Communicatie en teamwork in de lerende organisatie

Praktijkboek moderne managementvaardigheden

Paperback Nederlands 2011 3e druk 9789059317581
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Communiceren en samenwerken in arbeidssituaties zijn de thema's van dit boek. De achtergrond waartegen zich dit afspeelt is de moderne lerende organisatie. Het boek biedt de lezer handvatten om zijn inzicht en vaardigheden op dit vlak te vergroten en zijn persoonlijk functioneren te verbeteren.

De gebruiker kan het er steeds bij pakken om zijn leercyclus met behulp van de aangeboden inzichten, modellen, checklists, toepassingen en oefeningen af te maken. Voorbeelden van toepassingen in de praktijk wijzen hen daarbij de weg. Achterin is een register opgenomen.

- In deel 1 'Doeltreffende communicatie' wordt een algemeen inzicht in het communicatieproces gegeven en komen de basisvaardigheden voor communiceren en het voeren van een zakelijke gesprek aan de orde.
- In deel 2 'Coöperatieve gespreksvoering' wordt bekeken hoe gesprekken op een coöperatieve manier kunnen verlopen. Passende gespreksstructuren worden aangeboden en er wordt onderzocht hoe anderen gemotiveerd kunnen worden samen te werken. Aan de orde komen het opnemen van de telefoon, adviesvaardigheden, advies-, correctie-, slechtnieuws-, beoordelings- en functioneringsgesprekken.
- In deel 3 'Samenwerken met synergie' wordt de stof toegepast daar waar men in kleine groepen communiceert en samenwerkt. Conflicten voorkomen en verhelpen, overleg, onderhandelen, teamwork en samenwerken met interne en externe klanten passeren hier de revue.
- In deel 4 'De lerende organisatie' ten slotte worden communicatie en samenwerken op organisatieniveau behandeld voor de kwaliteitsontwikkeling van management, leidinggeven, verbeteren en veranderen.

Specificaties

ISBN13:9789059317581
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:432
Uitgever:Boom
Druk:3
Verschijningsdatum:8-9-2015
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Monique Dankers-van der Spek

Monique Dankers-van der Spek is consultant, interimmanager en trainer bij Yessence training & advies. Zij is eigenaar van dit bedrijf sinds 1988. Zij is een inspirerende katalysator voor ontwikkelingsprocessen van mensen, teams en organisaties om zich te ontwikkelen tot een Lerende Organisatie.

Andere boeken door Monique Dankers-van der Spek

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1 - Doeltreffende communicatie
1. Het communicatieproces
2. Communicatieve vaardigheden
3. Het zakelijk gesprek

Deel 2 - Coöperatieve gespreksvoering
4. Service en advies
5. Motiveren
6. Corrigeren, slecht nieuws, kritiek en emoties
7. Beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken

Deel 3 - Samenwerken met synergie
8. Conflicten en onderhandelen
9. Overleg
10. Teamwork
11. Klantgericht samenwerken

Deel 4 - De lerende organisatie
12. Management
13. Leidinggeven
14. Verbeteren en veranderen

Tot besluit
Geraadpleegde literatuur
Register
Informatie over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Communicatie en teamwork in de lerende organisatie