Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - De kracht van autoriteit

Hoe word je een autoriteit als individu, onderneming of overheidsorganisatie? De kracht van autoriteit biedt aanknopingspunten. Maar wat is autoriteit eigenlijk? U leest het in deze preview van Peter Kempen.

Peter Kempen | 18 november 2015 | 3-4 minuten leestijd

Autoriteit. Ik heb het altijd een mooi woord gevonden. Interessant, gecompliceerd en fascinerend. Mensen gebruiken het woord ‘autoriteit’ vaak in combinatie met ‘leiderschap’ en ‘management’. Maar autoriteit heeft een geheel eigen betekenis. Iedereen kan een leider worden mits hij de gave heeft om anderen te leiden. Iedereen kan een manager worden, mits een werkgever het op een visitekaartje zet. Maar autoriteit is iets wat je moet verdienen. Maar hoe word je een autoriteit op je vakgebied? Hoe kun je werken aan een autoriteitspositie? Wat zijn de voordelen van een autoriteitspositie? Deze vragen worden beantwoord in het boek De kracht van autoriteit.

Ik hanteer in mijn boek de volgende definitie van autoriteit:

Een autoriteitspositie is een toonaangevende, gezaghebbende en invloedrijke positie waar succes, aanzien en macht aan kunnen worden ontleend

Personen die autoriteit hebben, kunnen erop rekenen dat anderen naar hen luisteren. Hun denkbeelden worden eerder geaccepteerd dan de van mensen die geen autoriteit hebben.

Bedrijven die een krachtige autoriteitspositie hebben, genieten aanzien. Klanten kopen er graag, andere bedrijven willen ermee samenwerken.

Overheden met een sterke autoriteitspositie kunnen in de samenleving op begrip rekenen. Hun beslissingen worden eerder geaccepteerd dan van overheden die geen autoriteit hebben.

Hoe krijg je een autoriteitspositie?

Een autoriteitspositie kun je verwerven als je voldoet aan de volgende zeven criteria.

Kennis, Daadkracht, Originaliteit, Communicatie, Consistentie, Onafhankelijkheid, Integriteit

Deze criteria gelden voor zowel persoonlijke autoriteit als bedrijfsautoriteit en overheidsautoriteit. Je moet aan al deze zeven kenmerken voldoen om een autoriteitspositie te kunnen innemen. Mis je er één, dan zul je niet door anderen worden aangemerkt als autoriteit en zul je als bedrijf of overheidsinstelling geen autoriteitspositie innemen.

In De kracht van autoriteit heb ik een model opgenomen waarmee iedere persoon, elk bedrijf en elke overheidsinstelling kan werken aan het opbouwen van een autoriteitspositie. Maar pas op! Autoriteit kun je ook weer kwijtraken. Denk eens wat er met Volkswagen is gebeurd. Soms geldt dat zelfs voor een hele branche, bijvoorbeeld de bankensector. Maar ook personen kunnen diep vallen. Voorbeelden zijn Sepp Blatter van de FIFA, Bram Moszkowicz en de voormalig bestuursvoorzitter van de ANWB Guido van Woerkom die de baan van Nationale ombudsman in rook zag opgaan door verkeerde opmerkingen over Marokkanen.

Voor wie is een autoriteitspositie weggelegd?

Iedereen kan een autoriteit worden op zijn of haar vakgebied. Een autoriteitspositie is niet alleen weggelegd voor hoogwaardigheidsbekleders. Neelie Kroes is een bestuurlijke autoriteit, Hans van Manen is een balletautoriteit, Rem Koolhaas is een architectuurautoriteit, Joop van den Ende is een entertainmentautoriteit, DJ Tiësto is een autoriteit op het gebied van dancemuziek.

Een minder bekend voorbeeld is dat van een stadsarcheoloog die in dienst van een gemeente of museum, boeken publiceert, lezingen geeft, tentoonstellingen inricht, een genootschap opricht om met gelijkgestemden verder onderzoek te doen. Zo iemand kan binnen zijn vakgebied worden aangemerkt als een autoriteit op z’n vakgebied. Met dit laatste raken we een belangrijk punt. Autoriteit is namelijk verbonden met de reikwijdte van iemands functioneren. Anderen moeten je bestempelen als autoriteit. Als je zelf zegt dat je een autoriteit bent en anderen vinden dat niet, nou, dan ben je het niet.

Personen, bedrijven, overheden en non-profitinstellingen kunnen allemaal gestructureerd werken aan een autoriteitspositie. En, je hoeft heus niet altijd de beste kwaliteit te leveren om een autoriteitspositie te verwerven. IKEA maakt niet de beste kwaliteit meubels, maar heeft wel een autoriteitspositie in de meubelbranche opgebouwd. Waar ligt dat dan aan? Probeer die vraag maar eens te beantwoorden aan de hand van de zeven eerdergenoemde criteria.

Peter Kempen is autoriteitsexpert. In zijn De kracht van autoriteit laat hij zien waarom het hebben van autoriteit zo veel kansen biedt en beschrijft hij hoe je zo'n positie kunt verwerven.

Over Peter Kempen
Peter Kempen is autoriteitsexpert. In zijn boek 'De kracht van autoriteit' laat hij zien waarom het hebben van autoriteit zo veel kansen biedt en beschrijft hij hoe je zo'n positie kunt verwerven. Peter studeerde sociale en economische geschiedenis aan de Universiteit Leiden en promoveerde op het proefschrift 'Corporate Media Governance'. Peter werkt op het vlak van strategische positionering en organisatieadvies voor vele organisaties in zowel het bedrijfsleven als de overheidssector. Daarnaast geeft hij leiding aan het AutoriteitsInstituut, een organisatie die zich richt op de vraag hoe organisaties en functionarissen een autoriteitspositie kunnen bereiken of behouden.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden