


Prof. dr. ir. C.T.B. (Kees) Ahaus is directeur van TNO Management Consultants, tevens is hij in deeltijd hoogleraar aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen op de UMCG-leerstoel Healthcare Management.
Meer over de auteursISO 9000:2000-serie strategie en aanpak
Gebonden Nederlands 2001 1e druk 9789014068176Samenvatting
Talrijke organisaties hebben in het afgelopen decennium gewerkt aan het invoeren van een kwaliteitsmanagementsysteem volgens de ISO 9000-serie. 'ISO' werd een begrip en is uitgegroeid tot een prominent instrument waarmee bedrijven en organisaties gestalte geven aan hun kwaliteitsbeleid. Waren het in eerste instantie productiebedrijven die zich met ISO bezighielden, later volgden ook vele dienstverleners en organisaties in de publieke sector.
Eind jaren negentig was de ISO 9000-serie toe aan een drastische herziening. Deze werd in december 2000 uitgegeven door het Nederlands Normalisatie-instituut in Delft onder de titel ISO 9000:2000-serie. In het oog springende verschillen tussen de oude en nieuwe normen zijn de toenemende aandacht voor continu verbeteren, procesdenken en - vooral - Klantgerichtheid.
In dit boek wordt een invoeringsaanpak gegeven voor de ISO 9000:2000-serie. Het reikt methoden aan voor het ontwikkelen van een kwaliteitsbeleid, voor proces- en verbetermanagement. Het resultaat is een transparante organisatie, waarin verantwoordelijkheden en bevoegdheden duidelijk zijn. De resultaatgerichtheid van de organisatie wordt daarmee sterk verbeterd.
Dit boek is de geheel herschreven versie van het succesvolle 'ISO 9000-serie en Kwaliteitshandboek'. Het succes was enerzijds te danken aan de compleetheid en heldere opzet van de inhoud, anderzijds aan de vele praktijkvoorbeelden. Ook in deze nieuwe uitgave vindt de lezer een keur aan voorbeelden, zowel uit industriële als dienstverlenende organisaties.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Kees Ahaus
Over Ad de Heer
Over Wil Swinkels
Inhoudsopgave
Ten geleide
1. De nieuwe ISO 9000:2000-serie: inhoud en invoering
- Inleiding
- Inhoud van de ISO 9000:2000-serie
- Invoering van de ISO 9000:2000-serie
- Van ISO naar INK-managementmodel en EFQM Excellence Model
- Samenvatting
- Literatuur
2. Kwaliteitsbeleid
- Inleiding
- Kwaliteitsbeleid en Resultaatgericht Management
- Voorbeelden van kwaliteitsbeleid en meetbare kwaliteitsdoelstellingen
- Kritische kanttekeningen bij Resultaatgericht Management
- Samenvatting
- Literatuur
3. Verantwoordelijkheden, bevoegdheden en communicatie
- Inleiding
- De TVB-sessie
- Voorbeelden van discussies over bevoegdheden
- Samenvatting
- Literatuur
4. De processen
- Inleiding
- Processen en systeem
- Een aanpak voor het management van processen
- Een aanpak voor het verbeteren in organisaties
- Het proces van klachtenafhandeling in detail bekeken
- Instructies en specificaties
- Samenvatting
- Literatuur
- Bijlage: Format voor procesmanagement
5. Gedocumenteerde procedures, kwaliteitshandboek en certificatie
- Inleiding
- Gedocumenteerde procedures
- Indeling van het kwaliteitshandboek
- Certificatie
- Relatie ISO 9000:2000-serie en kwaliteitsmanagementprincipes
- Kwaliteitsmanagementsysteem en de zachte kant van kwaliteit
- Samenvatting
- Literatuur
- Bijlage: Voorbeeld procedure Uitvoering van interne audits
Trefwoordenregister
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan