Efficiënt vergaderen in 12 stappen
Ingenaaid Nederlands 1998 1e druk 9789026728846Samenvatting
'Er wordt te veel vergaderd', verzucht menig sales manager. en ook zijn verkoopteam zit liever bij de klant dan in de vergaderzaal. Daar valt immers niets te verdienen. Toch zijn vergaderingen noodzakelijk. Enerzijds om wederzijds geïnformeerd te blijven, anderzijds om toekomstige plannen en acties te bespreken.
Een vergadering hoeft echter geenszins vervelend of tijdverspillend te zijn. Integendeel. Goed voorbereid en voorzien van relevante doelstellingen kan een vergadering leerzaam en zeer motiverend zijn. Maar dat vergt wel de nodige inspanning van de voorzitter, meestal de sales manager. Hij moet ervoor zorgen dat alles tot in de puntjes verzorgd is, dat de agenda - compleet en voorzien van de benodigde documentatie - bijtijds bij de deelnemers arriveert en dat er ruimte is voor eigen inbreng.
In dit Sales Memo beschrijft Wim Muys alle stappen die een (verkoop)vergadering tot een succes kunnen maken, beginnend met een goede voorbereiding en eindigend met een uitgebreide checklist. Ook geeft hij de uitkomsten weer van een uitgebreid vergaderonderzoek dat in zijn opdracht werk uitgevoerd.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Vergadering versus werkbespreking
2. De voorbereiding van de vergadering: omgeving en tafelopstelling
3. Het inzetten van presentatiehulpmiddelen tijdens de verkoopvergadering
4. De uitnodiging en de agenda
5. De agendapunten, de tijdsindeling en de doelstellingen
6. Vaardigheden van de sales manager als voorzitter van de verkoopvergadering
7. Rollenspellen tijdens de verkoopvergadering
8. Vergaderkillers
9. Vergadertypes
10. Het vergaderonderzoek
11. Hoe bevelen de verkopers de vergadering?
12. De verslaglegging
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan