Hoe boek voor wendbaarheid - 'Inspirerend en afwisselend'
29 april 2021 | Elly Stroo Cloeck

We leven in een VUCA-wereld. Dan kun je als een konijn verstijfd in de koplampen van een aanstormende auto kijken, je overweldigd voelen. Je kunt ook aan de slag, jezelf en je organisatie beoordelen op je aanpassingsvermogen en dit groter maken, stap voor stap.

In het mooi uitgevoerde en overzichtelijke Hoe boek voor wendbaarheid van Hanneke Moonen vind je inspiratie, oefeningen en hulpmiddelen gebaseerd op beproefde methoden. Een doe-boek dus.

Het boek is opgehangen aan het overzichtelijke ‘wendbaarheidswiel'. Dat bestaat  uit vier dimensies met 20 bijpassende oplossingsrichtingen en 37 interventies. Dit overzicht kan ook prima dienstdoen als quick reference card, als je het boek uit hebt en met onderdelen aan de slag wilt.
Het boek heeft 2 delen. In deel A vinden we een stukje theorie over wendbaarheid, een uitgebreide wendbaarheidsscan op organisatie/afdeling/team niveau en een opzet hoe je je wendbaarheidsproject (het is tenslotte een hoe & doe-boek) vorm kunt geven. In deel B gaan we per dimensie de diepte in met verschillende oplossingsrichtingen en oefeningen/ interventies.

De 4 dimensies van wendbaarheid
De vier dimensies zijn: Strategisch, Mensen & teams, Organiseren en (Zelf)leiderschap. Het onderdeel Mensen & teams is veruit het grootst, niet zo gek met een auteur uit de HRM-hoek.

Binnen de dimensies vinden we de bekende thema's die op een praktische manier zijn uitgewerkt met oefeningen en templates. Mijn eerste indruk was ‘een beetje simplistisch' toen ik het hoofdstuk over Strategie las. Toen realiseerde ik me dat niet elk bedrijf een Shell is die hiervoor McKinsey inhuurt. Je kunt met de onderwerpen heel goed kleinschalig en praktisch aan de slag door de oefeningen met je team te doen. Ook in de andere 3 dimensies worden beproefde theorieën en methoden kort geïntroduceerd, waarna je stappen kunt maken door de interventies uit te voeren.

Agile
Denk niet dat dit boek over Agile werken gaat. Agile komt pas bijna aan het eind aan bod, als specifieke methode om samen te werken en sneller tot resultaat te komen. Het boek gaat over wendbaarheid in het algemeen, omgaan met totaal nieuwe, onverwachte omstandigheden. In het boek valt er dus erg veel onder ‘wendbaarheid', ook bekende manieren om instroom/ doorstroom/ uitstroom van personeel te optimaliseen. Een feest van herkenning!

Evaluatie
Er wordt veel geschreven over onze VUCA-wereld, met haar snelle, onverwachte veranderingen, en hoe organisaties hiermee o moeten gaan. Het onderwerp is nog steeds actueel en relevant. Moonen maakt het minder overweldigend, meer hanteerbaar. Kleine stapjes zetten is het uitgangspunt, en dat is prima. Verstijfd in de koplampen kijken is geen recept voor succes.

De meeste interventies zijn gebaseerd op brainstorm en post-it sessies op steeds een ander onderwerp. Ik had daar wel iets meer creativiteit verwacht. Ook de templates zijn veelal heel simpel, vaak Balanced Scorecard-achtig, maar nodigen wel uit om direct te beginnen met invullen.

De opzet is inspirerend en afwisselend, zowel qua inhoud als qua uitvoering. De voorbeelden die ter inspiratie worden gegeven, zijn heel aansprekend. Het kleurgebruik en de lay-out zijn mooi gekozen. Heel fijn zijn de QR-codes bij de verwijzingen naar literatuur, websites, TEDtalks en andere filmpjes. De templates voor de invuloefeningen zijn handig, ik zou ze zelf kopiëren, want in boeken kladderen doe ik niet. Een aantal (maar niet allemaal) zijn ook te vinden in de digitale toolbox op de website van Moonen. Als je met meer mensen de wendbaarheidsscan invult in die toolbox, krijg je een rapportage die mooi visueel is gemaakt met een spinnenweb.

Doelgroep
De primaire doelgroep is die van leidinggevenden. Voor een aantal interventies heb je wel een procesbegeleider nodig, daarom kunnen ook adviseurs en coaches goed met het boek aan de slag.

