De motivatie mythe
Paperback Nederlands 2001 9789043005098Samenvatting
Wie denkt dat motiveren bevorderlijk is voor de motivatie heeft het volgens Sprenger goed mis. Je bereikt er eerder averechtse effecten mee en alle goede bedoelingen ten spijt ontstaat er demotivatie. Vaktijdschriften staan vol met methoden om de motivatie van de medewerkers op te krikken. We worden overstroomd met seminars, en adviseurs worden massaal te hulp geroepen om de stemming binnen de onderneming op peil te houden en de prestatielust te verhogen. Volgens Sprenger helpt dit niet en in dit boek legt hij uit waarom. Daarbij komen onder andere aan bod premies, bonussen aan het eind van het kwartaal, 'prestatie-afhankelijke inkomens', visies, medeverantwoordelijkheid van 'psychologische medeverantwoordelijkheid van werknemers en andere mythische motivatoren. Sprenger pleit voor een open communicatie binnen organisaties en een op consensus gericht ondernemingsbeleid dat ruimte en voorwaarden biedt voor individuele ontplooiingsmogelijkheden van de werknemers.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Observaties
1. De impuls uit de praktijk
2. Het vage begrip motivatie
3. De op vrije tijd georiënteerde, zelf onziende houding
4. De beperkte motivatiemogelijkheden
5. Argwaan als bedrijfscultuur
6. Grammatica van de verleiding
Deel 2 - Ontmaskeringen
7. Sisiphus: belonen en omkopen
8. Prijzen als cynisme van de leiding
9. Bonussystemen als zero-sum-game
10. Doping
11. Passiviteit als leidinggevend concept
12. Revue van de afkeuring
13. Tegen-spreken
Deel 3 - Leiding geven
A. Eisen in plaats van verleiden
B. Demotivatie vermijden
C. Epiloog: over zelfachting
Literatuurlijst
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan