Professionals aan het stuur - 'Balans tussen eenvoud en compleetheid'
18 juni 2019 | Maarten Fijnaut

Chris Peek en Véronique Willems leveren met Professionals aan het stuur een praktisch raamwerk voor meer verantwoordelijkheid op de werkvloer. Aan de hand van 10 pijlers bieden de auteurs handvatten voor professionals zodat zij weer zelf achter het ‘stuur' kunnen zitten.

De huidige maatschappij vraagt om wendbare organisaties waarin professionals zelf ruimte pakken én claimen om hun vak zo goed mogelijk uit te voeren. Het boek staat boordevol praktijksituaties, voorbeelden en handige tips die uitgebreid worden toegelicht. Peek en Willems laten veel ervaringsdeskundigen aan het woord die reflecteren op de eigen situatie en adviezen delen. Een leerzaam en pragmatisch boek met talloze tips voor meer zelfsturing in organisaties.

Professionals aan het stuur is eigenlijk een handboek voor professionals die meer regie willen pakken. Hoewel het boek te lezen is van kaft tot kaft, nodigt het meer uit om het boek te gebruiken als gebruiksaanwijzing met ‘best practises' en direct naar relevante hoofdstukken te gaan. In ieder hoofdstuk wordt een van de 10 pijlers uitvoerig behandeld. Na een korte uitleg over de specifieke pijler volgen praktijkvoorbeelden, relevante modellen en concrete ervaringen van anderen die met naam en organisatie worden genoemd. Geen geanonimiseerde of fictieve voorbeelden dus, maar ervaring uit de daadwerkelijke praktijk. Ieder hoofdstuk bevat bovendien handige verwijzingen naar meer literatuur, oefeningen, tips, werkvormen en af en toe video's die worden aangeduid met een icoontje. Dit maakt het boek makkelijk leesbaar en ook erg praktisch om te gebruiken als naslagwerk of referentiekader. De conclusies die horen bij iedere pijler worden als een korte samenvatting aan het einde van een hoofdstuk in een kader weergegeven.

Het fijne aan dit boek vind ik de balans tussen eenvoud en compleetheid. De wijze waarop de auteurs de lezer meenemen in de wereld van zelfregie is verhelderend. In jip- en janneketaal beschrijven zij de uitdagingen en bieden ze concrete oplossingen aan om mee te experimenteren. Peek en Willems slagen er ook zeer goed in om de essentie van modellen, theorien en andere boeken in enkele zinnen samen te vatten. Zeker met het doel van dit boek een prima methode om snel en eenvoudig helderheid te bieden over verschillende onderwerpen, zoals de logische niveaus van Bateson, de teamfases van Tuckman, de cirkels van Covey en enkele tips uit Doorbreek de cirkel van Arend Ardon.

Naast tips, ervaringen en modellen van anderen reiken de auteurs ook een complete gratis toolkit aan met video's, werkvormen en andere materialen. Daarnaast verwijzen ze naar een eigen kaartenset om te gebruiken in teams en introduceren ze hun ‘AFWAS' model. Wellicht niet allemaal even praktisch en toepasbaar, maar zeker in lijn met de missie van de auteurs; Meer professionals zelf aan het stuur krijgen. De enige keerzijde van al die informatie is dat ik als lezer af en toe het idee had overspoeld te worden door theorieën, modellen, opdrachten en praktijkverhalen. Rustig lezen zonder direct in de actiemodus te schieten is er niet bij.

Al met al slagen Peek en Willems er goed in om een compleet handboek te leveren voor meer zelforganisatie. Het bevat geschikt materiaal voor ieder team dat besluit om het roer in eigen had te nemen en zoekt naar een handige leidraad. Het boek is ook zeker geschikt voor teams die al verder zijn in de ontwikkeling, zij vinden bevestiging en kunnen direct aan de slag met de adviezen op de gebieden waar nog verder verbeterd kan worden. In Professionals aan het stuur staan voldoende tips voor teams zelf, maar ook voor HR of teamleiders die willen ondersteunen in het proces naar meer zelfsturing of de samenwerking verder willen aanscherpen.

Maarten Fijnaut is fulltime levensgenieter, sprekerscoach en trainer/ coach bij Leeuwendaal. Daarnaast organiseert hij activiteiten zoals Chateausessies, SpiritWalk en TEDxHaarlem.

Professionals aan het stuur - 'Een goed handvat'
14 maart 2019 | Rudy Kor

Peek en Willems hebben met Professionals aan het stuur een praktisch en overzichtelijk boek geschreven waarin zelfsturing handen en voeten krijgt. Het boek gaat niet in op de vraag waarom zelfsturing nodig kan zijn, maar hoe je het doet.

Chris Peek en Véronique Willems – van den Hurk zijn geen voorstanders van zelforganisatie koste wat het kost. De subtitel van het boek, ‘10 pijlers om samen te bouwen aan meer zelfsturing in je organisatie’ geeft dit al aan in de woorden ‘meer zelfsturing’. Hoe het met de zelfsturing staat kan in een eenvoudige QuickScan van vijftig vragen worden beoordeeld.

Het boek biedt ‘bovenbazen’ een goed handvat bij de beslissing of, en in welke mate, ze een vorm van zelfsturing willen invoeren. Daarnaast houdt het boek managers en stafleden, die in organisaties werken waar zelfsturende eenheden al bestaan, een goede spiegel voor. Ook teamleden die (gaan) werken in zelfsturende teams komen aan hun trekken in het boek door de handige oefeningen en modellen. Het geeft hen ook handreikingen waarmee ze het eigen functioneren gerichter kunnen beoordelen en verbeteren. De website die bij het boek hoort is nog wel heel erg ‘under construction’ en voegt (nu nog?) weinig toe aan het boek.

De prettige schrijfstijl maakt het tot een toegankelijk boek, met een mix van theorie en praktische suggesties. Elk hoofdstuk sluit af met interviews met professionals die hun ervaringen delen. Ik heb me wel afgevraagd waarom er tien pijlers zijn en geen acht of elf. Het antwoord ligt denk ik besloten in de pragmatiek van de auteurs, het boek heeft volgens mij geen wetenschappelijke of vernieuwende pretenties. Ze delen hun ervaringskennis als trainer en adviseur met de lezer. Op een handige manier komen bestaande modellen aan de orde (met bronvermelding), met aansluitend vaak een vragenlijstje of oefening.

Aan het begin van ieder hoofdstuk vertellen de auteurs waar het in het hoofdstuk over gaat, en aan het einde vatten ze het hoofdstuk samen in de vorm van conclusies. Bovendien geven ze in het inleidende hoofdstuk suggesties welk hoofdstuk vooral geschikt is voor management, welke voor teamleden en welke voor stafmedewerkers. Deed elke auteur maar zo gedisciplineerd aan lezersmanagement!

Ik doe de auteurs natuurlijk geen recht door van elk hoofdstuk c.q. van elke pijler maar één conclusie over te nemen, maar ik denk dat je zo wel een beeld krijgt bij de opvattingen van de twee auteurs:

1. Over het belang van visie: Het in kaart brengen van oud en nieuw gedrag zet de visie rondom meer zelfsturing op scherp. Wat vraagt dit van alle betrokkenen? Neem deze input mee voordat je een definitieve keuze maakt.

2. Over verbindend leiderschap: Zelfsturing vraagt stevig sturen vanuit het management.

3. Logische teamsamenstelling: Intrinsiek gemotiveerde professionals zijn de basis voor de juiste teamsamenstelling.

4. Concrete Doelstellingen: Verantwoordelijkheid nemen voor resultaat en eigen gedrag is de basishouding van een zelfsturende professional.

5. Duidelijke kaders: Er zijn kaders, regels en uitgangspunten nodig om het speelveld van de professional af te bakenen. Binnen dit speelveld kan de professional vanuit vrijheid acteren en zelf keuzes maken.

6. Taakvolwassen professionals: Taakvolwassenheid ontstaat door kennis en ervaring, zelfsturend vermogen en zelfreflectie, focus op invloed, professionele verwondering en oplossingsgerichtheid.

7. Professionele dialoog: Professioneel ruziemaken is is soms nodig en zelfs functioneel voor teamontwikkeling.

8. Samen leren: Resultaatoriëntatie staat centraal bij het leren: wat levert dit ons en onze klant op?

9. Faciliterende staf: Meer zelfsturing in de organisatie vraagt om een andere, meer ondersteunende, vraaggestuurde en faciliterende opstelling van de staf.

10. Beschikbare middelen: Invoering van zelfsturing kost in eerste instantie meer tijd en geld. Dat moet er wel zijn.

Kortom: Professionals aan het stuur - 10 pijlers om samen te bouwen aan meer zelfsturing in je organisatie van Chris Peek en Véronique Willems – van den Hurk biedt slim bij elkaar gegroepeerde info voor zelfsturende teams.

Rudy Kor is zelfstandig organisatieadviseur en auteur van diverse managementboeken. Tot voor kort werkte hij (als partner) bij TwynstraGudde. Hij startte zijn werkzame leven bij Philips in Eindhoven. Als adviseur helpt hij (project)managers bij het effectiever inrichten van hun projecten. Als veel-lezer wordt hij gedreven door nieuwsgierigheid. Voor de lezer die benieuwd is wat anderen van een boek vinden, schrijft hij recensies voor managementboek.nl

Chris Peek, Véronique Willems – van den Hurk
Professionals aan het stuur