Charlotte Cools
Uitblinken met je winkel of showroom
Ontketen je identiteit, verwonder klanten en verover je markt
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789401438018Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Samenvatting
Wat maakt dat sommige retailers succesvol zijn en andere het moeilijk hebben terwijl de economische realiteit voor beide groepen identiek is? De sleutel tot succes ligt in het definiëren van wat jou uniek, waardevol en onvervangbaar maakt en deze 'unieke smoel' altijd en overal uit te dragen.
Dit praktijkgericht boek biedt jou als winkelier of showroomeigenaar concrete handvatten om uit te blinken met je zaak en toekomstbestendig te worden.
Specificaties
ISBN13:9789401438018
Trefwoorden:identiteit, klantcommunicatie, winkelformule, showroom
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:200
Uitgever:LannooCampus
Druk:1
Verschijningsdatum:23-9-2024
Hoofdrubriek:Marketing
ISSN:
Lezersrecensies
Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Inhoudsopgave
INLEIDING 7
HET PRONKSTUK CANVAS 9
PRONKELEMENT 1:
JE UNIEKE SMOEL 15
Wat is een unieke smoel en wat is het belang ervan voor je klanten, je medewerkers en jezelf? 18
Ontketen je unieke smoel 32
Retailers met een unieke smoel aan het woord 39
[CASE] ‘Zetelfabriek Cammers overleeft en floreert dankzij geloof in eigen smoel’ – Jan Cammers en Mieke Comeyne, bestuurders van Zetelfabriek Cammers 40
[CASE] ‘De toekomst kent alleen maar onzekerheid, toch zullen wij als merk relevant blijven’ – Stefan Vanoverbeke, Global Retail Markets Manager en Board Chairman van IKEA 44
PRONKELEMENT 2:
CONSISTENTE COMMUNICATIE 51
Je unieke smoel als leidraad voor consistente communicatie 54
Het belang van een multimedia communicatieplan met retroplanning 56
Structuur in je communicatie 64
Retailers die consistent communiceren aan het woord 82
[CASE] ‘Consequent communiceren we de eenvoud.’
– Hans Geels, Algemeen Directeur van Dille & Kamille 84
[CASE] ‘De allergrootste dierenwinkel zijn we niet. Wél de gezelligste en de leukste!’ – Kristof Berx en Audrey Goeman, bestuurders van Zowizoo 89
PRONKELEMENT 3:
GULLE GASTVRIJHEID 95
Wat is gastvrijheid en wat is het belang ervan? 98
Innerlijke gastvrijheid 99
Interne gastvrijheid 102
Externe gastvrijheid 104
Gastvrije leiders aan het woord 123
[CASE] ‘Gastvrijheid is topsport. Elke dag opnieuw moet je het als team waarmaken’ – Luc Vanderfeesten, Co-Owner/Director Porsche Centrum Eindhoven & Maastricht, Bentley Maastricht, Jaguar & Land Rover Maastricht 124
[CASE] ‘Echte gastvrijheid komt uit het hart’’ – Hilde De Laet, Manager
van waterbelevingscentrum Hidrodoe 130
PRONKELEMENT 4:
EEN WONDERLIJKE WINKELOMGEVING 137
Je basis op orde 140
Klanten leiden 144
Beleving integreren 152
Retailers met een wonderlijke winkelomgeving aan het woord 167
[CASE] ‘Alles start met de winkelbeleving. Dromen doet verkopen!’ – Koen Nolmans, CEO van ToyChamp en DreamLand 168
[CASE] ‘Wij doen er alles aan om géén optiekwinkel te zijn’ – Hartger Fijten, CEO van Tempel Optiek 172
EPILOOG: EEN ALERTE ARENDSBLIK 179
Toekomst- en scenariodenken 182
DANKWOORD 193
WAT ANDEREN ZEGGEN 198
HET PRONKSTUK CANVAS 9
PRONKELEMENT 1:
JE UNIEKE SMOEL 15
Wat is een unieke smoel en wat is het belang ervan voor je klanten, je medewerkers en jezelf? 18
Ontketen je unieke smoel 32
Retailers met een unieke smoel aan het woord 39
[CASE] ‘Zetelfabriek Cammers overleeft en floreert dankzij geloof in eigen smoel’ – Jan Cammers en Mieke Comeyne, bestuurders van Zetelfabriek Cammers 40
[CASE] ‘De toekomst kent alleen maar onzekerheid, toch zullen wij als merk relevant blijven’ – Stefan Vanoverbeke, Global Retail Markets Manager en Board Chairman van IKEA 44
PRONKELEMENT 2:
CONSISTENTE COMMUNICATIE 51
Je unieke smoel als leidraad voor consistente communicatie 54
Het belang van een multimedia communicatieplan met retroplanning 56
Structuur in je communicatie 64
Retailers die consistent communiceren aan het woord 82
[CASE] ‘Consequent communiceren we de eenvoud.’
– Hans Geels, Algemeen Directeur van Dille & Kamille 84
[CASE] ‘De allergrootste dierenwinkel zijn we niet. Wél de gezelligste en de leukste!’ – Kristof Berx en Audrey Goeman, bestuurders van Zowizoo 89
PRONKELEMENT 3:
GULLE GASTVRIJHEID 95
Wat is gastvrijheid en wat is het belang ervan? 98
Innerlijke gastvrijheid 99
Interne gastvrijheid 102
Externe gastvrijheid 104
Gastvrije leiders aan het woord 123
[CASE] ‘Gastvrijheid is topsport. Elke dag opnieuw moet je het als team waarmaken’ – Luc Vanderfeesten, Co-Owner/Director Porsche Centrum Eindhoven & Maastricht, Bentley Maastricht, Jaguar & Land Rover Maastricht 124
[CASE] ‘Echte gastvrijheid komt uit het hart’’ – Hilde De Laet, Manager
van waterbelevingscentrum Hidrodoe 130
PRONKELEMENT 4:
EEN WONDERLIJKE WINKELOMGEVING 137
Je basis op orde 140
Klanten leiden 144
Beleving integreren 152
Retailers met een wonderlijke winkelomgeving aan het woord 167
[CASE] ‘Alles start met de winkelbeleving. Dromen doet verkopen!’ – Koen Nolmans, CEO van ToyChamp en DreamLand 168
[CASE] ‘Wij doen er alles aan om géén optiekwinkel te zijn’ – Hartger Fijten, CEO van Tempel Optiek 172
EPILOOG: EEN ALERTE ARENDSBLIK 179
Toekomst- en scenariodenken 182
DANKWOORD 193
WAT ANDEREN ZEGGEN 198
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan