


Léon de Caluwé was sociaal psycholoog. Hij werkte als trainer en adviseur van onderwijsmanagers bij het Katholiek Pedagogisch Centrum. Daarna was hij lid van de Adviesraad Voortgezet Onderwijs, een niet-ambtelijk adviesorgaan dat de minister van Onderwijs adviseert over beleidsonderwerpen. Daarnaast werkte hij als expert regelmatig voor de OECD en voor de Raad van Europa. Na een korte periode bij de SIOO kwam hij in 1988 bij Twynstra Gudde. Léon de Caluwé overleed in juni 2019.
Meer over Léon de CaluwéVeranderen moet je leren
Over de opzet en effecten van een grootschalige cultuurinterventie met behulp van een spelsimulatie
Ingenaaid Nederlands 1997 9789059010321Samenvatting
Dit boek is een verdieping en aanvulling op het boek 'Gaming: organisatieverandering met spelsimulaties'. Het boek levert twee bijdragen aan het thema grootschalige cultuurverandering. Ten eerste wordt grootschalige unieke en originele cultuurverandering zorgvuldig gereconstrueerd in termen van literatuur, argumenten en samenhangende ontwerp-parameters. Ten tweede worden de effecten van die benadering onderzocht, worden verklaringen gegeven voor de verschillen in effecten en worden positief werkzame bestanddelen van de interventie geïdentificeerd.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
- Doel van het boek
- Achtergrond en aanleiding
- Over de onderzoeksopzet
2. De uitgangssituatie
- De historie van het veranderingsproces tot aan de groendruk
- Inhoud van de vernieuwing: werken in teams
- Kwesties die nog in discussie zijn
- Contact met organisatie
3. Aannames en ontwerpvariabelen voor de groendruk
- Aannames voor het ontwerp van de groendruk
- Ontwerpkeuzen voor de interventie
4. De complete interventie
- Communicatie en voorlichtingsbijeenkomsten
- Introductiebijeenkomsten
- De VE-managementtraining
- Training van teamleiders
- Training van teams
- Het model 'kritische succesfactoren voor teams' (karrenwiel)
- Syllabi
- Intake en follow-up
- Checklist team diagnose
- Overige onderdelen in de interventie
5. De spelsimulatie als kernelement in de interventie
- Ontwerp van de spelsimulatie
- Ontwerp van het gebruik van de spelsimulatie
6. Het tijdschema en de onderzoeksopzet
7. Effecten van de interventie
- Metingen door middel van de vragenlijst
- Metingen door middel van de vragenlijst 2
- Meting door middel van evaluatieverslagen van trainers
- Algemene bevindingen op basis van documenten
- Resultaten van de interventie op basis van interviews met managers en trainers
- Conclusies over de effecten van de interventie
8. Verklaringen voor verschillen in effecten
- Verklaringen op grond van teamkenmerken
- Verklaringen op basis van tien sterk afwijkende teams
- Verklaring extreme verandering vierde meting
- Conclusies over verklaringen van verschillen in effecten
9. Werkzame bestanddelen in de interventie
10. Vervolginterventies
11. Nabeschouwing
- Hoofdconclusies
- Persoonlijke evaluatie
- Tot slot
Lijst met bijlagen
Literatuur
Lijst met figuren
Lijst met tabellen
Trefwoorden
Samenvatting
Curriculum vitae
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan