Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Week van de Ondernemer nieuws
17 april 2012 | Justin van Lopik

Deze week vindt traditiegetrouw de Week van de Ondernemer plaats in het Beatrix-theater te Utrecht. Het evenement is uitverkocht, maar voor New Ambition Day op 20 april zijn nog kaarten beschikbaar (zie http://www.newambitionday.nl).

Een van de sprekers: Ronnie Overgoor, auteur van Ondernemerslessen van een InternetCowboy. Maar er zijn uiteraard meer goede boeken over ondernemen. Zo verschijnt morgen een nieuwe versie van het uitverkochte Ambitie van Annemarie van Gaal en is er Mijn naam is Roland Kahn en ondernemen is mijn passie, de ondernemingsvisie van de succesvolle oprichter van Cool Cat. In One click (Engels) doet Richard Brandt een boekje open over Amazon-oprichter Jeff Bezos en in Startkapitaal van Kees nu.nl Zegers leest u 100 tips over ondernemen. Iedereen ondernemer van Arko van Brakel tot slot werd genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2011.

Once Click verschijnt deze maand in Nederlandse vertaling.

Op dinsdag 22 mei 2012 organiseert Managementboek een Boekevent Tools voor ondernemers. Sprekers zijn: Frans Reichardt, Judith Webber, Michiel Cobben, Rob Tol & Arko van Brakel.


Pleidooi voor inkoop als management- discipline bekroond nieuws
10 maart 2010 | Hans van der Klis

Inkoop - een nieuw paradigma is tijdens het Managementboekengala uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2010. Auteur Gerco Rietveld was al verrast dat hij met zijn boek de shortlist haalde. Hij voelt zich door de bekroning gesteund in zijn betoog dat inkoop meer interesse verdient van het algemene management.

Het was de achtste keer dat Managementboek.nl in zijn tienjarig bestaan de prijs uitreikte en niet eerder had de jury zo lang beraadslaagd, vertelde juryvoorzitter Hans van der Loo. Dat kwam door de hoge kwaliteit van de inzendingen. ‘Wij hadden het liefst zes prijzen willen uitdelen.’

Gerco Rietveld had zijn bekroning te danken aan uiteenlopende kwaliteiten: de relatieve nieuwheid van het thema, de originaliteit en de durf waarmee hij het heeft uitgewerkt en de duurzaamheid en oplossingsgerichtheid van zijn betoog. Het nichekarakter van het boek speelde geen rol in de beslissing, benadrukte Van der Loo. ‘Het is wel specialistisch, maar de auteur betoogt juist dat inkoop een grotere rol in de boardroom zou moeten spelen. Inkoop is een afdeling die altijd wat achteraf zit. Niemand maakt zich er druk om, zolang de spullen maar binnenkomen. Maar juist in tijden van crisis groeit de interesse in deze discipline. Veel managers voelen de reflex om de leveranciers te gaan afknijpen. Rietveld laat zien dat dat onverstandig is en dat je beter op zoek kunt gaan naar een goede samenwerking, om op die manier samen meerwaarde te creëren.’

Gerco Rietveld was afgereisd met het idee dat hij een leuke avond tegemoet kon zien in De Rode Hoed, maar hij ging er vandaan als auteur van een bekroond boek, met een grote bos bloemen in zijn armen. ‘Bij het diner vertelde één van de juryleden mij al dat het er bij de jurering niet om ging hoe groot de markt was voor het boek. Toen de juryvoorzitter zijn verhaal deed, voelde ik hem langzaam aankomen. Toch was het een grote verrassing. Ik heb het boek geschreven met de hoop dat ik bij algemene managers meer interesse kon kweken voor het onderwerp inkoop, maar ik heb er altijd rekening mee gehouden dat het alleen bij een groep specialisten terecht zou komen. Nu ontstaat de mogelijkheid om mijn betoog bekend te maken bij een grotere groep lezers en daar ben ik heel blij om, want het is hard nodig.’

(Behalve Inkoop - een nieuw paradigma van Gerco Rietveld waren ook Iedereen ondernemer van Arko van Brakel, De broedfactor van Peter Camp, Jongleren met talent van het trio Jolink, Korten en Verhiel, Plezier beleven aan taaie vraagstukken van Hans Vermaak en De zijderoute naar de top van Mirella Visser genomineerd.)


