, , e.a.

Management van sportaccommodaties en -evenementen

Paperback Nederlands 2005 1e druk 9789077072905
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Of het nu gaat om de Olympische Spelen of om een atletiekwedstrijd voor de jeugd, een zorgvuldige organisatie is van groot belang om ervan verzekerd te zijn dat zowel sporters als toeschouwers plezier beleven aan het sportevenement. Van skybox tot sprinklers, van catering tot sanitair: accommodatie- en evenementenmanagers zijn verantwoordelijk voor het succes van elk sportevenement.

Deze uitgave verklaart vanuit een managementperspectief hoe dit succes bereikt en gemeten kan worden. Met aansprekende nationale en internationale sport cases biedt het oplossingen voor de praktische managementkwesties en technische problemen waaraan sportmanagers dagelijks het hoofd moeten bieden. De auteurs bespreken het nut en de noodzaak van haalbaarheidsanalyses en marktonderzoeken, wat er zoal komt kijken bij het ontwerp en de bouw van een accommodatie, en hoe een sportevenement kan worden binnengehaald en geëxploiteerd. Daarbij besteden zij onder meer aandacht aan risicoanalyse, contract- en projectmanagement, het werven en belonen van personeel, arboaspecten en contractuele overeenkomsten. Ook de impact die de bouw van een accommodatie en het organiseren van sportevenementen hebben op economie, maatschappij en milieu, blijft uiteraard niet onbesproken.

Geen ander Nederlandstalig boek geeft zo'n compleet beeld van het werkterrein van de accommodatie- en evenementmanager. Het wijst op de kansen die er liggen en (niet minder belangrijk) op de valkuilen die gemeden moeten worden. Kortom, een echte aanrader voor iedereen die werkzaam is in deze boeiende tak van de sportbranche.

Specificaties

ISBN13:9789077072905
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:384
Druk:1
Verschijningsdatum:4-10-2005
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

3.0 van de 5
1 stem
0
0
1
0
0

Inhoudsopgave

1. Inleiding in het management van sportaccommodaties en -evenementen
Sport case: SportPlaza Leuven - sportplezier en ontspanning
2. Belangrijkste succesfactoren voor de exploitatie van sportaccommodaties en het organiseren van sportevenementen
Sport case: Tijd, kosten en kwaliteit en de relatie met plannen, leidinggeven, organiseren en evalueren - Olympische Spelen 2004, Athene ...
3. Het plannen van nieuwe sportaccommodaties en -evenementen: haalbaarheidsanalyse & marktonderzoek
Sport case: De Volvo Ocean Race in Rotterdam
4. Nieuwe sportaccommodaties ontwikkelen: ontwerp voor de bouw
Sport case: Het ontwerp en de bouw van het Manchester Aquatics Centre
5. Nieuwe sportaccommodaties ontwikkelen: voorbereiden van de infrastructuur voor accommodatiemanagement
Sport case: De uitbesteding van schoonmaakdiensten
6. De nieuwe sportaccommodatie exploiteren: evenementen binnenhalen
Sport case 1: 'Bidding for favours' - het bid van Salt Lake City voor de Olympische Winterspelen 2002
Sport case 2: Ethisch bidproces - het bid voor de Olympische Zomerspelen 2008
7. De nieuwe sportaccommodatie exploiteren: voorbereiden van de infrastructuur voor evenementenmanagement
Sport case 1: Het plannen van grote evenementen binnen een accommodatie
Sport case 2: Risicobeoordeling voor een groot evenement
8. Klanten trekken: de marketing van de sportaccommodatie en sportevenementen
Sport case: De Amsterdam ArenA
9. Het sportevenement neerzetten: de organisatie van een evenement
Sport case: Veiligheid en accreditatie van een wielrenevenement
10. Prestatiemeting voor accommodatie en evenementen: de balanced scorecard-methode
Sport case: Prestatiemeting in Melbourne
11. Prestatiemeting voor accommodaties en evenementen: impact op en voor stakeholders
Sport case: Olympische Spelen 2012 - Londen

Epiloog
Over de auteurs
Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Management van sportaccommodaties en -evenementen