


Fer Kousen is werkzaam als mediator en teamleider Rechtspositie en Conflictmanagement bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Meer over Fer KousenDe interne mediator
Interne mediation en beroepsethiek
Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789078245032Samenvatting
Het inzetten van een interne mediator in een conflict is nog regelmatig punt van discussie. Er wordt vooral getwijfeld aan normen en waarden als neutraliteit, onpartijdigheid, onafhankelijkheid en vertrouwelijkheid. Kan daarom niet beter voor een externe mediator gekozen worden?
De fundamentele dialoog over deze kwestie moet eigenlijk dieper gaan en in dit boek wordt daarvoor een eerste aanzet gegeven. Want waar het in een mediation vooral om gaat, is het vertrouwen tussen mediator en partijen. Dit is meer een intrinsieke kwestie, verankerd in de persoon, in de 'presence' van de mediator, dit wordt niet bepaald door de afkomst van de mediator. De mediator die ten volle wordt vertrouwd en die geloofwaardig overkomt tilt het proces op een hoger plan en is op zijn allerbest. Persoonlijk meesterschap leidt tot een meeslepende interactie tussen mediator en deelnemers en geeft meetbaar beter resultaat, een hogere productiviteit en versterkte creativiteit.
'De interne mediator' gaat in op de verschillen tussen interne en externe mediation, maar wil vooral een uitnodiging zijn om verdere verdieping te zoeken en om meer stil te staan bij de ontwikkeling van persoonlijke kwaliteiten. Het boek is daarom bedoeld voor iedereen die persoonlijk bij conflictoplossing betrokken is.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Inleiding
2. De interne mediator
3. Ethiek
3.1 Basisbegrippen
3.2 Indeling van de ethiek
4. Beroepsethiek van de mediator
4.1 Ethiek en kwaliteit
4.2 Basisregels
5. Enkele beginselen uitgelicht, de interne mediator en ethiek
5.1 Vertrouwen
5.2 Neutraliteit en onpartijdigheid
5.3 Omnipartiality
5.4 Onafhankelijkheid
5.5 Fairness
6. Het dagelijkse leven van de interne mediator
6.1 Spanningsveld tussen werkelijkheid en beleving
6.2 Waarborgen (garanties)
6.3 Voordelen interne mediation
7. De interne mediator in de praktijk
7.1 Mediation bij het ministerie van LNV
7.2 Toekomstige plannen en het Mediationnetwerk Rijksoverheid
7.3 Ervaringen met interne mediation bij andere organisaties
8. Conclusies
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan