Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Anne-Mieke Vermeer | 23 november 2016 | 3-4 minuten leestijd

Integere types doen niet aan marketing - Overtuigend zakelijk bloggen

Het zal niet de bedoeling zijn van Kiki Verbeek dat u de titel van haar boek Integere types doen niet aan marketing serieus neemt. Zij schreef dit boek met de ondertitel ‘Overtuigend zakelijk bloggen' vanuit haar eigen praktijk en ervaring.

Kiki Verbeek wil professionele dienstverleners er juist van overtuigen dat marketing niet vies is en dat bloggen een succesvolle manier kan zijn om jezelf onder de aandacht van (potentiële) klanten te brengen. Met voorbeelden van geslaagde blogs, interviews met bloggers, tips en checklists wil ze u inspireren en aanzetten tot actie.

Het boek ‘Integere types doen niet aan marketing’ van schrijfcoach en blogger Kiki Verbeek is in eerste instantie een inspiratieboek en wordt in de latere hoofdstukken meer een doe-boek. Voor alle professionele dienstverleners, of het nu trainers, coaches of adviseurs zijn, die zich wel in de titel kunnen vinden, begint ze met tien goede redenen om te gaan bloggen. Zo maakt u zich zichtbaarder als expert aan uw netwerk, verdiept en ordent u al schrijvend uw vakkennis en komen klanten uiteindelijk vanzelf naar u toe.

Dan volgen er een paar hoofdstukken waarin Verbeek een poging doet alle redenen om niet te gaan bloggen te weerleggen, angsten en vooroordelen weg te nemen en aan te sporen tot actie. Voor degene die marketing ‘associeert met schreeuwerige types die je voor een veel te hoge prijs iets aansmeren wat je niet echt nodig hebt’, schetst ze een positiever (en naar mijn idee correcter) beeld. Goede marketing bedrijven doet u door u te verdiepen in de problemen en behoeften van uw klanten en daar een antwoord op geven in een blog. U hoeft niet te schreeuwen, u gaat niet zomaar wat bloggen, maar u laat zichzelf zien met uw expertise. En daarbij hoeft u niet bang te zijn om kennis gratis weg te geven, want als het gewaardeerd wordt, komen de klanten vanzelf naar u toe om meer te halen.

Wat in deze eerste hoofdstukken ook duidelijk wordt, is dat bloggen weliswaar een goed idee is, maar dat het schrijven van een goede blog niet vanzelf gaat. Want goed geschreven blogs zijn toegankelijk, helder en hebben een eigen toon en stijl. Gelukkig blijft het in dit boek niet bij inspiratie, maar volgen er ook een paar hoofdstukken met waarschuwingen voor valkuilen, lijstjes met adviezen, checklists en praktische tips.

Dit boek is een mix van Verbeeks eigen ervaring, de ervaring van anderen, verhalen over situaties die ze tegenkwam in haar praktijk en theorie. De teksten die ze zelf schrijft, worden afgewisseld met voorbeelden van succesvolle blogs. De blogs dienen niet alleen als voorbeeld van hoe een goede blog er uit kan zien, maar zijn goed gekozen op inhoud en op zichzelf al inspirerend. Een aantal van deze bloggers laat ze aan het woord. Dat heet in de inhoudsopgave een interview, maar leest soms toch een beetje als een verkooppraatje. Door het hele boek heen staan verwijzingen naar de blogs en interviews, wat het gevoel geeft dat je door het boek aan het surfen bent.

Om alle ‘stemmen’ in dit boek uit elkaar te houden, is er veel aandacht besteed aan de vormgeving van het boek. De blogs en interviews onderscheiden zich door hun lay-out duidelijk van de tekst van Verbeek. Het boek heeft een harde kaft en door zowel de opmaak als de schrijfstijl leest het prettig. Elk hoofdstuk in Integere types doen niet aan marketing begint met een zwart-wit foto van een detail van een oude handtypemachine en hier en daar is een verwijzing gedaan met het letterbeeld van een ouderwetse labeltang. Voor de ouderen onder ons een feest van nostalgische herkenning, maar voor de jongeren?

En mocht ze u dan tenslotte zover gekregen hebben dat u aan de slag wilt, dan doet ze wat ze predikt: door u aan te melden op haar site krijgt u gratis aansporingen en tips.

Anne-Mieke Vermeer geeft advies en ondersteuning op het gebied van marketing, communicatie en tekst. Zij studeerde kunstgeschiedenis, marketing en filosofie en was ruim 10 jaar werkzaam in diverse (direct)marketing functies.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden