De wetenschap van succes
20 juli 2020 | Pierre Pieterse

De weg naar de top wordt niet bepaald door talent en goede genen, maar door mentaliteit en gericht oefenen op de juiste manier. Volgens Jeroen De Flander kun je met passie, meesterschap en veerkracht je prestaties ‘een echte boost’ geven. Uitblinken is niet aangeboren, maar aangeleerd, schrijft hij in De wetenschap van succes. En of we nou talent ergens voor hebben of niet, we zijn allemaal in staat tot grootse dingen, al helpt talent natuurlijk wel. Maar in deze tijd overschatten we de factor talent enorm.

We zien passie vaak als onmisbare brandstof om succesvol te zijn. Veel belangrijker dan passie is iemands interesseprofiel. Dit vorm je vooral in je tienerjaren. Opmerkelijk is dat je werktoekomst beter wordt voorspeld door je interesseprofiel dan door je persoonlijkheidskenmerken, want interesses sturen onze motivatie.

Veerkracht is onmisbaar om de top te bereiken. Een van de manieren om die veerkracht flink te testen, is groots falen. Onze groeicurve wordt namelijk gestimuleerd door mislukkingen en de lessen die we daaruit trekken. Zie een mislukking dus niet als een al te groot drama, maar besef dat die de sleutel kan zijn tot succes. Hoe we omgaan met mislukkingen wordt ook bepaald door het gegeven of we optimist of pessimist zijn. Het is veel zinvoller om optimist te zijn, want dat zorgt voor minder stress, meer positieve gevoelens en meer succes.

NB: in de komende editie van Managementboek Magazine kunt u een uitgebreid interview met Jeroen De Flander lezen.

(De gehele samenvatting en summaries van Ondernemen in crisistijd van Femke Hogema, De klant-energieke organisatie van Sonja Stalfoort, en Fix This Next van Mike Michalowicz - auteur van het eerdere succesvolle Profit first – kunt u lezen in de augustus editie van Management Summaries.)

De wetenschap van succes - 'Een waardevol boek'
8 juli 2020 | Thomas Cech

Het boek De wetenschap van succes, met als ondertitel Uitblinken kun je leren van J. De Flander is een toegankelijk boek wat je motiveert om jezelf te gaan ontwikkelen.

Jeroen De Flander laat in De wetenschap van succes middels onderzoeken en praktijkverhalen zien dat talent zwaar overschat is. Maar de juiste instelling, training en tools kunnen ervoor zorgen dat iedereen kan uitblinken. Het is een zelfhulpboek dat een aantal bekende en minder bekende zaken in een logische volgorde en context plaatst, waarmee het een waardevol boek is.

De wetenschap van succes is het derde boek van de De Flander. Hij keert terug naar zijn oorspronkelijke passie: waarom bereiken sommige individuen de top en andere niet? Het boek heeft als doel om  verkeerde veronderstellingen te weerleggen en aan te tonen dat uitblinken is aangeleerd in plaats van aangeboren. Het boek bestaat uit drie delen. De Flander bespreekt evenzoveel hefbomen die, wanneer gezamenlijk ingezet, ons tot grote hoogte kunnen laten stijgen. De hefbomen gaan over: wat je wilt doen, wat je kunt doen en wat je zult doen.

In deel één beschrijft hij dat de noodzakelijke passie niet aangeboren is, maar zich ontwikkelt in drie fases: ontdekken, ontwikkelen, verdiepen. Uit onderzoek blijkt dat een individu er zelf voor kiest om ergens passie voor te ontwikkelen. Dit ontwikkelen is een proces van jaren en vereist toewijding. Passie heeft zijn oorsprong in interesse en daarvoor presenteert hij een model met interessetypes. Ook staat hij stil bij de kracht van zingeving als aanjager van zelfontwikkeling.

In deel twee presenteert de auteur de meesterschapscurve. Die curve bestaat uit de fases: beginneling, amateur, expert en pionier. Op basis van de juiste intensieve training is het haalbaar om de fase van pionier succesvol te doorlopen. Onderzoek, dat De Flander in verhaalvorm aanhaalt, toont hier voorbeelden van. Deze manier van schrijven maakt het boek vlot leesbaar en geeft het een hoge ‘doorvertelwaarde'. In dit deel worden ook vier regels van gericht oefenen beschreven: groeperen, herhalen, oplossen, pionieren.
Groeperen komt neer op het herkennen van patronen zaken slimmer combineren. Herhalen betekent het consequent herhalen en verbeteren van de handeling, procedure, etc. Oplossen vereist het systematisch zoeken en verwijderen van je gemaakte fouten. Pionieren betekent dat je uiteindelijk zelfstandig via een persoonlijke ontdekkingstocht nieuwe dingen ontwikkelt en ontdekt en deze tot in de puntjes gaat beheersen. In deze fase kunnen andere meesters jou niet meer de weg wijzen, maar ga je zelf ontwikkelen.

Het derde deel staat stil bij de noodzakelijkheid van mislukking, tegenslag en de veerkracht om hiermee om te gaan. Dit draagt in hoge mate bij aan het uitblinken. Dit deel geeft inzicht in psychologische en neurologische inzichten om jezelf te ‘herprogrammeren' tot een uitblinker, of op zijn minst tot iemand die positief in het leven komt te staan en goed leert omgaan met de onvermijdelijke tegenslagen in het leven.

Al met al is De wetenschap van succes een prettig leesbaar en overzichtelijk boek dat je een positieve attitude geeft t.o.v. ontwikkeling en zelfontplooiing. De vier regels van gericht oefenen mogen wat mij betreft nog dieper worden uitgewerkt. Het boekt overtuigt de lezer dat hij of zij alles kan realiseren, maar overtuigt te weinig in hoe de lezer dat concreet en stapsgewijs aanpak. En dat frustreert een beetje, want ik heb wel de motivatie gekregen om aan de slag te gaan.
Als manager vind ik het een waardevol boek omdat het eens te meer aantoont dat je middels de juiste aanpak en mindset tot grote hoogte kan stijgen. Met deze boodschap kun je ook uitstekend aankomen bij de teams waar je verantwoordelijk voor bent.

Wanneer je al veel boeken hebt gelezen binnen dit genre, dan lees je wellicht herkenbare onderzoeken en conclusies. Denk aan boeken als Piek van Ericsson, De edele kunst van not giving a fuck, Ontdek je sterke punten 2.0, het oeuvre van Tiggelaar en Sitskoorn en dergelijke. Mocht je niet thuis zijn in dit genre dan is De wetenschap van succes een aanrader, want het biedt veel aanleiding om jezelf en anderen te gaan verbeteren en ontwikkelen, in de breedste zin van het woord.

Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com

De wetenschap van succes
27 mei 2020 | Peter de Roode

In een uiterst leesbaar boek trakteert de Belgische schrijver Jeroen De Flander de lezer op de laatste inzichten uit de wetenschap met betrekking tot succes en uitblinken. Hij rekent af met diverse mythes en geeft antwoord op de hamvraag waarom sommige mensen wel de top halen en anderen niet. De boodschap De wetenschap van succes is dat het niet gaat om talent maar om gericht oefenen.

Dit is een aangenaam boek om te lezen: goede wetenschappelijke basis, beknopt uitgelegd, interessante anekdotes die allemaal leiden tot een duidelijke boodschap: gericht oefenen brengt je verder en niet je talent. Maar hoe doe je dat, waar begin je, en wat weerhoudt ons daarvan? Allemaal vragen die De Flander aan de orde stelt en ook beantwoordt.

Hoe vaak wordt dat niet gevraagd, ‘wat is je passie?’ De Flander legt uit dat we allemaal van gepassioneerde mensen houden en dat mensen met passie ons inspireren. Maar waarom eigenlijk? Onze werktoekomst wordt beter voorspeld door onze interesses dan door onze persoonlijkheidskenmerken, zo stelt de auteur. Het zijn dus onze interesses die onze motivatie aansturen, maar die interesses zijn tevens ook ons vertrekpunt. Ik denk dat deze inzichten geen algemeen gedachtegoed zijn in organisaties. Dat men in organisaties wel ‘iets’ wil met het onderwerp ‘passie’ maar eigenlijk niet weet waarom. De auteur reikt hen die inzichten aan. Aan het eind van het boek concludeert hij dat passie een sprintspier is, en zingeving de marathonspier. In bedrijfstermen het equivalent van de korte en lange termijn waarbij het een niet beter is dan het andere, beide zijn nodig.

Dit boek somt de belangrijkste theorieën op rondom ‘succes hebben’ en ‘uitblinken’. Zo krijg je als lezer de meesterschapscurve, het Bloom-model over passie, of de vier regels voor gericht oefenen voorgeschoteld, maar ook verhalen over sporters zoals die van de Belgische hockeyspeler Gilles Verdussen. Die werd geselecteerd voor de Olympische Spelen maar mocht vervolgens niet spelen van zijn trainer. Een enorme mentale dreun. Maar hoe verwerken mensen die? Ook daar gaat dit boek over. En ook het verhaal van de Polgar familie wordt uit de doeken gedaan. In hoofdstuk 4 (‘Vergeet de talentmythe’) vertelt De Flander over Laszlo Polgar die ervan overtuigd was dat talent niet bestond. Genialiteit is volgens hem niet aangeboren, het wordt aangeleerd en getraind, aldus Polgar. En omdat niemand naar hem wilde luisteren, ging hij dat zelf maar bewijzen. De rest is geschiedenis. De drie dochters die hij samen met zijn vrouw Klara kreeg (Susan, Sofia en Judith) werden zeer sterke schaaksters, niet vanwege hun talent maar door de aanpak en het gerichte oefenen.

Zo staat het boek vol met interessante wetenswaardigheden, zoals de bespreking van het zogenaamde ‘summit-syndroom’ waarin De Flander laat zien hoe het ontwikkelingsverloop is van een professional. De Flander geeft aan dat activeren door nieuwe prikkels cruciaal is in de eerste fase en dat die prikkels ook in een latere ontwikkelingsfasen nodig zijn. In dit geval zou je kunnen denken aan mensen die elke dag hun routines afdraaien op hun werk en niet of nauwelijks meer nieuwe prikkels ontvangen. Wanneer we op onze top zijn, begint ook de verveling en de kans op verval. Het werk wordt dan alledaags. Dit zou dan voorkomen moeten worden. Organisaties, managers en medewerkers hebben hier hun verantwoordelijkheid te nemen en kunnen zo deze wetenschappelijke inzichten vertalen naar de werkvloer.

De wetenschap van succes geeft de lezer een positieve boodschap mee. De belangrijkste? Dat we optimisme kunnen leren en aangeleerde hulpeloosheid kunnen afleren. Dat dit niet gemakkelijk zal zijn, is evident, maar nu weten we ook dat het niet onmogelijk is.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken 'Meegaan of dwarsliggen' (2006) 'Werkvormen voor managers' (2010) en ‘Leidinggeven kun je zelf!’ (2012). Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek ‘Praktijkboek Veranderdiagnose’ (2013) en schreef hij samen met Peter van den Boom het boek ‘Theatervoorstellingen in organisaties’ (2015). Naast zijn schrijfactiviteiten organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

De wetenschap van succes - 'Ik voel me bijna schuldig'
25 mei 2020 | Henk Jan Kamsteeg

Na het lezen van De wetenschap van succes begin ik te geloven dat zelfs ik, iemand die het woord ‘kluns' had kunnen uitvinden, een professioneel skiër had kunnen worden...

De boodschap van auteur Jeroen De Flander is duidelijk: uitblinken is niet aangeboren, maar aangeleerd! En eerlijk is eerlijk, ik ben wat sceptisch. In mijn treurige voetbalcarrière in de C3 en B3 van een plaatselijke voetbalclub scoorde ik meer eigen goals dan doelpunten in het doel van de tegenstander. En nee, dit is helaas geen geintje... Had ik werkelijk een Messi kunnen zijn? Of, om de lat ietsje lager te leggen, een Luuk de Jong?

Flander vertelt het verhaal van opvoedingspsycholoog Lásló Polgár die een bizar experiment uitvoerde. Polgár wilde bewijzen dat genialiteit niet is aangeboren, maar kan worden getraind en aangeleerd. Daarom zocht hij een vrouw die kinderen met hem wilde krijgen om dit te bewijzen. Klára wilde de uitdaging wel aangaan, en gelukkig mocht ze Polgár ook wel, en trouwde met hem. Samen kregen zij - net als mijn vrouw en ik trouwens - drie dochters. Polgár, zelf een amateurschaker, besloot zijn meisjes een schaaktraining te geven. Niet zomaar een training, maar een intensieve. Het resultaat mocht er zijn... Alle drie wonnen zij al op jonge leeftijd de ene schaakwedstrijd na de andere. De oudste werd vier keer wereldkampioen bij de vrouwen, de tweede staat nog bekend als het ‘mirakel van Rome', omdat ze acht wedstrijden op rij won tegen enkele van de beste mannelijk schakers ter wereld en de derde dochter staat bekend als de beste vrouwelijke schaakspeler ter wereld. Ik kijk nog een keer naar mijn dochters die op moment van schrijven ‘The Voice Kids' zitten te kijken. Schatjes (vaak dan...), maar schaakgrootmeesters? Ik kan het mij nog steeds niet voorstellen.

En toch... De bewijslast die Flander in zijn zeer toegankelijke boek neerlegt, brengt mij aan twijfelen. Aan de hand van het ene na het ander wetenschappelijke onderzoek toont de professor aan de Tias Business School aan dat we kunnen leren om uit te blinken. We worden niet geboren als uitblinkers, we kunnen er in groeien.

Wat hiervoor nodig is, is onder andere passie en zingeving. 'Passie doet het vuur ontbranden, zingeving zorgt dat het vuur blijft branden. Om onze prestaties te verbeteren, hebben we beide nodig,' aldus Flander.
Tweede les is dat wij om 'in welk domein dan ook' een echte meester te worden, we onze vaardigheden moeten ontwikkelen via een techniek die ‘gericht oefenen' wordt genoemd. De auteur geeft aan dat dit verder gaat dan heel veel oefenen (of zoals ook wel beweerd wordt 10.000 uur iets doen), maar naast herhaling, ook 'herhaalde fouten te ontdekken en aan te pakken en een persoonlijke ontdekkingstocht aan te gaan door eurekamomenten te leren herkennen, die om te zetten in unieke bouwstenen en een trainingsmethode te bedenken om die aan het repertoire toe te voegen.'

Een uitblinker word je dus niet door talent te hebben, maar door naast keihard werken, de juiste technieken toe te passen en een goede mindset te hebben. Pessimisten, zo blijkt weer uit wetenschappelijk onderzoek, bereiken minder dan optimisten. Ik zou mij bij het lezen bij De wetenschap van succes bijna schuldig voelen dat mijn dochters nu naar The Voice zetten te kijken en niet zelf op het podium staan. Al is het misschien een kwestie van tijd en zijn de lessen van Flander alsnog van toepassing. Want een van hen zong al in het koor van Kinderen van Kinderen, zingt regelmatig covers in voor op YouTube en heeft echt wel een gouden strotje... Kom ik toch weer uit op een beetje talent...

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschapDe kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytellingwww.hjkamsteeg.nl