


Pim Paffen is sociaal- en organisatiepsycholoog. Hij is kerndocent bij TSM Business School en partner in Competence Development Center (CDC).
Meer over Pim PaffenSamenvatting
Stress beïnvloedt de gezondheid op verschillende manieren en verklaart ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid in aanzienlijke mate. Er zijn veel oorzaken voor stress, waarvan sommige te vermijden zijn en andere beslist niet. Wat de werkgerelateerde stress betreft ligt er een belangrijke verantwoordelijkheid bij organisaties. Hoewel stress speelt in elke organisatie, is de aandacht voor stress op het werk nog beperkt. Soms ontbreekt het aan een goed inzicht omtrent de ernst van de problematiek in de eigen onderneming en de kosten die ermee gemoeid zijn. In andere gevallen heeft men niet de kennis en infrastructuur om structureel voldoende aan de preventie van stress te doen. In dit boek staat stresspreventie centraal. Het gaat om de vraag hoe organisaties kunnen voorkomen dat medewerkers met overmatige stress worden geconfronteerd of, in die situaties waarin dit niet goed mogelijk is, hoe ze haar medewerkers meer weerstand kan bieden tegen stress in het werk. Daarnaast wordt aandacht geschonken aan wat mensen zelf kunnen en moeten doen om stress en de schadelijke gevolgen hiervan te verminderen of te voorkomen. Het is vooral dit samenspel tussen organisaties en medewerkers waardoor echte preventie uiteindelijk mogelijk wordt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Het belang van stresspreventie
3. Wat is stress?
4. Oorzaken en gevolgen van stress
5. Verschillen tussen groepen werknemers
6. Burn-out: een specifieke vorm van stress
7. Strategieën voor stresshantering en -preventie
8. Strategieën voor organisaties
9. Samenvatting
Literatuur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan