


Daniel Goleman is psycholoog. Hij studeerde psychologie aan Harvard University en was hoofdredacteur van Psychology Today.
Meer over Daniel GolemanEmotionele intelligentie in de praktijk
Paperback Nederlands 1998 9789025413651Samenvatting
'Emotionele intelligentie' is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ouders en opvoeders, onderwijzers en verzorgers, iedereen heeft inmiddels te maken met de boodschap die Daniel Goleman de wereld inzond. Voor dit nieuwe boek onderzocht Goleman het effect van emotionele intelligentie in bedrijven - of van het gebrek daaraan. Hij laat zien hoe het succes van een bedrijf in hoge mate samenhangt met het onderkennen en goed hanteren van emoties. Hij bewijst dat voor een goed bedrijfsresultaat de emotionele vaardigheden van elke medewerker twee keer zo belangrijk zijn als intellectuele of technische vaardigheden. Het goede nieuws daarbij is dat emotionele intelligentie is aan te leren. Goleman beschrijft een nieuwe paradigma voor bedrijven. In zijn eigen woorden: 'de regels op het werk zijn aan het veranderen. We worden steeds meer op een nieuwe manier beoordeeld: niet alleen of we slim en competent genoeg zijn, maar vooral hoe goed we onszelf en anderen kunnen beoordelen en hanteren.' 'Emotionele intelligentie in de praktijk' beschrijft de revolutie en het effect van emotionele intelligentie op organisaties en de mensen die er werken. Tevens bevat het boek hulpmiddelen en tests om de 'EQ-factor' voor uzelf of uw organisatie in kaart te brengen en te optimaliseren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. De nieuwe maatstaf
2. Vaardigheden van uitblinkers
3. De harde casus voor de zachte vaardigheden
Deel 2 - Zelfkennis
4. Het innerlijke roer
5. Zelfbeheersing
6. Wat ons beweegt
Deel 3 - Omgaan met mensen
7. De sociale radar
8. De kunst van de invloed
9. Samenwerking, teams en groeps-IQ
Deel 4 - Een nieuw leermodel
10. Miljarden dollars verspild
11. De beste aanpak
Deel 5 - De emotioneel intelligente organisatie
12. Vinger aan de pols van de organisatie
13. De kern van het prestatievermogen
Appendices
Noten
Woord van dank
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan