De 4p’s die veelal door marketeers en ondernemers gebruikt worden om hun producten en/of diensten te beschrijven en te onderscheiden, hebben hun beste tijd gehad. Het gaat er nu om echt onderscheidend te zijn, echt op te vallen. En dat doe je door het gedachtegoed van een paarse koe toe te passen. Normale koeien zijn namelijk allemaal saai. Maar een paarse koe valt gelijk op en is alles behalve saai! Het boekje van Seth Godin gaat kort in op de achtergrond en het verleden van de marketing. Hoe zijn we gekomen waar we nu zijn beland, dat vertelt hij eigenlijk. Vervolgens wordt er ingegaan op wat een Purple Cow nu eigenlijk is: ‘Maak opmerkelijke producten/diensten waar de juiste mensen op afkomen’. Val op en wees uniek! De schrijver gebruikt hiervoor het productlevenscyclusmodel. Waar bedrijven vroeger juist de early en late majority wilde bereiken, zo schrijft Seth Godin, is het met een paarse koe juist de bedoeling om de innovators en de early adopters warm te krijgen voor je producten en/of diensten. Om de Paarse Koe te verhelderen in de praktijk, beschrijft hij zeer veel verschillende voorbeelden van Purple Cows, zoals: Starbucks, Pearl Jam, Ikea, Hummer, maar ook voorbeelden als een klein Pr-bureau en mensen die op zoek zijn naar werk. Ik wil iedereen adviseren om dit boek, als je dat nog niet gedaan hebt, zo snel mogelijk te lezen. Een must read!!
Over Sebastiaan van der Valk
Sebastiaan van der Valk is zelfstandig coach en oprichter van 'Bureau voor Ontwikkeling & Groei'. Zijn passie is om individuen en teams te helpen bij het vinden en formuleren van antwoorden op drie kernvragen: (1)Wie ben ik? / Wie zijn wij? (2) Wat wil ik? / Wat willen wij? (3) Hoe kom ik daar? / Hoe komen wij daar? Hierdoor leid je zeer waarschijnlijk een succesvoller, prettiger en gelukkiger (werk)leven! Gedrevendoorpassie.nl is één van zijn laatste initiatieven.