Het gevolg is ongemotiveerde medewerkers, een te hoog ziekteverzuim en ontevreden klanten. Veel leidinggevenden zitten hierdoor in de vicieuze cirkel van te hard werken, te veel zelf willen doen en niet toekomen aan het coachen van medewerkers. Terwijl coachen vanuit vertrouwen nu juist leidt tot bevlogen en winstgevende organisaties.
Kortom, het moet anders.
We weten het allemaal. Waarom doen we dat dan niet? Omdat we controle willen houden. We zoeken houvast en veiligheid. En denken zo het eindresultaat in handen te hebben. Terwijl het tegenovergestelde waar is. Medewerkers voelen controledrang en bemoeienis. Dat maakt hen lui, initiatiefloos en ongemotiveerd.
Behandel medewerkers als volwassenen.
Geef leiding volgens het 6V-model. Dit model gaat uit van de filosofie dat je medewerkers behandelt zoals je zelf ook behandeld wil worden. Ieder mens wil waardering en aandacht, en wil serieus genomen worden. Mensen kunnen vaak veel meer verantwoordelijkheid aan dan we denken. Tijd om medewerkers als volwassenen te gaan behandelen! Tijd om los te laten!
Controle houden door los te laten
Hoe laat je los en houd je toch controle? Hou jezelf eens een spiegel voor. Hoe functioneer je eigenlijk als leidinggevende? Leidinggeven aan een ander begint met leidinggeven aan jezelf. De inmiddels bewezen, zeer praktische Haselhoff-methode geeft handvatten hoe los te laten.
Doorbreek de vicieuze cirkel
Ontdek dat jouw loslaten ertoe bijdraagt dat medewerkers gaan doen wat je wilt. Zonder dat je de controle kwijtraakt. Coachend leidinggeven begint met een duidelijke visie, grenzen stellen en medewerkers de aandacht geven die ze verdienen. Geef medewerkers vertrouwen.
Het 6-V model
1 Creëer Visie
Je kunt pas vertrouwen geven als je een Visie hebt. Een gezamenlijke visie, zodat je met elkaar weet waar je naartoe werkt en waar je voor staat. Een heldere visie schept duidelijkheid en zorgt dat mensen gemotiveerd het beste uit zichzelf halen. Tegelijkertijd is het essentieel dat je een diep verankerde visie hebt over jouw manier van leidinggeven. Ontbreekt deze, dan schiet je bij tegenwind snel weer in de oude controlemodus.
2 Geef Vertrouwen
Vertrouwen krijgen is een basisbehoefte om tot je recht te komen. Stel jezelf maar eens de vraag wat je nodig hebt om te kunnen floreren. Grote kans dat vertrouwen ergens bovenaan staat.
3 Geef Verantwoordelijkheid
De meeste medewerkers floreren als ze het gevoel hebben dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun resultaten en de manier waarop ze werken. Medewerkers krijgen zelfvertrouwen als ze verantwoordelijk worden gehouden voor wat ze doen.
4 Geef Vrijheid
Bijna ieder mens wil keuzevrijheid om dingen te doen op zijn of haar manier. Medewerkers die vrijheid voelen, presteren beter en schieten minder vaak in de weerstand.
5 Creëer Verbinding
Als je de eerste drie V’s op orde hebt, is het belangrijk om in verbinding te blijven met je medewerkers. Blijf aandacht houden voor wat je medewerkers doen. Ieder mens heeft behoefte aan belangstelling en feedback. Erken de kwaliteiten en zorg dat je weet waar iemand goed in is en waar iemand vastloopt.
6 Creëer Veiligheid
Mensen willen zich veilig voelen in een organisatie. Geef je medewerkers het gevoel dat ze fouten mogen maken. Vermijd de angstcultuur waarin medewerkers afgerekend worden op dingen die ze niet goed doen. Veiligheid zorgt ervoor dat medewerkers durven te zeggen wat hen beweegt en bezighoudt. Terwijl onveiligheid al snel leidt tot klaaggedrag en gemopper onderling. Dodelijk voor ieders motivatie.
Marjan Haselhoff is directeur/eigenaar van BuroKracht. Ze begeleidt als trainer/coach hoger management om bevlogen topteams te creëren d.m.v coachend leidinggeven en zelfsturende teams. Ze is auteur van het boek Hoe krijgen ze me ze gek?, spreker (te boeken via Managementboek.nl en expertblogger op Managementsite.nl en andere managementsites. De moed om te vertrouwen is haar nieuwe boek.