, ,

ISO 9000:2000-serie strategie en aanpak

Gebonden Nederlands 2001 1e druk 9789014068176
10
Voormalig top 10Totaal 29 dagen
EvergreenTotaal 395 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Talrijke organisaties hebben in het afgelopen decennium gewerkt aan het invoeren van een kwaliteitsmanagementsysteem volgens de ISO 9000-serie. 'ISO' werd een begrip en is uitgegroeid tot een prominent instrument waarmee bedrijven en organisaties gestalte geven aan hun kwaliteitsbeleid. Waren het in eerste instantie productiebedrijven die zich met ISO bezighielden, later volgden ook vele dienstverleners en organisaties in de publieke sector.

Eind jaren negentig was de ISO 9000-serie toe aan een drastische herziening. Deze werd in december 2000 uitgegeven door het Nederlands Normalisatie-instituut in Delft onder de titel ISO 9000:2000-serie. In het oog springende verschillen tussen de oude en nieuwe normen zijn de toenemende aandacht voor continu verbeteren, procesdenken en - vooral - Klantgerichtheid.

In dit boek wordt een invoeringsaanpak gegeven voor de ISO 9000:2000-serie. Het reikt methoden aan voor het ontwikkelen van een kwaliteitsbeleid, voor proces- en verbetermanagement. Het resultaat is een transparante organisatie, waarin verantwoordelijkheden en bevoegdheden duidelijk zijn. De resultaatgerichtheid van de organisatie wordt daarmee sterk verbeterd.

Dit boek is de geheel herschreven versie van het succesvolle 'ISO 9000-serie en Kwaliteitshandboek'. Het succes was enerzijds te danken aan de compleetheid en heldere opzet van de inhoud, anderzijds aan de vele praktijkvoorbeelden. Ook in deze nieuwe uitgave vindt de lezer een keur aan voorbeelden, zowel uit industriële als dienstverlenende organisaties.

Specificaties

ISBN13:9789014068176
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:220
Druk:1
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

3.3 van de 5
3 stemmen
0
2
0
1
0

Interviews en artikelen (1)

achtergrond
ISO 9000:2000-serie, strategie en aanpak
Kees Ahaus 3 mei 2002

Over Kees Ahaus

Prof. dr. ir. C.T.B. (Kees) Ahaus is directeur van TNO Management Consultants, tevens is hij in deeltijd hoogleraar aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen op de UMCG-leerstoel Healthcare Management. Hij heeft een jarenlange ervaring als adviseur op terreinen als kwaliteitsmanagement, klachtenmanagement, performance management en strategievorming en werkte in dit verband voor directieteams van kleine tot zeer grote organisaties in de profit- en vooral ook de non-profit-sector. Hij is auteur van diverse succesvolle managementboeken en van tientallen artikelen. Ahaus is voorzitter van Centraal College van Deskundigen in de Zorg- en Welzijnssector, voorzitter van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) en lid van de Dutch Academy for Quality.

Andere boeken door Kees Ahaus

Over Ad de Heer

Ad de Heer is een van de grondleggers van het kwaliteitsdenken in Nederland. Meer dan 25 jaar was hij werkzaam op dit terrein tot hij eind 1994 met pensioen ging en de leiding overdroeg aan Kees Ahaus. In 1982 richtte hij PGB-TNO op (inmiddels bekend als TNO Management Consultants). Hij werkte voorheen bij de NV Philips in de Technische Efficiency en Organisatie, het Ministerie van Defensie, Nijverdal ten Cate en het KDI. Uniek is zijn kijk op leerstofontwikkeling en kennisoverdracht. Hij heeft een methode voor bedrijfsdoorlichting ontwikkeld gebaseerd op kwaliteitskostenonderzoek (KKO). Met deze methode zijn vele honderden organisaties doorgelicht. Ad de Heer is coauteur van 'Kwaliteitskosten, wat baat het?'. Samen met Kees Ahaus heeft hij de eerste drukken van 'ISO 9000 serie en Kwaliteitshandboek' geschreven.

Andere boeken door Ad de Heer

Over Wil Swinkels

Ing. Wil Swinkels werkt sinds 1996 bij TNO Management Consultants als senior organisatieadviseur. Hij was enkele jaren werkzaam als directeur van TNO Certification. Daarvoor was hij werkzaam als adviseur bij TNO Voeding. In dit dienstverband heeft hij met enkele collega's aan het begin van de ontwikkeling gestaan van de zogenaamde HACCP-criteria (Hazard Analysis and Critical Control Points) voor de voedselveiligheid. Hij begeleidt thans middelgrote en grote organisaties in zowel industrie als dienstverlening bij het invoeren van een kwaliteitsmanagementsysteem conform de ISO 9000:2000-serie. Binnen TNO-Management Consultants is hij het aanspreekpunt voor consultancy met behelp van de nieuwe normen van de ISO 9000:2000-serie. In dit verband heeft hij, samen met collega's, tal van workshops over de betekenis van de nieuwe normen verzorgd. Hoewel de ISO-9000:2000-normen op het eerste gezicht wat meer gericht zijn op het ontwikkelen van managementsystemen, is hij toch steeds op zoek naar wat mensen beweegt en motiveert tot persoonlijke kwaliteit.

Andere boeken door Wil Swinkels

Inhoudsopgave

Woord vooraf

Ten geleide

1. De nieuwe ISO 9000:2000-serie: inhoud en invoering
- Inleiding
- Inhoud van de ISO 9000:2000-serie
- Invoering van de ISO 9000:2000-serie
- Van ISO naar INK-managementmodel en EFQM Excellence Model
- Samenvatting
- Literatuur

2. Kwaliteitsbeleid
- Inleiding
- Kwaliteitsbeleid en Resultaatgericht Management
- Voorbeelden van kwaliteitsbeleid en meetbare kwaliteitsdoelstellingen
- Kritische kanttekeningen bij Resultaatgericht Management
- Samenvatting
- Literatuur

3. Verantwoordelijkheden, bevoegdheden en communicatie
- Inleiding
- De TVB-sessie
- Voorbeelden van discussies over bevoegdheden
- Samenvatting
- Literatuur

4. De processen
- Inleiding
- Processen en systeem
- Een aanpak voor het management van processen
- Een aanpak voor het verbeteren in organisaties
- Het proces van klachtenafhandeling in detail bekeken
- Instructies en specificaties
- Samenvatting
- Literatuur
- Bijlage: Format voor procesmanagement

5. Gedocumenteerde procedures, kwaliteitshandboek en certificatie
- Inleiding
- Gedocumenteerde procedures
- Indeling van het kwaliteitshandboek
- Certificatie
- Relatie ISO 9000:2000-serie en kwaliteitsmanagementprincipes
- Kwaliteitsmanagementsysteem en de zachte kant van kwaliteit
- Samenvatting
- Literatuur
- Bijlage: Voorbeeld procedure Uitvoering van interne audits

Trefwoordenregister
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        ISO 9000:2000-serie strategie en aanpak