Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs

Een praktisch handboek

Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789401432184
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Dit boek biedt leerkrachten een praktisch overzicht van gedragsproblemen en gedrags- en ontwikkelingsstoornissen die je bij kinderen in de klas kunt tegenkomen en hoe je hiermee kunt omgaan. Het is helder geschreven en direct toepasbaar in de dagelijkse klassenpraktijk. Dit boek laat zien dat het vaak verrassend kleine dingen zijn die kinderen met grote problemen goed kunnen ondersteunen! Zorgplicht en passend onderwijs zijn goede concepten, maar brengen nogal wat te weeg op school.

Steeds vaker komen er kinderen met forse gedragsproblemen of gedrags- en ontwikkelingsstoornissen in het regulier basisonderwijs en van leerkrachten wordt verwacht dat ze hier adequaat mee kunnen omgaan. Om les te kunnen blijven geven in een klas waarin steeds meer zorgkinderen zitten die de nodige ondersteuning behoeven, is dit boek geschreven. Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs begint met het onderscheid tussen gedragsproblemen en gedragsstoornissen. Hierna beschrijft ieder hoofdstuk een gedragsprobleem of gedrags- of ontwikkelingsstoornis die je in de klas kunt tegenkomen, zoals AD(H)D, ASS, depressie, faalangst en pestgedrag.

Het beantwoordt vragen als: hoe kun je kinderen ondersteunen die ondanks hun beperkingen moeten functioneren op de gewone basisschool? Wat kun je doen? Wat kun je beter niet doen? Het boek eindigt met een hoofdstuk over executieve functies en hun invloed op gedrags- en ontwikkelingsstoornissen. Een onmisbaar boek voor leerkrachten, intern begeleiders, ambulant begeleiders, remedial teachers, pabostudenten en iedereen die werkt met kinderen en jongeren met gedragsproblemen.

'Een gouden leestip voor leerkrachten in het basisonderwijs die aanlopen tegen gedragsproblemen van leerlingen, is het handboek Gedragsproblemen in de klas van Anton Horeweg. Dit bijzondere boek maakt duidelijk dat de oorzaak van gedragsproblemen niet alleen bij het kind liggen, maar mogelijk ook bij de leerkracht. Gedragsproblemen zijn doorgaans interactieproblemen.

Horeweg bespreekt de belangrijkste ontwikkelings- en leerstoornissen met hun specifieke problemen en geeft praktische tips om deze op te lossen. [...] De informatie is goed gefundeerd op wetenschappelijk onderzoek, waarbij altijd de vertaalslag wordt gemaakt naar de dagelijkse praktijk in de klas.' Didactief, juni 2015  

Specificaties

ISBN13:9789401432184
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:320
Uitgever:LannooCampus
Druk:1
Verschijningsdatum:2-9-2015
Hoofdrubriek:Psychologie

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Anton Horeweg

Anton Horeweg is gedragsspecialist (Master SEN) en dertig jaar leraar in het basisonderwijs. Daarnaast is hij trainer/coach, was hij bestuurslid LBGS en is hij lid van de LBBO/LBGS. Anton heeft zitting in Expertteams Project Leer-Kracht en Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KC KJP). Daarnaast is hij veelgevraagd spreker op scholen en congressen. Hij is auteur van de website www.gedragsproblemenindeklas.nl.

Andere boeken door Anton Horeweg

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs