Balanced Scorecard (BSC) in de praktijk - schriftelijke cursus

Schriftelijke cursus Nederlands 2009 9780000002884
Dit product is uitverkocht

Samenvatting

Voor wie is deze cursus van belang?

- Financieel directeuren
- Controllers
- Algemeen management en business unit managers
- Accountants

Doel van de cursus

Prestatiemeting en -sturing op basis van meer dan alleen financiële kengetallen is in veel bedrijven een hot issue. Veel van uw collega's zetten inmiddels de Balanced Scorecard in om de performance van hun bedrijf te meten en te verbeteren.

Niet alleen het financiële resultaat wordt daarbij gemeten, maar ook een aantal succesfactoren, die aan de wieg van dit resultaat hebben gestaan c.q. staan, t.w. de perceptie van de klant, de efficiency van de organisatie en het innovatievermogen van de onderneming.

In deze schriftelijke cursus zullen de auteurs, mede aan de hand van tal van praktijkcases, het implementatietraject van de Balanced Scorecard behandelen. Het invoeringsplan wordt hierbij gefaseerd beschreven met een opsomming van alle valkuilen die u tegen kunt komen.

Wie zijn uw auteurs?

Uw auteurs zijn verbonden aan Ernst & Young Advisory. De eindredactie is in handen van drs. J.J.M. Schilder RA, Managing Advisor.

Waarom een schriftelijke cursus?

- U kunt zelf bepalen wanneer, waar en in welk tempo u studeert
- Persoonlijke begeleiding en vakkundige auteurs
- Altijd volledig geactualiseerd lesmateriaal
- 40-60% minder kosten dan een mondelinge cursus
- Certificaat van Deelname
- Handig naslagwerk

Lesindeling

De cursus bestaat uit acht lessen. Elk lesdeel bevat tal van praktijkvoorbeelden. De auteurs gebruiken hun eigen ervaringen om de theorie te ondersteunen en deze voor u direct toepasbaar te maken voor uw eigen praktijk.

Praktische informatie

Start cursus
De schriftelijke cursus 'Balanced Scorecard (BSC) in de praktijk' start op elke 3e donderdag van de maand.
Mocht deze datum u niet passen dan kunt ook op een andere datum starten. Uw voorkeur voor een andere startdatum kunt u aangeven in het veld 'opmerkingen' bij de bevestiging van uw bestelling.

De kosten
De kosten van deze schriftelijke cursus bedragen € 1.795,- (excl. BTW) per persoon.

Lesmateriaal

Het tempo waarin u de lesdelen ontvangt bepaalt u zelf. Wilt u de lesdelen wekelijks, tweewekelijks of in een keer ontvangen?

De lesdelen die u ontvangt kunt u bestuderen waar en wanneer het ú het beste uitkomt. Alle lesdelen kunt u bundelen in de cursusmappen die u hiervoor van IMF ontvangt.

In het lesmateriaal zijn diverse cases verwerkt die u direct kunt vertalen naar uw eigen situatie. Aan het eind van elk lesdeel zijn veelal vragen en antwoorden opgenomen waarmee u uw opgedane kennis kunt testen.

Heeft u de cursus helemaal doorlopen, dan ontvangt u van IMF een Certificaat van Deelname. De cursusmappen vormen na afsluiting van de cursus een waardevol en praktisch naslagwerk voor u en uw collega's!

Specificaties

ISBN13:9780000002884
Taal:Nederlands
Bindwijze:schriftelijke cursus
Uitgever:IMF
Druk:0
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over IMF

International Management Forum (IMF) is gespecialiseerd in het uitgeven en organiseren van (veelal schriftelijke) praktijkcursussen. De cursussen worden inmiddels in meer dan 40 landen verkocht en georganiseerd.

Andere boeken door IMF

Inhoudsopgave

LES I
Waarom hebben organisaties een Balanced Scorecard (BSC) nodig?


- Uw organisatie tegen het licht houden
- Drie artikelen en één boek
- Van meten naar weten tot managen
- Beperkingen van financiële maatstaven
- Vier perspectieven
- Waarom vier? Is dit wel voldoende?

LES II
Value Based Management (VBM) en de Balanced Scorecard


- Waarom value waarderen?
- Wat veroorzaakt value?
- Performance verbetering als doel van VBM
- Gebruikmaken van de BSC om de 'value drivers' te monitoren en te verbeteren

LES III
Inzicht in de vier perspectieven


- Het financiële perspectief
- Het klantenperspectief
- Het interne perspectief
- Het leer- en groeiperspectief

LES IV
Strategie vertalen in acties


- Verschillende strategie typologieën en organisatiestructuren
- Oorzaak en gevolg
- Leiden en achterblijven (prestatie-indicatoren en de uitkomsten daarvan)
- Een stortvloed aan meetpunten
- Testen van hypothesen

LES V
De planning & control cyclus


- De BSC in een managementcontrol proces
- Een effectief managementcontrol systeem opzetten
- Programmaselectie
- Budgettering
- Operationele activiteiten en meting
- Rapportage en analyse
- Aanbevelingen om de algemene kwaliteit van uw managementcontrolsysteem verder te verbeteren

LES VI
Informatietechnologie als ondersteunende factor


- Data warehousing
- Enterprise Resource Planning (ERP)
- Intranet en extranet
- De mogelijkheden van IT
- Leveranciers
- De selectie van een leverancier
- Uitdagingen van BSC-software

LES VII
De Balanced Scorecard en verandermanagement


- Ontwikkelen van het juiste leiderschap
- Definiëren van een business case
- De benodigde change strategie
- Betrokkenheid en verantwoordelijkheid
- Organisatiestructuur en HR-processen

LES VIII
De effectiviteit van de Balanced Scorecard in de praktijk


- Cases

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Balanced Scorecard (BSC) in de praktijk - schriftelijke cursus