Maar ook mensen die alleen leidinggeven aan zichzelf, zo blijkt uit het voorwoord: het schrijven van het boek was een uitdaging, zegt Moonen, ze was niet zo wendbaar als ze dacht. Maar 2 van haar interventies hielpen: daadwerkelijk tijd inplannen voor creativiteit en reflectie, en een zelfassessment met 12 invalshoeken uitvoeren op je persoonlijke wendbaarheid. Kijk, Hoe boek voor wendbaarheid is ook een zelfhulpboek! En ja, ik pikte voor mezelf als zelfstandige inderdaad wat zaken op.

En misschien is het óók wat voor Shell? Dat bedrijf komt momenteel niet echt wendbaar over...

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je op de kwartalige nieuwsbrief.

Hoe boek voor wendbaarheid - 'Mooie gereedschapskist met handige interventies'
25 maart 2021 | Henny Portman

Hoe boek voor wendbaarheid - Kleine stappen grote impact van Hanneke Moonen geeft een praktische invulling aan het containerbegrip wendbaarheid. De auteur nodigt je uit om het gesprek aan te gaan met jezelf en je teamleden.

Het gesprek waar Hanneke Moonen in haar Hoe boek voor wendbaarheid toe uitnodigt, ga je aan aan de hand van oefeningen, checklists, vragenlijsten, inspiratiepaletten, canvassen, analyse vragen, matrices, (quick) scans, analyses, actieplannen en reflectieopdrachten.

Het boek is bestaat uit twee delen. In het eerste deel komt de essentie van wendbaarheid aan bod. Hoe kan je effectief reageren op veranderingen? Hoe ziet de behoefte aan wendbaarheid eruit voor jouw organisatie of team? Hierbij beschrijft Moonen een handig hulpmiddel, de wendbaarheidsscan. Daarmee kun je je eigen wendbaarheidsprofiel opstellen. Deze scan is onderverdeeld in vier wendbaarheidsdimensies, respectievelijk strategische wendbaarheid, wendbare mensen en teams, wendbaar organiseren en werken en (zelf)leiderschap. Per dimensie krijg je een aantal uitersten voorgeschoteld waarbij je aan moet geven op een score van 1 tot 6 of je meer aan de ene of juist aan de andere kant zit.

Vervolgens komt het wendbaarheid werkatelier aan bod waarin je samen met collega's en stakeholders kan verkennen wat wendbaarheid voor jou moet opleveren, hoe je ervoor staat op het gebied van wendbaarheid en wat de beste kansen zijn om wendbaarheid te vergroten. Het wendbaarheid werkatelier omvat de volgende stappen: 1) het wendbaarheid werkatelier inrichten, 2) de wendbaarheidsscan invullen, 3) uitkomsten delen en analyseren, 4) focus aanbrengen, 5) oplossingen en acties bedenken en 6) doen, borgen en herijken.

In het tweede deel - inspiraties en interventies - geeft Moonen een vertaling van de wendbaarheidsscan naar oplossingen en interventies. Hierbij worden dezelfde vier wendbaarheidsdimensies gevolgd. Per dimensie worden een aantal oplossingsrichtingen uitgewerkt en voorzien van bijbehorende interventies. In totaal worden 19 oplossingsrichtingen beschreven. Bijvoorbeeld binnen de dimensie wendbare mensen en teams/sprankelen vinden we o.a. de oplossingsrichting passie, talent en werkplezier. Binnen deze oplossingsrichting krijg je de interventies bronnen van werkplezier, vind je ikigai, team-talenten-sessie en jobcraften en teamcraften. In totaal worden er 37 interventies besproken. Per interventie krijg je een uitleg, een praktijkvoorbeeld en praktische oefeningen.

In het boek vind je op vele plekken lees- en kijktips. Bij de kijktips een handige QR-code die uitkomt op de website Moon-hrm.nl waar het filmpje bekeken kan worden. Daarnaast kan men op de website ook verschillende werkbladen of scans vinden.

Conclusie. Geen hoe boek maar een doe boek. De oefeningen, checklists, vragenlijsten, inspiratiepaletten, canvassen, analyse vragen, matrices, (quick) scans, analyses, actieplannen en reflectieopdrachten nodigen uit om zelf aan de gang te gaan en de dialoog op te zoeken om aan het begrip wendbaarheid voor je eigen organisatie of team invulling te geven. De achterliggende theorie en voorbeelden worden kort, bondig en prettig leesbaar beschreven en vervolgens mag je zelf aan de gang. Een mooie gereedschapskist met vele handige interventies die je kan toepassen bij je eigen agile transitie. Een aanrader.

Bekijk de QRC die Henny Portman bij dit boek maakte.

Henny Portman is eigenaar van Portman PM[O] Consultancy en biedt begeleiding bij het invoeren en verbeteren van project-, programma- en portfoliomanagement inclusief het opzetten en verder ontwikkelen van PMO's. Hij is auteur en blogger en publiceert regelmatig artikelen.