


Thierry Debels studeerde toegepaste economische wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Hij was adviseur bij ING België en wetenschappelijk medewerker bij de Money & Finance Research Group van de Vrije Universiteit Brussel. Hij is nu financieel adviseur en publicist.
Meer over Thierry DebelsBeter beleggen in 6 praktische stappen
De kern-satellietbenadering
Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789044120134Samenvatting
Een van de opwindende nieuwe concepten in de financiële economie van institutionele en professionele beleggers is ongetwijfeld de kern-satellietbenadering. Deze benadering gaat ervan uit dat de kern indexfondsen bevat die diverse aandelen- en obligatie-indexen volgen en de satellieten uit markten worden gekozen die een hoger prospectief rendement beloven. De kern wordt zo stabiel mogelijk gehouden, de satellieten kunnen naargelang van marktkennis en -evolutie aanleiding worden verwisseld.
Dit boek geeft aan hoe een belegger een goede keuze maakt in het opstellen van de kern en het kiezen van de satellieten. Stap voor stap stelt de belegger een noodzakelijk risicoprofiel op en draagt hij een stuk marktcontrole over.
De auteur staat ook stil bij het verwerven van inzicht in de marktprocessen. Veel beleggers die in de financiële markten stappen, kennen de onderliggende marktmechanismen immers niet. Zo luidt een stelling dat aandelen het op lange termijn beter doen dan obligaties. Vraag is natuurlijk hoe lang die lange termijn: tien jaar? Twintig of dertig jaar...?
Kennis van de aangeboden financiële producten is essentieel. Het is de bedoeling dat beleggers nieuwe beleggingsproducten ook vanuit de kern-satellietbenadering pro-actief benaderen. Concreet: is het product intrinsiek interessant en past het in mijn portefeuille? Van financiële producten worden in het bijzonder de positieve elementen benadrukt. Het boek helpt beleggers meer inzicht te krijgen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Inzicht in eigen fouten
2. Bepaling van het risicoprofiel
3. De kern-satellietbenadering
4. De werking van de financiële markten
5. Hoe zitten financiële producten in elkaar?
6. Ga uw eigen weg
Algemeen besluit
Boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan