


Jaap Boonstra is hoogleraar ‘Organisatiedynamiek’ aan Esade Business School in Barcelona, hoogleraar ‘Organisatieverandering’ aan de Rotterdam School of Management, en kerndocent bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Als onafhankelijk adviseur ondersteunt hij organisaties in hun ontwikkeling. Hij schreef meerdere boeken over organisatieverandering, organisatiecultuur en leiderschap.
Meer over de auteursOntwerpen en ontwikkelen van organisaties
Theorie en praktijk van complexe veranderingsprocessen
Ingenaaid Nederlands 2003 9789059010925Samenvatting
Dit boek is een leidraad voor mensen die veel te maken krijgen met veranderingen in organisaties: managers, leidinggevenden, organisatieadviseurs, personeelsfunctionarissen en leden van ondernemingsraden. Het belicht onder andere ontwerpvraagstukken, machtsprocessen en het gedrag van leidinggevenden bij veranderingen.
De auteurs combineren theoretische kennis met praktische inzichten over het ontwerpen en ontwikkelen van organisaties. Het boek belicht onder andere ontwerpvraagstukken, machtsprocessen en het gedrag van leidinggevenden bij veranderingen. Het eerste hoofdstuk behandelt nieuwe inzichten over het diagnosticeren en herontwerpen van organisaties. Het tweede gaat uitgebreid in op de inrichting van veranderingsprocessen, de sturing van verandering en de strategieën die daarbij kunnen worden gehanteerd.
De volgende vijf hoofdstukken bestaan uit uitgebreide praktijkstudies, gebaseerd op profit en non-profitorganisaties in zowel de dienstverlenende als de industriële sector. In het slothoofdstuk zijn de leerervaringen uit de cases gebundeld en vertaald naar nieuwe inzichten. Er worden zeventien succesfactoren voor verandering in uitgewerkt.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Herman Steensma
Inhoudsopgave
1 Organisaties in een dynamische wereld
1.1 Inleiding
1.2 Organisaties in beweging
1.3 Visies op organiseren
1.4 Organisaties als open sociotechnische systemen
1.5 Het ontwerpen van organisaties
1.6 Kritiek op de sociotechniek
1.7 De organisatie als partijenmodel
1.8 Slotwoord
2 Begeleiden van veranderingsprocessen
2.1 Inleiding
2.2 Organisatiekunde en veranderkunde
2.3 Ontwikkelingen in de veranderkkunde
2.4 Ontwerpen en ontwikkelen
2.5 Fasering van veranderingsprocessen
2.6 Rollen in veranderingsprocessen
2.7 Strategieën en interventies
2.8 Interventies tijdens veranderingsprocessen
2.9 Belemmeringen tijdens veranderingsprocessen
2.10 Slotwoord
3 Vernieuwing van arbeid en organisatie in de industrie
3.1 Inleiding
3.2 Achtergrond van het veranderingsproces
3.3 De organisatie
3.4 Het probleem
3.5 Het veranderingsproces
3.6 Nabeschouwing en leerervaringen
4 Integrale organisatieontwikkeling in de financiële dienstverlening
4.1 Inleiding
4.2 Achtergrond
4.3 De organisatie
4.4 Het probleem
4.5 Het veranderingsproces
4.6 Nabeschouwingen en leerervaringen
5 Kwaliteitsverbetering in de gezondheidszorg
5.1 Inleiding
5.2 Achtergrond van het veranderingsproces
5.3 De organisatie
5.4 Het probleem
5.5 Het veranderingsproces
5.6 Nabeschouwingen en leerervaringen
6 Integrale vernieuwing van arbeid en organisatie in het midden- en klein bedrijf
6.1 Inleiding
6.2 Achtergrond van het veranderingsproces
6.3 Vernieuwing op brancheniveau
6.4 Vernieuwing op bedrijfsniveau
6.5 Nabeschouwing en leerervaringen
7 Informatisering en organisatievernieuwing bij PTT Telecom
7.1 Inleiding
7.2 Achtergrond van het veranderingsproces
7.3 De organisatie
7.4 Het probleem
7.5 Het veranderingsproces
7.6 Nabeschouwingen en leerervaringen
8 Succesvol veranderen van organisaties
8.1 Inleiding
8.2 Een veranderkundige theorie
8.3 De rol van leidinggevenden bij verandering
8.4 Leerprocessen voor verandering
8.5 Succesvoorwaarden voor verandering
8.6 Tot slot: kennisontwikkeling en theorievorming
Literatuur
De auteurs
Personenregister
Zakenregister
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan