

Jan de Jonge is Professor of Work and Organizational Psychology at Eindhoven University of Technology, The Netherlands, and Vice-Dean of the Department of Industrial Engineering and Innovation Sciences.
Meer over de auteursScherp in werk
5 routes naar optimale inzetbaarheid
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789023249757Samenvatting
Dit boek stelt organisaties in staat medewerkers te stimuleren de afstemming tussen ambities, interesses, capaciteiten en de werksituatie zelf aan te pakken en zo de arbeidsmotivatie flink te vergroten. Want om scherp te blijven in je werk hoef je niet altijd op zoek naar een andere baan of op cursus in een duur hotel.
Zelfsturing en het zelf sleutelen aan werk (job crafting) is hierbij de leidraad. Deze aanpak stimuleert de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers voor arbeidsmotivatie en inzetbaarheid. Niet de leidinggevende maar de medewerker zélf gaat aan de slag met arbeidstaken en arbeidsomstandigheden om die zo beter te laten passen bij zijn of haar interesses, kennis en capaciteiten.
'Scherp in werk' is het resultaat van een omvangrijk onderzoeksproject naar arbeidsmotivatie. Vijf gerenommeerde onderzoeksteams en -adviesbureaus ontwikkelden vijf nieuwe methodieken die zijn getest in verschillende organisaties. Met veel energie en enthousiasme zijn nieuwe wetenschappelijke inzichten vertaald naar praktische methoden die helpen tot een betere afstemming te komen tussen de zich ontwikkelende mens en veranderende werksituaties.
In dit boek wordt verslag gedaan van zowel de achtergrond en opzet van de methodiek, de praktische uitwerking als de behaalde resultaten. De methodieken zijn geschikt voor verschillende type organisaties en van laag tot hoog opgeleide medewerkers. 'Scherp in werk' inspireert om vanuit een ander perspectief te kijken naar hedendaagse hr-thema's als arbeidsmotivatie, zelfsturing, job crafting, sociale innovatie en employability.
De Nederlandse Stichting voor Psychotechniek (NSvP) zoekt voortdurend naar wetenschappelijke methoden en praktijkervaringen die bijdragen aan optimale inzet, betere motivatie en betrokkenheid van mensen in werksituaties - www.innovatiefinwerk.nl.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Maria Peeters
Inhoudsopgave
1. Inleiding
1.1 Introductie
1.2 Scherp in werk: wat is arbeidsmotivatie?
1.3 Theoretische achtergronden
1.4 Opbouw van het boek
Literatuur
Succesvol job craften door middel van een groepstraining
1. Inleiding
2. Achtergrond van de methodiek
2.1 Inleiding
2.2 Theoretische uitgangspunten
2.3 Beschrijving van de methodiek
3. Pilot onderzoek naar de Job Crafting Training
3.1 Organisatie en deelnemers
3.2 Onderzoeksopzet en meetinstrumenten
3.3. Resultaten en e"ectevaluatie
3.4 Resultaten procesevaluatie
4. Discussie, conclusies en aanbevelingen
4.1 Opbrengsten van de methodiek
4.2 Leerpunten voor de methodiek
4.3 Leerpunten voor de organisatie
4.4 De toekomst van de Job Crafting Training
Informatie
Literatuur
Werknemers in actie: Job crafting op basis van een online feedbackinstrument
1. Inleiding
2. Achtergrond
2.1 Inleiding
2.2 Theoretische uitgangspunten
2.3 Beschrijving van de methodiek
3. Pilotonderzoek met de methodiek
3.1 Organisatie en delnemers
3.2 Onderzoeksopzet en meetinstrumenten
3.3 Resultaten
4. Discussie, conclusies en aanbevelingen
4.1 Opbrengsten van de methodiek
4.2 Leerpunten voor de methodiek
4.3 Leerpunten voor de organisatie
4.4 Conclusie
Informatie
Literatuur
Bevlogen aan het werk: Een web-based training
1. Inleiding
2. Achtergrond van de methodiek
2.1 Methodiek
2.2 Theoretische uitgangspunten
2.3 Inhoud e-trainingtraject
2.4 Implementatie e-training
3. Pilotonderzoek met de methodiek
3.1 Deelnemers en procedure
3.2 Meetinstrumenten
3.3 Verwerking van onderzoeksgegevens
3.4 Resultaten
4. Discussie, conclusies en aanbevelingen
4.1 Opbrengsten van de methodiek
4.2 Leerpunten voor de methodiek
4.3 Leerpunten voor de organisatie
Informatie
Literatuur
DISCovery: Een interventiemethodiek op basis van digitale zelfanalyse
1. Inleiding
2. Achtergrond van de methodiek
2.1 Inleiding
2.2 Theoretische uitgangspunten
2.3 De DISCovery-methodiek
3. Pilotonderzoek met de DISCovery-methodiek
3.1 Inleiding en voorbereiding
3.2 Uitvoering van het onderzoek
3.3 Digitale zelfanalyse
3.4 PAR-methode
3.5 Ontwikkeling en uitvoering van de interventie
3. 6 Evaluatie van de interventie
4. Discussie, conclusies en aanbevelingen
4.1 Opbrengsten van de methodiek
4.2 Belangrijke leerpunten voor de methodiek
4.3 Belangrijke leerpunten voor de organisatie
Informatie
Literatuur
De MOTIVATIEwijzer: De dialoog centraal
1. Inleiding
2. Uitgangspunten en achtergronden van de methodiek
2.1 Uitgangspunten
2.2 Ontwikkeling van de MOTIVATIEwijzer
2.3 Werken met het instrument
2.3.1 Inleiding 140
2.3.2 Werkwijze en toepassingsmogelijkheden
3. Pilotstudie: toepassing van het instrument in het onderwijs
3.1 Inleiding
3.2 Motivatie in het onderwijs
3.3 Testfase
4. Discussie, conclusies en leerpunten
4.1 Opbrengsten individuele toepassing
4.2 Opbrengsten groepsgewijze toepassing
4.3 Belangrijke leerpunten voor het instrument
4.4 Belangrijke leerpunten voor de organisatie
4.5 Tot slot
Informatie
Literatuur
Nabeschouwing
1. Inleiding
2. Opbrengsten van de methodieken
3. Leerpunten voor de methodieken
4. Leerpunten voor organisaties
5. Scherp in werk: agenda voor de toekomst
6. Besluit
Literatuur
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan