De wakkere professional - 'Praktisch'
8 juni 2021 | Frank van Kuijck

Judith Steinmeier schrijft in De wakkere professional dat succes ontstaat door het transformeren van gedachten woorden en daden. Dat lijkt haast wel op clublied van Feijenoord. Is het zo eenvoudig? Wat zijn aandachtspunten en welke lessen zijn te trekken?

Judith Steinmeier beschrijft vanuit haar eigen zoektocht én de start van haar bedrijf welke succesformule voor haar heeft gewerkt. Steinmeier is van mening dat je gedachten bepalend zijn voor je woorden en je daden. Ze brengt deze kennis met haar boek over naar anderen.
De wakkere professional bestaat uit drie delen. In alle delen staat één thema centraal: Hoe kun je succesvoller worden? Deel I gaat over gedachten. Deel II over woorden en Deel III tot slot gaat over daden.

In 22 hoofdstukken beschrijft de auteur kernachtig welke lessen zij geleerd heeft om succesvoller te worden. Ze lardeert de lessen met praktische oefeningen, vragen en voorbeelden.

Deel 1 gaat in op het belang van gedachten in de optiek van de schrijfster. Zij is ervan overtuigd dat negatieve gedachten ineffectief zijn. In een aantal korte hoofdstukken worden adviezen en oefeningen beschreven over hoe om te gaan met negatieve gedachten. Of het omvormen van deze gedachten naar een positievere mindset.

Deel 2 heeft als thema: woorden. In een aantal hoofdstukken wordt het belang van checken van niet uitgesproken aannames uitgewerkt. Immers: hierdoor ontstaan vaak misverstanden. Daarnaast komt ook hier positivisme als thema weer terug. Gebruik positieve woorden, klaag niet en kom je afspraken na. Ook weer voorzien van voorbeelden en oefeningen.

Deel 3 heeft daden als thema. Steinmeier beschrijft wanneer je acties, daden, meer succesvol zijn. Hierbij gebruikt zij de formule: wat + waarom + geloof + focus +actie + doorzettingsvermogen = succes. De kern is dat scherper wordt wat het doel is. Waarom dat belangrijk is. Er vervolgens voor gaan, en concrete acties benoemen. Het ook als prioriteit zien en energie hiervoor vrijmaken. De kans op succes neemt volgens Steinmeier aanzienlijk toe.

De wakkere professional is een leuk boekje. Het leest makkelijk weg. De vragen, voorbeelden en oefeningen zijn praktisch. De kernboodschappen zijn niet persé vernieuwend. Steinmeier maakt wat mij betreft duidelijk dat positieve gedachten, positieve benadering en woordkeuzen, duidelijke focus, helder zijn en het gaan voor je duidelijk gedefinieerde doelen de kern zijn om succesvoller te zijn.

De boodschappen zijn eenvoudig. En ondanks dat gaat het realiseren van veranderingen en doelen in de praktijk nog vaak mis. Meestal omdat mensen elkaar niet ‘verstaan' of de lessen van Steinmeier niet toepassen. De kracht van de herhaling en het gepresenteerde overzicht in het boek De wakkere professional maakt eenvoudig duidelijk waar mogelijke verbeterpunten in het huidige functioneren bestaan.

Frank van Kuijck is een zeer gedreven onafhankelijk en zelfstandig professional in toezicht en advisering binnen de publieke sector. Hij is oprichter en eigenaar van het adviesbureau Toetssteen BV (www.toetssteen.com). Daarnaast is hij associate partner bij TransitiePartners (www.TransitiePartners.nl). Hij is kritische sparringpartner voor toezichthouders, bestuurders en organisaties om te helpen deze naar een hoger plan te krijgen. Specifieke aandachtsgebieden naast audit en verslaggeving zijn governance, control, risicomanagement en bedrijfsvoering. Deze laatste ook vanuit de specialisatie als operational auditor. Hij heeft een achtergrond als Partner in de audit en adviespraktijk bij Deloitte en is docent Auditing aan de UVT Tilburg.

De wakkere professional - 'Rijkgevuld, overzichtelijk en makkelijk leesbaar'
31 maart 2021 | Merjem Mohafid

De wakkere professional van Judith Steinmeier gaat over hoe je je kan ontwikkelen op zakelijk en persoonlijk gebied. Door aan je gedachten, woorden en daden te werken, zal je je transformeren tot een bewuste, zekere professional.

Judith Steinmeier onderbouwt de adviezen in De wakkere professional, zonder dat het irritant wordt. Daarnaast is het fijn dat er theorieën en methodes van andere auteurs over persoonlijke ontwikkeling worden aangehaald. Steinmeier neemt je niet alleen mee in haar visie, maar laat je ook kennismaken met andere methodes. Ook al kende je die methodes wel, dan nog is het leuk om er weer over te lezen.

In een tijd waarin mensen vooral in hun hoofd zitten en het aantal mensen met burn-out verschijnselen jaarlijks toeneemt, is het een verademing om een boek te lezen over hoe je als professional bewuster kan leven. Hoe je het heft in handen kan nemen en positiever en succesvoller wordt. Het is dan ook een heel actueel boek.

Bij Steinmeier ging de knop om tijdens een bewustzijnscursus, waardoor ze zich intensief richtte op haar persoonlijke ontwikkeling. Zij besloot de drie pijlers, gedachten, woorden en daden actief en bewust in te zetten. Dit heeft haar succes gebracht op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. Gelukkig heeft zij besloten die opgedane kennis te delen door het boek De wakkere professional te schrijven.

De wakkere professional van Judith Steinmeier is een boek voor mensen die veel in hun hoofd zitten en hun woorden (nog) niet bewust gebruiken waardoor hun daden niet genoeg impact hebben.

In het voorwoord van De wakkere professional schrijft Steinmeier dat het haar gelukt is om negatieve gedachten en woorden te transformeren. Zo creëerde zij een leven als wakkere professional en kreeg zij succes op zowel persoonlijk als zakelijk gebied. Toen ik dat las, was ik meteen getriggerd. Ik lees al een tijdje diverse boeken en artikelen over het bewustzijn en de invloed van het denken dus was meteen benieuwd hoe concreet dit boek zou zijn. Ik ben niet teleurgesteld.

Het boek heeft een gestructureerde indeling, steeds voortbordurend op 3 pijlers. Door te werken aan de 3 pijlers: gedachten, woorden en daden, voorkom je onbewust gedrag. Ze legt uit dat gedachten je woorden vormen en uiteindelijk je daden.

Een van de interessantste hoofdstukken vind ik het hoofdstuk 'Verander je woordkeuze'. Fascinerend wat de impact is van woorden op hoe je iets ervaart. Woorden helpen je ook om situaties als lichter te ervaren. Een mooi voorbeeld: 'Ik moet naar mijn werk', kun je vervangen door: 'Ik ga zo naar mijn werk'. Bewust je woorden kiezen dus.

Technieken en inzichten van verschillende auteurs, coaches en wetenschappers als Anthony Robbins, Byron Katie, Sonja Lyubomirsky, Don Miguel en meer ķomen aan bod. Ik vind het handig dat zo veel diverse informatie verzameld is in 1 boek. Ik heb namelijk al veel boeken over persoonlijke ontwikkeling gelezen, toch heeft Steinmeier me verrast met mij onbekende boeken en methodes. Het is wat dat betreft een verrijking van mijn kennis, ik heb regelmatig een auteur/boek of video opgezocht om er meer over te weten te komen.

Door de vele diverse inzichten en opdrachten, kun je als lezer kijken wat bij je past om negatieve gedachten op te lossen en daardoor werken aan een positiever leven.

Aan het eind van elk deel vat Steinmeier een en ander samen en door het hele boek staan vragen om stil te staan bij wat je net gelezen hebt, waardoor de materie persoonlijk bij je gaat leven. Vragen als: 'Heb je de techniek toegepast? Zo nee, wat houdt je tegen?' Of: 'Hoe voel je je na het toepassen van deze techniek?'

De wakkere professional is een rijkgevuld, overzichtelijk en makkelijk leesbaar boek. Een leesboek en werkboek ineen bovendien. Er is volop ruimte in het boek zelf vrijgemaakt om antwoord te geven op de vragen en je ervaringen te beschrijven. Dat stimuleerde mij om ook daadwerkelijk te reflecteren en de vragen te beantwoorden. Als bonus krijg je ook online toegang tot de Toolbox - De wakkere professional waar verdere uitleg bij de tools in het boek staat en werkbladen.

Kortom, een aanrader als je je wilt ontwikkelen tot een wakkere professional.

Merjem Mohafid werkt al jaren in het bankwezen. In haar vrije tijd leest ze voornamelijk boeken over psychologie en persoonlijke ontwikkeling.