gespreksvoering leert Sergio van der Pluijm je de technieken en de achtergronden over deze coachmethode.

De oplossingsgerichte gespreksvoering is het tweede deel in een serie van drie boeken van trainer Sergio van der Pluijm over coachmethodes op basis van wetenschappelijke inzichten. Verwacht geen boek vol taaie definities of uitgebreide onderzoeksbevindingen, maar een toegankelijk boek vol stappenplannen en voorbeeldgesprekken. Het boek is bovendien buitengewoon levendig geschreven. Het is alsof je Van der Pluijm met zijn enthousiasmerende stijl direct hoort praten, waardoor zijn bevlogenheid al snel overslaat op jou als lezer.

Oplossingsgerichte gespreksvoering werkt met drie hoofdbestanddelen: een gelijkwaardige relatie van coach en coachee, het bepalen van een stip aan de horizon en het gebruik van de ‘roze microscoop'. Deze microscoop is een metafoor voor de nieuwsgierige waarderende blik, waarbij beide gespreksdeelnemers heel minutieus op zoek gaan naar krachtbronnen en lichtpuntjes.

Het idee achter de methode is eenvoudig: wat je aandacht geeft groeit. Door de juiste vragen te stellen prikkelt de coach de ander om tot oplossingen te komen. Daardoor kan de coachee een nieuw verhaal vertellen over zichzelf. Een verhaal dat net zo waar is en net zoveel bestaansrecht als het probleem waar hij mee startte.

Probleem niet uitpluizen
De coach helpt de ander om een nieuw en meer bekrachtigd verhaal te vertellen over zichzelf en de mogelijkheden in de toekomst. Dat vergt veel van de coach. Hij mag immers zelf geen oplossingen aandragen. Hij gaat het probleem niet analyseren en spoort evenmin belemmerende overtuigingen op. Dat uitpluizen van een probleem heeft ook vaak helemaal geen zin, omdat het weinig kans op ander gedrag oplevert. Volgens Van der Pluijm is dit daarom vaak tijdverspilling.

Op het eerste gezicht lijkt het een geforceerde aanpak om de oorzaken volledig te passeren en de focus helemaal te richten op het vinden van oplossingen. Toch is deze aanpak volgens Van der Pluijm toepasbaar voor allerlei soorten cliënten, mits zij een doel hebben of dat tijdens de sessies kunnen formuleren. Om dat te illustreren deelt Van der Pluijm voorbeelden uit de reclassering, waar hij zelf jarenlang actief was als coach en trainer. Zelfs bij mensen met zware problemen lijkt het dus te werken.

Lezenswaardige voorbeelden
Het boek staat vol lezenswaardige voorbeelden om te denken in mogelijkheden en de focus te richten op kansrijke oplossingen. Ook staat er extra informatie in over gedachtegoed dat nauw aansluit bij oplossingsgericht coachen, zoals de positieve psychologie. Daarmee laat Van der Pluijm je ook uitgebreid kennismaken met zijn eigen inspiratiebronnen.

Coachen 3.0, deel 2. De oplossingsgerichte gespreksvoering. Positief, effectief coachen anno nu door is makkelijk en enthousiasmerend geschreven. Tegelijkertijd is het een handig naslagwerk, omdat het boek ook maar liefst vijftig tools bevat voor oplossingsgerichte gespreksvoering. Het boek is een aanrader voor iedereen die op een praktische manier aan de slag wil met deze coachmethode. Ook voor mensen die zelf willen leren denken in kansen is het boek buitengewoon inspirerend.

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is auteur van Lenig denken en Jongleren met Vermicelli.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden