Mindhacking voor teams
24 februari 2020 | Elly Stroo Cloeck

Wat hebben Lencioni, Marquet, Tuckman, Jung, Hill, Belbin, Offman, Leary, Kahneman, Thaler, Hewestone, Solomon Asch, Eberspächer, Sherif, Hackman, Milgram, Tyler, West, Obama, Frank de Boer, Robin van Galen, Marc Lammers, Anton Van Asch, Schippers, Tjepkema gemeen?

Hun theorieën en inzichten worden als basis gebruikt in het boek Mindhacking voor teams van Ronald van Aggelen. Maar wat is mindhacking eigenlijk? Mindhacking is de moderne term die de auteur geeft aan het beïnvloeden en manipuleren van mensen, met dit verschil dat je niets doet tegen hun wil. Met mindhacking is het doel, het eindresultaat, van tevoren bepaald èn ben je transparant over dat resultaat en de ambities om daar te komen. Het boek is een vervolg van het in 2017 gepubliceerde Mindhacking.

Als je als teamleider of teamlid zou willen dat je team beter samenwerkt, of succesvoller is, dan kun je de mindhacks in dit boek gebruiken om je teamleden te beïnvloeden, zo stelt de auteur. Hij geeft ook aan dat er qua theorieën niets nieuws in het boek staat maar dat hij laat zien hoe je die met mindhacking in de praktijk brengt.

Na de inleiding van hoofdstuk 1, komt in hoofdstuk 2 het gedachtengoed van Napoleon Hill aan de orde, en 16 hieraan ontleende mindhacks. In hoofdstuk 3 worden de theorieën van Jung, Tuckman, Lencioni, Belbin, Leary en Offman kort uiteengezet en hier en daar gecomplementeerd met voorbeelden van mindhacks. In hoofdstuk 4 wordt het onderwerp Leiderschap (inclusief Leadership Intent) opgepakt, in hoofdstuk 5 Agile (inclusief het boek ‘Turn the ship around') en in hoofdstuk 6 Topsporters. Hoofdstuk 7 en 8 zijn 2 ‘masterclasses' waarin onder andere zelfsturende teams en talking points worden besproken. Heel veel onderwerpen dus in een relatief dun boek.

De theorie wordt geïllustreerd met een aantal ‘karikaturen' van teamleden en bijpassende mindhack. De eerste, in de inleiding, is van Paul de specialist. Een herkenbaar profiel, maar wat doet het hier? Pas in hoofdstuk 3, bij Belbin, wordt ingegaan op de verschillende teamrollen, waarvan de specialist er één is. De verwijzing in dit karikatuur naar Kahneman's (niet Kahnemann's, beste Ronald) systeem 2 wordt pas in hoofdstuk 6 uitgelegd. Zo'n illustratie levert voor mij meer vraagtekens dan helderheid op. Trouwens, jammer voor Caroline de bronnenonderzoeker: er is geen enkele mindhack voor haar opgenomen. Zij is vast niet meer te helpen.

Ik vond de leesbaarheid niet super, kon niet echt de rode draad ontdekken en begreep soms hele paragrafen niet (dat kan natuurlijk aan mij liggen). Het boek pakt uit een grote hoeveelheid bekende managementliteratuur (de ‘klassieke teamtheorieën') de hoofdlijnen en verbindt dat met mindhacks. Die hoofdlijnen zijn vaak net te kort of te gefragmenteerd weergegeven om het goed te kunnen begrijpen. Het doet wat denken aan een abstract mozaïek, vele mooie kleine stukjes aan elkaar geplakt zonder dat er een herkenbaar beeld naar voren komt.

De link tussen deze managementliteratuur en de mindhacks doet soms geforceerd aan. In feite zijn vrijwel alle interventies om teams beter te laten samenwerken, vormen van beïnvloeden van gedrag, en voegt het uitlichten van een paar hiervan en het een mindhack noemen, voor mij niet zoveel toe.

De redactie heeft een paar steekjes laten vallen met typo's (w.o. Kahnemann), grammatica (het stellen van doelstellingen), onduidelijke zinnen, maar ook met een paragraaf op de tweede (!) pagina van het boek: de auteur licht ‘framing' als mindhack techniek toe met een speech van Obama aan zijn team ‘na zijn nederlaag'. Die speech werd gehouden op 20 januari 2017. Toen had Obama er 2 termijnen opzitten als president. Hoezo nederlaag? Jammer genoeg zet dit voor mij gelijk de toon voor het boek, ik ben geframed hierdoor, denk ik.

Van Aggelen gaat in dit boek niet concreet in op de technieken van Mindhacking (framing, nudging, etc), waardoor ik bij veel voorbeelden noteerde: ‘Hoe dan?' Natuurlijk zijn al deze technieken in het eerder gepubliceerde 'Mindhacking' aan de orde gekomen. Hier waarschuwt de auteur dan ook voor in het eerste hoofdstuk. In 'Mindhacking voor teams' is er een paragraaf gewijd aan een ‘opfriscursus' mindhacken, maar deze is te summier voor mensen die het eerdere boek helemaal niet gelezen hebben. Is dit is een slimme mindhack om de lezer óók het eerste boek te laten aanschaffen?

Elly Stroo Cloeck is projectmanager en auteur bij ESCIA. Ze schrijft recensies en samenvattingen van managementboeken, verzorgt managementboek-gebaseerde permanente educatie èn is jurylid voor Managementboek van het Jaar 2020. Let op: dit boek dingt niet mee naar die titel.

Mindhacking voor teams - 'Ware aanrader voor teamleden én hun leiders'
12 april 2019 | Hanneke Tinor-Centi

Eerder schreef Van Aggelen het succesvolle en inspirerende Mindhacking. Met zijn nieuwe boek Mindhacking voor teams maakt hij zijn techniek compleet en weet hij opnieuw te inspireren en te verrassen! Een ware aanrader voor teamleden én hun leiders.

Een afdeling in een willekeurige organisatie bestaat uit medewerkers die er toe ‘veroordeeld’ zijn om er met elkaar iets moois van te maken. Op papier hebben deze mensen dus een gezamenlijk doel, maar om dat doel te bereiken is meer nodig. De teamleden moeten een eenheid gaan vormen; er zal een dynamiek moeten ontstaan. Dat gaat echter niet vanzelf.

Voor hen, deze teamleden, maar ook voor hun leidinggevenden –de teamleider-, schreef Van Aggelen Mindhacking voor teams. In zijn boek doet de auteur op pakkende wijze uit de doeken hoe teamleden effectiever samenwerken kunnen bewerkstelligen. Hij legt uit hoe gedrag door middel van Mindhacking-technieken kan worden beïnvloed.

Van Aggelen maakt met regelmaat gebruik van sportmetaforen. Niet zo gek aangezien het in de sport algemeen geaccepteerd en begrepen wordt dat teamleden moeten samenwerken om het gezamenlijke doel… winnen…. te bereiken. De auteur gebruikt op aansprekende wijze een achttal karikaturen om zijn stellingen over teamprestaties en dynamiek te illustreren.

Alle mogelijke thema’s die een betere dynamiek kunnen bewerkstelligen, maar zeker ook die de teamdynamiek negatief kunnen beïnvloeden, komen voorbij. Aangezien Van Aggelen een zeer toegankelijk schrijfstijl hanteert, leest ook dit boek zeer prettig en zet het aan tot daden!

Eerder schreef Van Aggelen het succesvolle en inspirerende Mindhacking, met Mindhacking voor teams maakt hij zijn techniek compleet en weet hij opnieuw te inspireren en te verrassen! Een ware aanrader voor teamleden én hun leiders.

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.