Onderhandelen voor managers
Ingenaaid Nederlands 2002 9789014091167Samenvatting
In dit praktische boek vindt u artikelen van auteurs die onderhandelen bekijken vanuit het perspectief van de manager en die deze blik ook kunnen vertalen in bruikbare tips en werkwijzen. De verschillende rollen van de manager en de implicaties voor het onderhandelingsproces komen aan de orde. Onderhandelingen met de zakenpartner, met collega's, met ondergeschikten, met de vakbond en privé doen een verschillend beroep op de houding en vaardigheden van de manager.
Er wordt stilgestaan bij de dilemma's die inherent zijn aan de rol van de manager. Moet en kan een manager op voet van gelijkheid onderhandelen met ondergeschikten? Hoe verhoudt zich samenwerken tot strijd bij onderhandelingsprocessen? Hoe gaat u om met lastige onderhandelingspartners? Loont het om trucs te gebruiken om uw eigen doelen of die van uw bedrijf te realiseren?
De verschillende auteurs beantwoorden deze vragen niet allen op dezelfde wijze, waardoor de lezer wordt uitgenodigd tot reflectie en het kiezen van een benadering die bij hem past. Kortom, een boek dat inzicht en handvatten biedt voor zowel de universele principes van onderhandelen als voor de verschillen in benadering.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Een reflectie op managers als onderhandelaars
2. Onderhandelen naar consensus
3. Een machtsbasis opbouwen en behouden
4. Bouwen aan uw competentie als succesvol onderhandelaar
5. Leidinggeven als onderhandelingsproces
6. Workshops politiek en macht bij Philips
7. Onderhandelen over arbeidsvoorwaarden
8. Dimensies van onderhandelingen
9. Wat verleent u macht?
10. Welke fasen doorloopt elke onderhandeling?
11. Hoe bereidt u zich inhoudelijk voor?
12. Tactieken om te geven en te nemen
13. Hoe springt u om met vreemde culturen?
14. De wetten van het onderhandelen
15. Beïnvloedingstechnieken bij onderhandelen
Service
Literatuur
Trefwoordenregister
Auteursgegevens
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan