


Bart Caers is bachelor in het Financie- en Verzekeringswezen, master in de Handelswetenschappen optie Accountancy-Fiscaliteit en in het Fiscaal Recht (2009).
Meer over Bart CaersDe psychologie van beursbeleggers
Van Lernout & Hauspie tot Fortis
Ingenaaid Nederlands 2009 1e druk 9789048602308Samenvatting
De heersende kredietcrisis bracht de beurs wereldwijd in het nieuws. Aandelenkoersen doken pijlsnel naar beneden. Een algemene beurscrash was een feit. Wat is er gebeurd met de motor van onze economie, de plaats waar bedrijven geld vinden om hun groei te verzekeren? Naast de rationele, economische factoren die verantwoordelijk zijn voor de crash, speelt ook een grote irrationele factor een belangrijke rol: de psychologische.
Bart Caers behandelt in dit boek deze veeleer onbekende, misschien wel vergeten factor. Psychologie maakt niet alleen deel uit van de aandelenkoers; ze heeft er een aanzienlijk effect op. Dit gegeven zorgde voor de ontwikkeling van een nieuwe denkschool: behavioural finance. Behavioural finance gaat ervan uit dat gedrag op de financiële markten niet alleen door economische, maar ook door psychologische fenomenen gedreven wordt zoals overdreven vertrouwen, kuddegeest, uitgesproken vrees voor risico...
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel I Theoretische uiteenzetting
1 Factoren die de beurskoers bepalen
2 De Black Box
3 De pijlers van de beurs
4 De samenstelling van de aandelenkoers
5 Afwijkingen op de beurs
6 Behavioural finance
7 De belegger en sentiment
8 De omgeving en het gedrag van de belegger
9 Managementbeslissingen ten gevolge van beleggerssentiment
Deel II In het brein van de Lernout & Hauspie-beleggers
Deel III Onzekerheid ten tijde van de kredietcrisis + geruchten Fortis
Besluit
Bijlagen
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan