13 januari 2004 | Karien Jansen

Ik geef een 7.

Een helder en makkelijk leesbaar boek. Alle facetten van het besturen van een Prince 2-project met de bijbehorende risico's komen aan de orde. Voor elk risico geeft de auteur diverse oplossingsrichtingen, aangevuld met concrete voorbeelden uit de praktijk. Ik kreeg een overzichtelijk beeld van de optimale projectbesturing en hoe een druk bezette opdrachtgever zijn invloed op het verloop van het project kan behouden. 'Hoe hou ik mijn projectleider in de greep' geeft antwoord op de vraag hoe een opdrachtgever de voortgangsrapportages van een projectleider kan doorgronden. Erg leuk om die doos met trucs eens te lezen!

Goed om te lezen was verder het hoofdstuk waarin de acht factoren die zorgen voor budgetoverschrijdingen worden behandeld. Uiteindelijk blijft de aandacht en toewijding van de opdrachtgever net zo belangrijk als de projectleider zelf en dat is in dit boek goed benadrukt. Ook het spanningsveld tussen de (vele) verantwoordelijkheden van, en de (vaak niet) aan de projectleider gedelegeerde bevoegdheden, is helder neergezet.

Minder enthousiast was ik over een aantal voor de hand liggende oplossingen. Is het laten doen van een acceptatietest door de uiteindelijke gebruikers - om de kwaliteit van een (tussen)product te controleren - echt een eye-opener?

Het boek is zo geschreven dat je een eigen project als voorbeeld kunt invullen bij het lezen. Het hoofdstuk met valkuilen van het gebruik van Prince2 laat goed zien dat het doen van projecten allereerst een kwestie is van gezond verstand.

13 januari 2004 | Jo Bos

Ik geef een 7.

Het is lovenswaardig dat op het terrein van projectmanagement af en toe ook aan de opdrachtgever wordt gedacht, nog steeds een onderschatte rol in een project. Een boekje dat voor deze groep geschreven wordt moet voldoen aan een paar criteria: de doelgroep moet de boodschap snel tot zich kunnen nemen (ze hebben weinig tijd) en ze moeten ook expliciet worden aangesproken op hun rol. Wat het eerste betreft, het boekje is ruim 80 blz. en redelijk toegankelijk. Op een tiental vragen die een opdrachtgever zich zou kunnen stellen vond ik op zeven vragen vrij snel het antwoord. Wat het tweede betreft vind ik dat het boekje hier en daar op twee gedachten hinkt. De ene is vragen vanuit het perspectief van de opdrachtgever beantwoorden, de tweede, algemene concepten over Prince2 uitleggen. Natuurlijk moet ook een opdrachtgever wat verder kijken dan het antwoord van zijn vraag lang is, maar ik denk dat hier de insteek scherper had gekund. Wat ik prima vind is dat ook een aantal risico¹s van Prince2 aan bod komt. Jammer dat daarbij niet aangegeven wordt dat door Prince2 de creërende kant nauwelijks wordt meegenomen. Daarin gaat het met name om ontwikkeling, bezieling en inspiratie. En ook op dat gebied ligt er een rol voor de opdrachtgever.

13 januari 2004 | Hans-Peter Ponten

Ik geef een 8,5.

Dit boek is geschreven voor opdrachtgevers van projecten. Het is in feite een beknopte toelichting op alle aspecten van de projectmanagementmethode Prince2 die voor opdrachtgevers relevant zijn. Dat is belangrijke informatie, want Prince2 is een zeer uitgebreide methode die veel ondersteuning biedt aan de rol van de opdrachtgever, terwijl deze daarvan
inhoudelijk vaak niet op de hoogte is.

Het is het type boek waar ik erg van houd: zonder omwegen worden alle aandachtspunten op een logische en heldere wijze behandeld. Het boek bevat dan ook niet meer tekst dan strikt noozakelijk is. Na de inleiding wordt in een viertal hoofdstukken eerst de projectbesturing volgens Prince2 beschreven en daarna achtereenvolgens de relatie met de organisatie, de projectmanager en externe leveranciers. Vervolgens volgt komt de auteur nog met drie hoofdstukken waarin veel praktische problemen waarmee opdrachtgevers kunnen worden geconfronteerd worden behandeld en een aantal valkuilen worden opgemerkt. Het boek heeft niet de pretentie volledig te zijn en laat daarom veel ruimte over voor het gezonde verstand. Maar intussen levert het wel op een zeer toegankelijke wijze uiterst bruikbare informatie voor iedere manager die geconfronteerd wordt met het besturen van projecten. Een aanrader dus.