Leidinggevenden die veranderingen doorvoeren, onderschatten vaak wat zij van medewerkers vragen. Zelf hebben zij zich maandenlang voorbereid, maar op de vloer moet iedereen ineens omschakelen. Alsof zij van de ene op de andere dag hun tanden moeten poetsen met hun andere hand.
Welke mindset is er nodig om veranderingen succesvol door te voeren? Ik onderscheid drie cruciale principes die je vanaf de start van een verandertraject aan de hele organisatie moet meegeven.
1. Uitstel van oordeel
Mensen zijn van nature geneigd om voor de bekende paden te kiezen. Elk idee dat daarvan afwijkt is een potentieel gevaar. Heb je al gemerkt dat in bijna elke vergadering idea killers naar boven komen? Uitspraken als ‘ja, maar…’ of ‘we hebben geen budget’ zorgen dat een mogelijkheid al in de kiem gesmoord wordt voordat het idee een levenskans heeft gekregen. Via een simpele bewustwordingsoefening kun je van ‘ja, maar’ naar ‘ja, én’ gaan. Plots ontstaat er ruimte voor nieuwe ideeën. Het tijdelijk uitstel van oordeel zorgt ervoor dat we openstaan voor nieuwe mogelijkheden.
2. Verandering van perspectief
Vaak bekijken we de wereld met dezelfde bril. De marketeer ziet overal mogelijkheden om een product of dienst te promoten; de HR-persoon denkt onmiddellijk aan het potentieel van mensen, en de accountant zal als eerste checken of de cijfers wel kloppen. Daar is op zich niks mis mee, want het is natuurlijk hun expertise om deze taken uit te voeren. Maar bij verandertrajecten is het wel belangrijk dat we breder zicht krijgen op de situatie. We willen dat mensen in staat zijn om zich in te leven in een andere rol, zodat ze snappen waarom bepaalde beslissingen nodig zijn. Met technieken die je kunt aanleren om vanuit een andere invalshoek te kijken, kun je ervoor zorgen dat verandering beter geaccepteerd wordt.
3. Nano-acties
De laatste stap is wellicht de moeilijkste. Aan ideeën is vaak geen gebrek, het probleem is de omzetting naar de praktijk. De meeste ideeën verliezen al hun energie tijdens ellenlange vergaderingen, in uitgebreide documenten of in het planningsproces. Mensen zijn vaak zeer enthousiast als een idee boven tafel komt, maar 48 uur later is de eerste energie al verloren. De truc is om zo snel mogelijk een nano-actie te ondernemen. Deze mag maximaal 10 euro kosten en niet meer dan een uurtje tijd vragen (geld en tijd zijn immers de grootste idea killers). Doel van de nano-actie is om snel en goedkoop te toetsen of het idee potentieel heeft. In plaats van te vergaderen over een marketingactie, bel je bijvoorbeeld drie goede klanten op om het idee uit te leggen. Vaak levert luisteren naar hun reacties sneller en beter resultaten op dan onderling filosoferen over de vraag of klanten het nieuwe aanbod interessant zouden vinden.
The Change Mindset is een bookazine (een boek met de layout van een magazine) met nog veel meer praktische tips om jouw eigen mindset – én die van anderen – een boost te geven, en flexibeler in te spelen op veranderingen.
Cyriel Kortleven is professioneel spreker en auteur. Hij is op een missie: een boost geven aan de creatieve en ondernemende mindset van professionals in verandering. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring in het vakgebied van creativiteit en innovatie. Hij si de auteur van The Change Mindset.