Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Shared Service Centers

In dit dunne boekwerkje concentreren de auteurs zich op bevindingen van het management en de klanten van zowel publieke als private SSC's. Het leveren van kwalitatieve services tegen een goede prijs is en blijft één van de belangrijkste motieven voor het opzetten van een SSC. Dit kleine, maar handzame en praktische boek is toegankelijk geschreven, bevat precies het juiste aantal pagina's om het boek in één keer uit te kunnen lezen. Heerlijk, eindelijk een praktisch managementboek over de ontwikkeling van SSC's zonder teveel woorden.

Annelies Bakelaar | 13 mei 2008

'Shared service centers' is geschreven door consultants van Atos Consulting. Atos Consulting heeft een uitgebreide historie met onderzoek naar SSC's. Dit boek bevat de conclusies van drie onderzoeken, aangevuld met de nodige projectervaringen van Atos zelf. En wat blijkt: één van de belangrijkste conclusies is dat de huidige SSC's te maken hebben met 'behoorlijk' tevreden klanten. De auteurs van 'Shared service centers', Wilco Bothof, Onno Ghijsen Cohen en Bart Geerdink, zijn consultants van Atos Consulting. Atos Consulting heeft veel ervaring op het gebied van onderzoek naar SSC's en met het publiceren hierover. Dit boek maakt de balans van de SSC's op en bekijkt deze vanuit de ogen van de diverse gebruikers (het management en de klant). Een interessante invalshoek die nog niet in veel andere boeken op deze wijze is terug te vinden. De centrale vraag is namelijk: 'Hoe worden de SSC's ervaren door het management en de klant?' Het boek bevat de conclusies van drie onderzoeken (gedaan in de afgelopen twee jaren) naar zowel publieke als private SSC's, aangevuld met projectervaringen van Atos zelf. Het uitgangspunt is de ervaring van het management en de klanten. Deze uitgave bestaat uit zeven compacte hoofdstukken. Hoofdstuk 1 staat stil bij de tevredenheid van klanten ten aanzien van operationele SSC's. Vervolgens nemen de hoofdstukken 2 tot en met 6 de lezer mee aan de hand van de projectfasering die Atos hanteert bij het begeleiden van SSC-implementaties. Dit zijn de stappen: 1. mobilisatie; 2. haalbaarheid; 3. ontwerp; 4. migratie; 5. doorontwikkeling. Per fase komen de belangrijkste stappen, aandachtsgebieden en valkuilen aan bod. Alle onderwerpen worden geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden. De cases zijn onder andere van: SSC Albeda College Rotterdam, SSO van het ministerie van V&W, SSC Internationaal transportbedrijf, Financieel Shared Services van een nutsbedrijf. Ter afsluiting staan in hoofdstuk 7 de conclusies en geeft Atos haar visie op de verdere ontwikkeling van shared services. Er bestaat een rotsvast geloof in het SSC-concept. Daarnaast wordt vanuit deze onderzoeken helder dat een SSC in ieder geval de impuls geeft voor innovatie van werkprocessen en ICT-ondersteuning. Over het algemeen blijkt dat er binnen het SSC meer kennis aanwezig is en er meer doorgroeimogelijkheden zijn voor medewerkers. Bovendien spelen SSC's in op het maatschappelijke gevoel om geen middelen te verkwisten; geen zaken dubbel doen als het niet hoeft! Ondanks dat het boek de sfeer en methodiek van Atos Consulting zelf uitademt, ligt de nadruk niet op Atos, maar duidelijk op de onderzoeken en de thematiek SSC. Wat vooral zeer prettig is, is de praktische en laagdrempelige manier waarop het boek geschreven is; deze is prima te volgen. In een kleine zeventig pagina's gaat een wereld aan informatie open. Het toefje op dit boek is uiteraard de hoeveelheid onderzoeksresultaten en de diverse cases, deze maken het boek zeker smeuïg. Voor iedereen die te maken heeft met een shared service center of ermee te maken krijgt, is dit boek een absolute aanrader!

Over Annelies Bakelaar

Annelies Bakelaar is momenteel werkzaam bij ROC Aventus als Manager dienst HRM en schrijft de recensies op persoonlijke titel. Annelies Bakelaar is hiervoor onder andere werkzaam geweest als manager, programmaleider en organisatieadviseur, zowel in de private als publieke sector. Daarnaast is Annelies Bakelaar actief in de lokale politiek (fractievoorzitter CDA Ommen) en is freelance hbo-docent. In 2004 heeft Bakelaar haar MBA Public Governance studie afgerond aan Nyenrode.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Wilco Bothof, Onno Ghijsen Cohen, Bart Geerdink
Shared Service Centers

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden