

Joost Bosland (1954) is psychotherapeut en documentairemaker. Hij was initiatiefnemer van de filmserie '26.
Meer over Joost BoslandDe waanzin rond Wilders
Psychologie van de polarisatie in Nederland
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789460032332Samenvatting
Wat is er aan de hand met Nederland? Waar is de polarisatie begonnen, en wanneer de verhuftering in de sociale omgang? Hoe kan het dat het populisme van Wilders bij dat alles alleen maar garen lijkt te spinnen?
In dit boek beschrijft Joost Bosland, psychotherapeut, hoe de Nederlanders, onzeker geworden door de toenemende individualisering, massaal op zoek zijn gegaan naar simpele antwoorden op moeilijke vragen en hun angsten zijn gaan afreageren op landgenoten met een andere culturele achtergrond. Mensen als Wilders en Verdonk spelen daar met hun stemmingmakerij handig op in.
Deze verschijnselen lijken op zaken die in de psychiatrie al jaren bekend zijn, zoals borderline en regressie. Wat kunnen therapeuten ons leren over de omgang met deze staat van opwinding? Hoe kunnen we uit de beklemmende tweespalt komen die na 11 september 2001 is ontstaan? In elk geval niet, betoogt Bosland, door voortdurend de aandacht te blijven richten op de persoon van Wilders, maar integendeel door onze hand in eigen boezem te steken en zelf te zorgen voor herstel van de sociale samenhang.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Borderlineverschijnselen in ons eigen leven: zwart-witdenken, tweedeling en verruwing
3. Splijtende actie: wie niet voor mij is, is tegen me
4. Oorzaken van de borderlineverschijnselen
5. Opvoeding, grenzen en vrijheid
6. Het omgaan met tegenstellingen
7. De rol van vooroordelen
8. Ik en de ander: zelfbeelden en vijandbeelden
9. Prognose: hoe loopt dit af?
10. De behandeling: openbaarheid, verbinding, confrontatie en begrenzing
Nawoord
Noten en geraadpleegde literatuu
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan