


Bim Bensdorp is voormalig verkoopdirecteur en directeur strategie van Hoogovens/Corus. Sinds enkele jaren is hij werkzaam als zelfstandig managementadviseur.
Meer over Bim BensdorpChampagne en Karnemelk
Cultuur als spelmaker of spelbreker bij fusies en overnames
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789024402083Samenvatting
Veel fusies en overnames leveren niet op wat ervan wordt verwacht en dikwijls is cultuur de spelbreker: het klikt gewoon niet tussen beide bedrijven. Verschillen op het gebied van managementstijl en organisatiecultuur staan een succesvolle samenwerking in de weg.
Waarom is de zachte factor cultuur zo'n harde noot om te kraken bij bedrijfssamensmeltingen? Aan de hand van twee fusiecases, Air France - KLM en British Steel - Hoogovens (Corus), wordt in dit boek uiteengezet hoe je met cultuur kunt omgaan om van de fusie of overname een succes te maken. Het is mede gebaseerd op zestien interviews met topmensen van Nederlandse bedrijven zoals Aalberts Industries, Akzo Nobel, DSM, Imtech en Shell. Zij delen hun ervaringen en visie met de lezer.
'Champagne & Karnemelk' richt zich tot lijnmanagers en de afdelingen en ondernemingsraden die hen omringen, ondersteunen en adviseren. Het spreekt ook de medewerkers aan die met een fusie of overname in aanraking komen.
Bim Bensdorp, voormalig verkoopdirecteur en directeur strategie van Hoogovens/Corus, schreef dit boek in samenwerking met Herman Koning, director business solutions van managementadviesbureau Hay Group.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding
Fusies en overnames: een riskante onderneming
Grootste risico: het 'klikt' gewoon niet
Doel en opzet van het boek
Dankwoord
Deel 1:
1. Champagne en Karnemelk: twee fusiecases
-Opmerking vooraf
-Wolkenridders en staalmeesters
-Fusierationale
-Fusieaanpak
-Matchen van twee bedrijven
-Aandacht voor cultuur
-Corus: een bal demasqué
-Afloop
-Epiloog
Deel 2:
2. Fusies en overnames: wat zijn het, waarom doen wij het?
-Wat we onder fusies en overnames verstaan
-De fusierationale aan de kaak gesteld
-Gelijk, gelijkwaardig, gelijkaardig
-Meest risicovolle fusies en overnames
-Champagne en karnemelk.indb
3. Cultuur: wat is het, waarom doet het ertoe?
-Cultuurdefinities
-De drie lagen van cultuur
-Landscultuur en organisatiecultuur
-Oorsprongen van een organisatiecultuur
-Organisatiecultuur en bedrijfspraktijken
4. Het fusie- en integratieproces: een ontmoeting van culturen
-De eerste contacten
-De fasen van het fusie- en integratieproces
-Integreren: waarom, waar en hoever?
-Hoe cultuur in de vier fasen aan de orde kan komen
-Balanceren tussen hard en zacht, tussen wat en hoe
-Cultuur en klimaat
-Omgaan met emoties
-Cultuurverschillen: spelbreker of spelmaker?
5. Cultuuronderzoek: hoe pak je dat aan, wat doe je ermee?
-Opmerkingen vooraf
-Belang van cultuuronderzoek
-Cultuuronderzoek is maatwerk
-Klimaatonderzoek
-Onderzoeksfasen
-Onderzoeksvragen
-Rapportage
-Follow-up van het onderzoek
6. Nederlanders: en zo zijn onze manieren!
-Culturele kenmerken van de Nederlanders
-Kenmerken van de Nederlandse bedrijfscultuur
-Uitstapje: onze taalvaardigheid
Deel 3:
7. Samenvatting van de interviews
-Jan Aalberts, president van Aalberts Industries
-Dick Benschop, president-directeur van Shell Nederland B.V.
-Kees Blokland, voormalig HR-directeur van de NS, TNO en Corus
-René van der Bruggen, ten tijde van het interview CEO van Imtech
-Guido Frederix, voormalig CEO Professional Luminaires EMEA van Philips Lighting
-Tom Haak, Corporate Director HR van Arcadis
-Cees 't Hart, CEO van FrieslandCampina
-Jan Lagasse, president van Fokker Elmo en Member of the Executive Board van Fokker Technologies
-Piet Hein Merckens, CEO van Royal Wessanen
-Pauline van der Meer Mohr, voorzitter van het college van bestuur van de Erasmus Universiteit
-Koos van Oord, voormalig algemeen directeur van Van Oord
-Marjan Oudeman, lid van het Executive Committee van AkzoNobel
-Maarten Rijkens, voormalig Regional Director van Heineken
-Hein Schreuder, voormalig Executive Vice-President Corporate Strategy & Acquisitions, DSM en Ben van Dijk, voormalig Executive Vice-President Strategic Projects, DSM
-Jannes Verwer, voormalig algemeen directeur van E.on Benelux
-Leo van Wijk, Deputy Chairman van Air France - KLM
Slotwoord
Noten
Leesadvies
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan