28 januari 2019 | Richard Lannoye

In 2017 verscheen het opzienbarende boek ‘The future of shopping’ van J. Snoecks en Pauline Neerman; beiden al jarenlang experts in de retail. De reden voor het schrijven van dit boek is volgens de auteurs ‘om de retailers weer beter aansluiting te laten krijgen met de consument van vandaag en morgen’.

Dit zeer belangwekkende en inspirerende boek, met zijn zeer grondige en veelzijdige analyses van de retail, stemt tot nadenken. Met hun revolutionaire stellingname om de dingen anders te zien en te gaan doen geven de auteurs tal van suggesties, handzame tips en praktische aanbevelingen, die voor iedereen van belang zijn: immers iedereen is consument , en in de toekomst ook meer en meer retailer.

Het boek beantwoordt de kernvragen: hoe winkelt men in de toekomst; en wat kunnen merken en handelaren doen om te overleven?

De spelregens in retail veranderen
De schrijvers vallen al meteen met de deur in huis: ‘retail, zoals wij die eeuwenlang kennen, is dood’; door de digitalisering is er één grote marktplaats gemaakt; de klanten zijn daarin van niemand meer het ‘eigendom’; merkentrouw is goeddeels verdwenen, zeker onder de jongere generaties. Vandaag de dag bepaalt de shopper hoe het met het merk gaat en met de winkel. De consument zet zijn eigen netwerk in om te kijken of hij wel met jou wel zaken wil doen. Retail gaat een nieuwe fase in van totale (omnichannel) en persoonlijke retail (me-tail).Gewapend met internet, heeft de consument de touwtjes in handen gekregen.

Wij hebben te maken met de aanstormende vierde revolutie; met de komst van Artificiële intelligentie, Robotica, Internet der dingen, Nanotechnologie, Biotechnologie e.d. Dit verandert niet alleen wat we doen en hoe, maar ook wie wij zijn. De netwerk-economie zal voorgoed iedere sector in retail veranderen. Verticalisering wordt de norm: retailers worden merken en merken worden retailers.

De toekomstige consument: demografische aardverschuivingen
De toekomstige consument zal heel anders zijn: wij hebben te maken met demografische aardverschuivingen. Zo zijn er veel meer vrouwen en singles die financieel onafhankelijk zijn. Men wordt veel ouder en is welvarend met pensioen; het leveren aan huis van allerlei diensten krijgt hierdoor een hoge vlucht en wordt ook steeds gemakkelijker met de nieuwe technologie. Langer leven geeft ons de unieke vrijheid om veel soepeler om te gaan met de verschillende levensfasen; na het pensioen met ca. 65 jaar volgt nog een heel nieuw leven. Jongere generaties (Y en Z) zijn opgegroeid met de digitale wereld; zij zijn spirituele, intuïtiever en willen unieke belevingen.
Door de globalisering ontstaat grote onzekerheid op de arbeidsmarkt en een nieuw soort proletariaat, wat voor grote sociale onrust kan zorgen.
Interessant is de vaststelling van de auteurs dat Retail de grootste democratie is ter wereld; de klant kiest daar iedere dag. Als antwoord op een doorgeslagen globalisering is er de komst van b.v. ‘Recht van bij de boer’.

De toekomst van technologie: ‘All things internet’
De consument denkt niet in kanalen maar denkt alleen aan het gewenste eindresultaat: ‘alleen Kanaal Klant’ telt. Van Retail naar ‘me – tail’: een hoogstpersoonlijke dienstverlening, die proactief en interactief inspeelt op behoeften van de consument; dat is persoonlijke service geworden. Het internet van alle dingen verbindt binnenkort 20 miljard ( nu al 8 miljard) apparaten. De koelkast vult zichzelf in deze nieuwe economie. Robots veroveren de winkelvloeren en kunnen ingezet worden voor goederenmanagement, informatie, bezorgen van producten en customer pad analyse. Chatbots, voice assistance van robots, veranderen het gezicht van retail.

De toekomst van ‘the Store’: beleving heeft veel betekenissen
De winkel heeft volgens de auteurs zeker nog een belangrijke functie in de toekomst. De winkel moet niet alleen als etalage gezien worden, maar moet de klant verrassen met een unieke winkelbeleving en uitzonderlijke klantgerichte service. De foodsector is nog grotendeels in de fysieke supermarkt aanwezig ( nog voor 90%), maar dit gaat veranderen dankzij ‘click & collect’.
De belangrijkste troef in de winkel blijft het menselijk kapitaal. Zelfs kleine retailers kunnen succesvol zijn; met het juiste product op de juiste plaats; met medewerkers als ambassadeurs van het merk en hoog service niveau is succes binnen handbereik. Handsfree shopping, aankopen met thuisbezorging, is de toekomst; hiervoor moet ingezet worden op slimme bezorgtechnieken in een ‘smart city’.

De toekomst van retail: ieder zijn niche
Kansen genoeg, aldus de auteurs. Web-platformen laten graag kleine ondernemers of starters meegenieten van hun infrastructuur, uiteraard tegen betaling. Amazon, Google, Alibaba, Netfix zijn aggregators; zij verzamelen nichespelers en maken ze vindbaar op het wereldwijde net. Het maakt je zichtbaar en met vermijding van dure voorraad. De auteurs bevelen daarom het volgende aan: baken jouw markt goed af; wees leider in jouw niche en wees heel speciaal; lever maatwerk op microniveau zoals b.v. een gepersonaliseerde jurk , en heb oog in jouw marketingaanpak voor invulling van de amusementswaarde van het merk of status. Ten slotte gaat het om de strijd om ‘the last mile’; om wie het beste de pakketjes thuis bij de klant kan afleveren; winkels kunnen dubbel worden gebruikt: als servicepunt en als logistiek centrum(afhaal- en boodschappendienst).

De toekomst van de Supermarkt. Zal die de 21ste eeuw overleven?
Het online marktaandeel in de supermarkt is nog klein, maar groeit snel. De bewuste consument sluit aan bij ‘echte voeding’ en betrekt die rechtstreeks bij boeren online. Men gaat nu van producten naar maaltijdoplossingen; foodretail en horeca vervagen meer en meer. Het zakelijke model van de supermarkt(hoge kosten) vraagt om zoveel mogelijk publiek aan te trekken; dit maakt differentiatie moeilijk, maar wel noodzakelijk. De uitdaging ligt in bijkomende diensten, waarvoor de shopper wil betalen: zaken als maaltijdservice, thuisbezorging, stomerij, schoenenherstel, fotoservice etc. Snelheid van levering is belangrijk en nabijheid beleeft dan ook een revival door lokale verankering van de ketens; data over de klanten zijn daarvoor essentieel; kennis is macht!

Iedereen is retailer
Iedereen is retailer, zo luidt de revolutionaire conclusie van de auteurs in hun laatste hoofdstuk. Wat bedoelen zij hier mee? ‘mensen gaan steeds meer, bewust of onbewust, in een bubbel leven, gecreëerd op basis van big data’. Shoppers krijgen steeds meer gerichte, voorgeselecteerde persoonlijke aanbiedingen voorgeschoteld via apps en webshops; hierdoor krijgt iedereen een persoonlijke winkel te zien. Wie zelf iets te bieden heeft kan heel gemakkelijk de markt op via het huren van digitale ruimte op de platformen. Nooit was het opzetten van een winkel zo eenvoudig!
Gaat de retailer dan nog een rol spelen in de toekomst? Jazeker, maar heel anders volgens de schrijvers. De winkel wordt veel meer een medium: een communicatiemiddel, een radar in het netwerk van het merk. De winkel mag dan qua rendement ook niet langer puur bekeken worden op het verkoopresultaat, maar op het rendement als communicatiemedium. Het gaat om de totale verkoop online en offline bij elkaar, waarvoor de winkel als medium een bepaalde kostenpost vormt; om het totale pakket. Naar mijn oordeel is dit een heel plausibel businessmodel. Ten slotte: het gaat erom de shopervaring oprecht relevant te maken; een oprechte ‘experience’, waar de consument zich op persoonlijk niveau mee kan verbinden. Het beste advies dat de schrijvers hier, ook naar mijn mening, geven is: treed in dialoog met de consument; vraag de shopper wat het merk voor hem nog relevanter maakt; ga op zoek naar de juiste oplossingen.
Dit meesterlijke boek is niet voor niets verkozen tot Managementboek van het Jaar 2018 en is een absolute must voor iedereen in de retail werkzaam om het in bezit te hebben, te lezen, te overdenken en passende actie op te ondernemen. Graag wil ik dit inspirerende boek van harte aanbevelen aan iedereen: immers ‘Iedereen is retailer’ in de toekomst.

The Future of Shopping - 'Grote verdienste van de auteurs'
11 juni 2018 | Rupert Parker Brady

Retail staat niet op de drempel van een tijdperk, we zitten midden in het oog van de storm. De ‘toekomst' vormt geen bedreiging, maar een alibi om het op beter aan te pakken. Dat bewijzen Pauline Neerman en Jorg Snoeck met The Future of Shopping.

Retailers en merken met fysieke en digitale werelden moeten creatief zijn en behendig kunnen manoeuvreren in een dynamisch speelveld waar het eigenbelang steeds meer ondergeschikt raakt aan het groepsbelang. Een toekomstbestendige strategie vereist het aangaan van de verbinding met consumenten, collega ondernemers en stakeholders in steden. Partijen die uitsluitend de wereld en consumentenmarkt kaal vreten voor het eigenbelang zonder verantwoordelijkheid te nemen, zijn moreel verwerpelijk, kortzichtig en verre van coöperatief.

Het mag duidelijk zijn: de meeste landelijk opererende non-food retailers hebben te veel fysieke deuren en zitten vast aan huurcontracten. Als je kijkt naar de groei van online, die overigens wel afvlakt, en het feit dat de meeste markten verzadigd zijn, wordt het hoog tijd dat er andere keuzes gemaakt worden. Dit geldt niet alleen voor Nederlandse ketens. De vanzelfsprekendheid dat de formules van H&M, Inditex, Bestseller, C&A en Primark het gezicht van de hoofdwinkelstraten bepalen, gaat ook voorbij. De groei van foodservice daarentegen heeft nog lang niet zijn piek bereikt. Alle grote en middelgrote supermarktketens hebben een gemaksformule ontwikkeld en zijn op zoek naar binnenstedelijke locaties voor een beperkt aantal vierkante meters.

Zo niet in de non-food retailsector, waar de komende jaren tientallen zo niet een paar honderd filialen hun deuren voorgoed zullen sluiten. Deels om plaats te maken voor grotere locaties in de beste steden waar de totale merkbeleving meer tot uiting kan komen, maar ook om een betere balans te vinden. Deze kaalslag heeft natuurlijk grote consequenties voor steden, maar het biedt tegelijkertijd ook een kans voor lokale ondernemers om meer samen te werken met collega ondernemers om de aantrekkingskracht en verblijfskwaliteit van hun winkelgebieden op peil te houden. Het is te hopen dat gemeentebesturen en vastgoedeigenaren de vinger aan de pols houden en zich niet blind staren op het verleiden van de grote namen.

Het retailspel draait veel meer om het creëren van bijzondere momenten op specifiek daarvoor bestemde plekken. Het uitsluitend openhouden van vestigingen om omzet te halen uit de verkoop van producten is niet langer afdoende. Een winkel is een platform voor theater, bied de consument daarom een ervaring, wees lokaal relevant en bied specifieke diensten aan in samenwerking met partners. Retailers worden merken en merken worden mediaplatforms. Technologie gaat hieraan bijdragen, ook om het contact tussen gastheer en gastvrouw met de klant te versterken en het serviceniveau te verhogen. Ultiem hoop je dat het contact leidt tot meer loyaliteit. Het organiseren is een vak apart. Het is al lastig genoeg om consumenten te overtuigen om vaker dan een paar keer jaar een meubelstuk, accessoire, apparaat of kledingstuk te laten aanschaffen. Het creëren van een hoge breinpositie blijft enorm belangrijk omdat je anders grote kans hebt om genegeerd te worden.

Deze tijd vraagt om andersoortig gedrag en extreme wendbaarheid in handelen. Het gaat dus niet om functionele verbeteringen of kleine stapjes maken. Disruptieve innovatie is niet alleen voorbehouden aan de Amazons van deze wereld en het heeft ook niet alleen met technologie te maken. Agile werken is niet alleen een term die we associëren met platforms. Iedereen moet flexibel denken en behendig zijn. Iedereen kan vandaag het roer omgooien. Het komt erop neer dat de meeste mensen het moeilijk vinden om de impact van hun beslissingen op het consumentengedrag te voorspellen en intelligent te anticiperen. Voorlopers die wel in staat zijn om in hun markt verder te springen dan hun stok lang is, zoeken de pijngrens op om hun eigen toekomst te creëren. ‘Start with the end in mind’, zo omschreef managementgoeroe Stephen Covey altijd een van de zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Dat is absoluut het geval maar zonder een gezonde dosis fantasie is het lastig om de weg naar het einddoel uit te stippelen. Je moet hardop durven dromen om op de beste ideeën te komen.

Zoals Walt Disney ooit zei: ‘If you can dream it, you can do it.’ Retailers hebben met andere woorden meer creatieve geesten nodig die op interactieve wijze en over disciplines heen verkennen welke ingrediënten het best passen om als bedrijf meer toekomstbestendig te worden. Creativiteit kun je alleen maar borgen als bedrijven echt werk maken van hun belofte om diversiteit van teams te vergroten.

Het is de grote verdienste van de auteurs dat ze het gevoel van urgentie overdragen dat in een wereld van verandering alles ter discussie staat.

Rupert Parker Brady is marketing- en retailstrateeg en auteur. Appie Tomorrow is zijn nieuwste boek.

The Future of Shopping - 'Een indrukwekkend boek'
21 februari 2018 | Ger van den Buijs

The future of shopping is een indrukwekkend boek. De auteurs zetten de toekomst van retail in de context van de veranderende maatschappij en technologie. Een alomvattende visie die goed is onderbouwd met data en voorbeelden. Dit boek is zeker een aanrader, ook voor mensen die al veel weten over retail.

Eerst plaatsen de auteurs de ontwikkeling van retail in de tijd. De interneteconomie is daarin retail 3.0. Het boek bereidt ons voor op retail 4.0 , dat zich volgens de auteurs kenmerkt door omnichannel klantinteractie en hyperpersonalisatie van het aanbod. Vervolgens begint de onderbouwing van deze visie.

Eerst wordt de impact van de demografische veranderingen en The Internet of Things besproken. Het betoog is gedetailleerd en geëngageerd. Als het niet zo prettig geschreven was zou je het misschien te gedetailleerd vinden, maar Snoeck en Neerman weten je geboeid te houden.

Voor mij zit de grote waarde van dit boek in de hoofdstukken die dan volgen. In hoofdstuk 4 schetsen ze de functie van winkels in de toekomst en hoe zich dat nu al begint te manifesteren. Met voorbeelden en argumenten zetten de auteurs een pakkend en intrigerend beeld weg. Ondanks alle onzekerheid die bij elk visiedocument hoort, zetten ze een concreet beeld weg van de rol van winkels in de komende jaren. Verschillende concepten hebben daarin een plek, van flagshipstore tot popupstore, van runshopping tot funshopping, van niche-spelers tot co-creatie en van parkeeroplossingen tot bestelzuilen. De spanning tussen bezorgen en beleven leidt tot nieuwe mengvormen. Snoeck en Neerman schetsen de toekomst niet als simpele rechte lijnen, maar als evenwichten tussen krachten. Dat is een compliment waard. Wat ook duidelijk wordt is dat voor de traditionele winkel weinig plaats is, dus ‘gewoon doorgaan’ is geen optie.

De toekomst van de supermarkt, in hoofdstuk 5, is natuurlijk een hot topic. De dagelijkse boodschappen beslaan een groot deel van de totale vrije besteding, dus deze strijd is van groot belang. Twee onderwerpen springen eruit. De eerste is hoe merken en supermarkten hun toegevoegde waarde voor de consument kunnen vergroten, om daarmee weg te blijven uit de prijsconcurrentie. Premiumisatie, convenience, lokalisatie en aansluiten bij de multiculturele bevolking in de steden zijn belangrijke strategieën. Ook het vermengen van horeca en retail past in dit rijtje. Alle strategieën worden helder uitgelegd en met voorbeelden tot leven geroepen.

Het tweede onderwerp is uiteraard de toekomst van de online supermarkt. Je krijgt voorbeelden van verschillende omni-channel oplossingen zoals ze door diverse partijen in de wereld reeds bedacht zijn. Daarbij moeten we ook niet uitvlakken dat ook merken via internet hun producten rechtstreeks gaan aanbieden, zoals bijvoorbeeld door de Dollar-shave-club. Als een deel van de herhalende bestellingen niet meer via de supermarkt gekocht worden, wordt het netgenoemde verhogen van de toegevoegde waarde van de supermarkt als locatie nog belangrijker.

De conclusie van Snoeck en Neerman is dat retail moet verschuiven van het leveren van goederen naar het leveren van oplossingen. Een retail- of merkstrategie moet daarom vier elementen bevatten: aanvullende diensten, logistiek, big data en media. Gebruik de moderne technieken om met een combinatie van deze elementen vorm te geven aan de hyperpersonalisatie die de toekomstige consument verwacht. Het mooie van dit boek is dat het de auteurs is gelukt een beeld te schetsen dat je voor je ziet.

The future of shopping is dus een krachtig boek voor retailers. De laatste paragraaf toont dat deze auteurs nog meer in hun mars hebben. Waar het hele boek een wat verstandelijke toonzetting heeft, lees je in de laatste paragraaf de passie die Jorg Snoeck voor retail heeft. Jorg neemt deel in het samenwerkingsverband Kabinet Unique (Antwerpen) en verkoopt ‘refurbished’ Staopstoelen. De kracht van hun formule: ‘de ontwerpers vertellen er hun verhaal en brengen shoppers een glimlach om de lippen.’ Als hij in de toekomst een nieuw boek overweegt, zou dat een prachtig onderwerp zijn.

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

The future of shopping - 'Must read'
5 februari 2018 | Rob van Nes

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, als je werkzaam bent in retail, dan is The future of shopping van Jorg Snoeck en Pauline Neerman een ‘must read. Maar wel nu, niet mee wachten.

The future of shopping geeft een brede en diepe inkijk in de ontwikkelingen in retail, zowel in Nederland en België als wereldwijd, met daarin een accent op de ontwikkelingen in de Verenigde Staten.

De beschrijvingen van de huidige ontwikkelingen en trends zijn boeiend om te lezen en goed onderbouwd. Het hoofdstuk over demografische (aard)verschuivingen springt er daarbij voor mij uit. Niet dat alles nieuwe kost is, maar de koppelingen aan voorbeelden zijn goed gekozen en verhelderend. Dat geldt ook voor de future of technology.

Ik begon te zeggen dat het boek nu gelezen moet worden. Heel veel van die ontwikkelingen zijn zo zeer in beweging dat het door de auteurs gestelde al weer snel achterhaald zal zijn. Een goed voorbeeld daarvan is de passage over de bitcoin. De stelling dat het hoogtepunt van de munt in 2013-2014 lag en er daarna nooit een echte doorbraak is geweest, was een paar maanden te vroeg. Hoewel The future of shopping op het moment van lezen pas slechts enkele maanden oud was, had de actualiteit haar al ingehaald.

Uiteraard is dit geen verwijt maar een constatering gekoppeld aan het advies het boek nu te lezen en niet pas volgend jaar. Er gebeurt demografisch en technologisch veel en in een heel hoog tempo. De consequenties die het daarmee heeft op het retaillandschap en de wijze waarop de retailers daarop inspelen zijn bijna niet bij te houden. Ook de auteurs konden niet voorzien dat Amazon al in januari 2018 haar eerste volledig cashless supermarkt zou openen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het boek iets compacter had gekund. Een opmerking die ik overigens bij heel veel managementboeken heb. Te vaak is de toegevoegde informatie wat beperkt ten opzichte van het aantal pagina’s dat doorgeworsteld moet worden om het tot je te kunnen nemen.

Er zijn overigens heel veel boeken waar dat nog veel meer speelt dan in dit geval, maar ook hierin zit iets van afnemende meeropbrengst naarmate je verder in het boek komt. Ik streep tijdens het lezen altijd de meest interessante passages aan. De eerste helft van het boek staat er vol mee, het tweede deel een stuk minder.

Omdat de auteurs de Belgische markt, hun thuismarkt, goed kennen krijgen wij, de Nederlandse lezers, eens wat andere voorbeelden dan in de meeste andere Nederlandstalige publicaties over dit onderwerp waarin steeds weer dezelfde ketens de voorbeeldrol spelen. Het is interessant om de Nederlandse en Belgische markt en de spelers daarop te vergelijken. Voor wat betreft de internationale voorbeelden komen we wel weer vaak dezelfde tegen; Wallmart, Amazon, Zalando etc. met ook hier weer Uber en Airbnb om demografische ontwikkelingen te onderstrepen. Het zijn inderdaad sprekende voorbeelden, maar wie veel over dit onderwerp leest heeft die verhalen wel een keer gehad. Voor de nieuwe lezers in dit segment schetst het boek een heel goed en actueel beeld. Vergeleken met de publicaties van de Nederlandse tegenhanger op dit gebied, Cor Molenaar (Het eind van de winkels, Red de winkel, Kijken, kijken….anders kopen), zou ik zelf zeker kiezen voor The future of shopping.

Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.

The future of shopping - 'Inzichten in hoe de retail zich gaat ontwikkelen'
31 januari 2018 | Eric van Arendonk RM

De subtitel van The future of shopping luidt ‘waar iedereen een retailer is’. Is het nu een boek over de toekomst van retail of gaat het feitelijk om shopgedrag? Het laatste is het geval.

The future of shopping geeft antwoord op de vraag hoe het koopgedrag zich ontwikkelt in de context van de technologische ontwikkelingen en welke mogelijkheden dit zal gaan bieden. De rol van retailer komt wel ter sprake maar het is zeker geen leidraad voor de toekomstige retailer; daarvoor is de inhoud meer ingestoken op het shopgedrag. Het boek bevat zeker voldoende inzichten hoe het retail-landschap zich verder zal ontwikkelen.

De auteurs wilden volgens mij zo volledig mogelijk zijn, daardoor heeft het boek een lange aanloop. Vanuit een stukje historie gaat men over op de demografische verschuivingen om dan de toekomst van de technologie te behandelen. Je bent dan al halverwege het boek. Dit had voor mij best compacter gemogen. De tweede helft van het boek gaat over belevingen en retail, waarbij de toekomst van de supermarkt meer dan voldoende aandacht krijgt. Indien je dit boek combineert met het nieuwe boek van Steven van Belleghems Customers, the day after tomorrow heb je een mooi totaalbeeld over wat ons als marketeers op het gebied van shopgedrag te wachten staat.

Voor mij is het boek een aanrader voor iedereen die zich met consumentengedrag in de retail bezighoudt. Na het lezen heb je aardig door wat de toekomst van shopping ons gaat brengen.

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

The future of shopping - 'Aanrader!'
5 januari 2018 | Fred Rutgers

The future of shopping, waar iedereen retailer is, geschreven door Jorg Snoeck en Pauline Neerman Heeft mij weer de nodige inspiratie voor het nieuwe jaar opgeleverd. De auteurs leggen een heldere en volgens mij ook zeer realistische visie neer op wat ons de komende jaren te wachten staat in de retail.

Doorgaans gebruik ik een tekstmarker en plak ik tabs aan de pagina’s bij het recenseren van een boek. Dit keer moest ik zelfs met verschillende kleuren werken anders was het hele boek gewoon geel geweest. Je mag gerust zeggen dat de auteurs erin zijn geslaagd om een bijna onvoorstelbare informatiedichtheid te bereiken. Op bijna iedere pagina heb je wel een ‘oh-ja’ moment en ook hun kijk op onze retailtoekomst weten de auteurs sterk te onderbouwen.

De auteurs spreken in dit boek niet alleen over de impact van demografische aardverschuivingen waardoor doelgroepen sterk aan verandering onderhevig zijn. Ze zien ook enorme veranderingen in het fenomeen retail. In hun visie is vrijwel iedereen straks retailer en moet je jouw aanbod en werkwijze als retailer niet meer aanpassen aan doelgroepen, maar zelfs aan individuen. Iedereen verwacht een aanbod dat precies op zijn of haar behoeften is aangepast. Een klant is niet langer een abstract wezen dat iets komt kopen waardoor jij omzet kunt maken. Nee, de klant wordt weer een echt mens! En mensen en retailers geven weer samen vorm aan een winkel.

Oude winkelmodellen lijken niet langer houdbaar en retailers die succesvol willen worden en blijven zullen zichzelf en hun bedrijf steeds vaker, steeds sneller en steeds gedurfder moeten aanpassen aan de voortdurend en ook steeds sneller veranderende wereld om hen heen. Je kunt stellen dat je als retailer ook bijna een fulltime trendwatcher moet zijn om de veranderingen bij te benen.

Ook nieuwe technologie heeft steeds meer invloed op het retaillandschap. Data en techniek bieden heel veel nieuwe inzichten en ook mogelijkheden. De grote vraag is natuurlijk hoe je hier slim mee kunt omgaan. Is het een trend of slechts een hype? En wat zal de klant ervan vinden? Het maken van verkeerde keuzes, of juist het te lang wachten met het maken van een keuze kan al sneller dan ooit tevoren tot gevolg hebben dat je als retailer buitenspel komt te staan. Nieuwe technieken zetten het speelveld echt op zijn kop. Nieuwe platforms bieden iedereen de mogelijkheid om spullen of diensten te verkopen aan iedereen, waar ook ter wereld. Wie is de klant? Waar zit die klant? En hoe bereik jij de klant die bij jou en jouw aanbod past? Vroeger was dat simpel en wist je vrij zeker waar je aan toe was. Nu is het bijna niet meer bij te houden. Net als je denkt dat je ziet wat er aan de hand is blijkt de werkelijkheid alweer anders. De auteurs geven in dit boek niet alleen de feiten en hun kijk daarop. Ze geven je ook heel veel nuttige tips om in dit tijdperk van veranderende tijdperken meer kans te maken om mee te komen in de vaart der volkeren. Wil je als retailer een indruk krijgen van de toekomst van ons vak, dan is The future of shopping echt een aanrader!

Fred Rutgers is actief als ondernemerscoach, retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schrijft al jaren blogs voor diverse websites zoals www.deondernemer.nl, waar hij blogger van het jaar 2016 werd. Daarnaast heeft hij diverse boeken geschreven.