Van werknemer naar ondernemer
17 oktober 2017 | Sippy van Akker

De titel van het boek is al veelzeggend: in Van werknemer naar ondernemer richt Leni van Minderhoud zich op mensen die al een lange loopbaan als werknemer achter de rug hebben en al of niet noodgedwongen bezig zijn met het herijken van hun werkende leven.

Het eerste deel van het boek gaat over de heroriëntatie zelf en de beren die mensen op de weg zien en het tweede deel geeft concrete tips voor de lezer die overtuigd is geraakt dat het ondernemerschap iets voor hem of haar is.

In het eerste deel komen veel loopbaanzaken aan de orde die veel mensen en loopbaanprofessionals zullen herkennen: je bent na jaren harden werken beland in een baan waarvan je je afvraagt of dit het nou is en of je dit nog wel wilt. Of misschien ben je je baan en alle bijbehorende zekerheden kwijt geraakt en ben je gedwongen om je carrière onder de loep te nemen.

Een hoofdstuk is gewijd aan het beginnen met solliciteren, hoe je brief er uit moet zien, dat je een LinkedInprofiel op moet zetten en actief moet gaan gebruiken en dat je flink moet netwerken. Op zich allemaal nuttige tips, maar volgens mij ook dingen die veel professionals, want daar richt Minderhoud zich op, zelf ook al wel weten. Blijkbaar moet dit hoofdstuk de brug slaan naar het ondernemerschap, want die netwerkgesprekken en het aanscherpen van je profiel kunnen ook een opstap vormen naar het ondernemerschap. Deel 1 van het boek gaat verder met een hoofdstuk over ondernemerschap en het loslaten van vermeende zekerheden die je als werknemer wel dacht te hebben. Aan het einde van de het eerste deel maakt Minderhoud korte metten met 11 zogenaamde mythen die over het ondernemerschap de ronde doen. Of deze mythen echt mythen zijn, of drogredenen van cliënten die Minderhoud in haar praktijk weleens tegenkomt is me niet duidelijk. Enerzijds is het een leuk lijstje, maar het komt op mij ook erg clichématig over.

Ook eerder zijn er al een aantal zaken waar je kritische noten over kan kraken, ambivalente causale verbanden over wat onze welvaart ons zou hebben gebracht, of de fasen van rouw van Kübler-Ross, die uit een niet nader genoemde publicatie uit 2006 zouden komen, ondanks het feit dat Kübler-Ross in 2004 overleed. Dit nog los van het feit dat er nogal wat kritiek op deze rouwfasen is uit wetenschappelijke hoek. Gelukkig schrijft Minderhoud er (terecht!) wel bij dat de fasen die ze noemt elkaar niet keurig bij altijd in volgorde voordoen.

Het tweede deel van het boek gaat over het ondernemen zelf en over de winnaarsformule uit de subtitel van het boek:

(W+D) * (4P + L) = On

In deze formule die het waarschijnlijk leuk doet bij spreekbeurten en het geheel wellicht een wetenschappelijk sausje moet geven, staat in het kort dus eigenlijk:

Waarom ondernemen en manier van denken vermenigvuldigd met publiek, planning, product, presentatie en leren is gelijk aan "Ondernemen met een overvloed van bronnen, kansen, oplossingen en ideeën." Het mag duidelijk zijn, dat dergelijke formules mijn ding niet zijn. Dat neemt echter niet weg, dat deze formule wel een mooi geraamte volgt waarop de rest van het tweede deel van het boek is ingedeeld. In dit deel staan veel tips en adviezen waar ondernemers in de dop zeker wel wat aan kunnen hebben. Bijvoorbeeld over het bepalen van je doelgroep, hoe je zorgt voor een goede website waar je voldoende bezoekers krijgt, hoe je je planning maakt en uitvoert, zaken waar je wel of geen energie in moet steken en hoe je je product of dienst aan de man brengt, enzovoort.

Door het hele boek staan tal van nuttige lijstjes, achtergrondkennis en concrete opdrachten om voor jezelf zaken rondom je loopbaan tot nu toe en de overstap naar het ondernemerschap vormgeeft. In dat opzicht zal de doelgroep van dit boek er zeker iets aan hebben. Toch hinkt voor mijn gevoel dit boek op twee gedachten. Of je doelgroep overweegt al het ondernemerschap na te jagen en wil over de drempel geholpen worden en concrete opstarttips krijgen, dan is veel van dit boekje relevant, maar zijn de opstarttips waarschijnlijk toch net niet voldoende om echt mee uit de voeten te kunnen. Ofwel je richt je op werknemers die het niet meer weten, maar dan zijn de stappen te groot, van het niet weten, naar het overwegen van ondernemerschap naar concrete tips om je eigen zaak op poten te zetten. Omdat er ook veel nuttige adviezen in staan en het boek van Minderhoud zeer toegankelijk is geschreven, zal het voor de groep die het ondernemerschap al overweegt wellicht erg welkom zijn.

Maar eigenlijk ben ik in mijn oordeel over het boek net zo ambivalent als het boek zelf is. Mensen die zich na een loopbaan als werknemer willen heroriënteren en hun oog hebben laten vallen op dit boek kunnen misschien maar het beste hun eigen oordeel vellen!

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Van werknemer naar ondernemer - De winnaarsformule voor vrij ondernemen
5 juli 2017 | Sigrid van Iersel

Business- en loopbaancoach Leni Minderhoud rekent in haar boek Van werknemer naar ondernemer af met een reeks hardnekkige mythes rondom ondernemerschap. Het idee dat ondernemen in je DNA moet zitten bijvoorbeeld. Weten waaróm je het allemaal doet en een creatieve geest zijn veel belangrijker.

Stel dat je een wel-okay-baan hebt: een goed salaris, prima secundaire arbeidsvoorwaarden, maar het werk heeft niet je hart. Is het dan slim om voor jezelf te beginnen? Is ondernemerschap wel geschikt voor mensen die altijd loyaal geweest zijn aan een werkgever?

Leni Minderhoud laat haar lezers zelf bepalen of ze die stap willen zetten. Toch klinkt in haar hele boek door dat ondernemerschap veel meer te bieden heeft dan werknemerschap als je een betekenisvol leven wilt leiden. Wie zijn persoonlijke waarden formuleert – denk aan vrijheid, onafhankelijkheid, zingeving – kan die namelijk als ondernemer vaak gemakkelijker realiseren dan als werknemer. Als je tenminste zelf ‘je beste baas ooit’ durft te worden!

De meeste mensen willen via hun werk betekenis leveren en hun talenten ontplooien, niet alleen een baan om de hypotheek mee te betalen. Toch is de behoefte aan financiële zekerheid het belangrijkste element dat werknemers tegenhoudt om voor zichzelf te beginnen. Leni Minderhoud rekent soepel af met dit soort bezwaren.

Denk niet vanuit beperkingen (‘kan ik hiermee wel genoeg geld verdienen’, ‘wie zit er op mij te wachten’) maar vanuit overvloed, is er zo een. Als je werkt vanuit je talenten en je verlangen om betekenis te leveren, bied je het beste van jezelf. En die waarde levert waarschijnlijk ook geld op. Het vertrouwen in eigen kunnen is het enige wat je een gevoel van zekerheid kan geven, stelt de auteur.

Op soortgelijke wijze tackelt ze het veelgehoorde bezwaar van startende ondernemers dat ze geen behoefte hebben om zichzelf in de schijnwerpers te zetten. Als je een positief hoger doel formuleert voor je onderneming, ben je juist wel gemotiveerd om daar aandacht voor te vragen. Het gaat dan niet om jou, maar om wat je wilt bereiken.

En dan nog zo’n mythe: dat je het echte ondernemersbloed moet hebben om een succesvolle zaak op te zetten. Bijna iedereen heeft wel ondernemende vaardigheden, zegt Leni Minderhoud. Denk bijvoorbeeld aan initiatieven nemen of dingen plannen. De belangrijkste eigenschap voor een ondernemer is creativiteit: het vermogen om in kansen en mogelijkheden te denken.

Dit zijn vaardigheden die veel mensen al hebben of kunnen ontwikkelen. Bovendien hoeft ondernemerschap niet een gewaagde sprong in het diepe te zijn, want je kunt het ook in de vorm van kleine stappen doen.

Het boek bevat een ‘winnaarsformule voor vrij ondernemen’, waarbij de why – je hogere doel – de belangrijkste factor is. Vervolgens stipt Leni Minderhoud globaal de belangrijkste marketinginstrumenten aan om makkelijk te ondernemen.

Het aantrekkelijke van Van werknemer naar ondernemer is dat het gaat over denken in overvloed en denken in mogelijkheden. Dat geldt niet alleen voor mensen die niet langer vast willen zitten in een gouden kooi, maar wat mij betreft ook voor mensen die ooit noodgedwongen voor zichzelf zijn begonnen en nooit een goedlopend bedrijf hebben gekregen. Blijf niet hangen bij het idee dat je onderneemt uit noodzaak, maar kies een positieve drijfveer die je over je eigen belemmerende gedachten heen helpt.

Eigen ondernemerschap kan dus vroeg of laat de oplossing zijn als je niet lekker in je vel zit als werknemer of op een doodlopende weg terecht gekomen bent. Je neemt de regie over je eigen leven, al dan niet bij een werkgever. Want het gaat uiteindelijk over je eigen verantwoordelijkheid nemen voor jouw ontwikkeling en groei. Ondernemerschap in deze zin van het woord, dat is juist iets wat je iemand van harte gunt.

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is een van de auteurs van Lenig denken.