Een shortlist met breedsprakige consequenties nieuws
20 januari 2010 | Pierre Pieterse

De jury heeft het zich niet gemakkelijk gemaakt om tot de uiteindelijke keuze voor het Managementboek van het Jaar te komen. Daarvoor zijn de boeken op de shortlist te divers. Een beredeneerde inventarisatie.

Hoe moet je een boek over ondernemerschap vergelijken met de route die vrouwen moeten afleggen om de top te bereiken? Zekere doorslaggevende criteria als relevantie, onderbouwing of stijl kun je dan niet meer gebruiken, omdat uiteenlopende onderwerpen even uiteenlopende stijlfiguren vereisen, het onderwerp in zichzelf gewoon al relevant is, of a a-priori niet te onderbouwen is. Laten we zonder op de jurystoel te gaan zitten daarom het veelzijdige palet met managementboeken van dit jaar even kort uitstallen. In willekeurige volgorde en ingekleurd met strikt persoonlijke observaties.

Iedereen ondernemer. Dat is natuurlijk de droom van half Nederland. Maar omdat Arko van Brakel ook nadrukkelijk de keerzijde van het vrije ondernemerschap belicht, de onvermijdelijke tegenslagen, is de kans niet denkbeeldig dat juist die andere helft zijn droom bevestigd ziet, dus het vrije werknemerschap. En dat is nou net niet wat de auteur beoogt.

Plezier beleven aan taaie vraagstukken. Hans Vermaak had menig lezer een groot plezier gedaan met ook een minder taaie editie van dit monumentale werk. Want monumentaal is het, maar tegelijk ook weinig toegankelijk voor de doorsnee manager. Dus de daad bij zijn eigen woord voegen eigenlijk, door de complexe materie te ontrafelen in te behappen brokken.

De zijderoute naar de top. Zo kan het dus ook! Niks geen quota of schreeuwerig verongelijkt postfeminisme, maar ‘down to earth’. Mirella Visser stelt heel masculien dat vrouwen de TomTom richting top zelf moeten instellen, zonder hulp van buitenaf.

De broedfactor. Sympathiek boek inclusief een duivelse paradox: hoe kanaliseer je de wilde ideeën uit je organisatie? Door het inrichten en faciliteren van broedplaatsen waar werknemers hun creativiteit de vrije loop kunnen laten. Maar, zo zegt Peter Camp, al dat gebroed moet ook iets opleveren waarmee de bijl aan de vrijblijvendheid wordt gezet, ook al noem je dat de ‘logische spanning tussen product en proces’.

Inkoop - een nieuw paradigma. De zwarte zwaan in het gezelschap. Natuurlijk hoort inkoop bij management, zeker als je het betitelt als ‘inkoopmanagement’ zoals Gerco Rietveld doet, maar toch. Menig manager beschouwt inkoop als geïsoleerde functie die moet doen wat het moet doen: kosten besparen ofwel uitknijpen van leveranciers. Een doodlopende weg omdat je dan uiteindelijk je eigen concurrentiekracht ondermijnt. Inkoop moet een volwaardig onderdeel worden van de business, zodat de weg naar businessvoordelen open ligt. Dus nauwer samenwerken met leveranciers om de kwaliteit en flexibiliteit te garanderen en de risico’s te dempen. Inkoop krijgt zo een strategische component., en daar is het Rietveld precies om te doen.

Jongleren met talent. De enige coproductie. De drie auteurs, Joost Jolink, Fritz Korten en Thomas Verhiel, maken gehakt van de huidige talentenprogramma’s. Zinloze snoepreizen naar exotische oorden, of loze carrièrebeloften. Kost bakken met geld en het talent verlaat gillend de tent. Hun oplossing is even simpel als voor de hand liggend: stem je programma af op de doelstelling van je organisatie en het type talent dat je daarvoor nodig hebt. Hollandse soberheid overgoten met een even Hollandse pragmatische saus.

Dan de hamvraag: welk boek wordt het? Wie het weet, mag het zeggen. De jury dus. En we weten dat de wegen van alle jury’s per definitie ondoorgrondelijk zijn. Wat we ook weten, is dat 9 maart een nieuw boekomslag wordt toegevoegd aan de indrukwekkende ‘Managementhall of Fame’.


Arko van Brakel: ‘Ondernemen is meer dan het hebben van een eigen bedrijf’’ interview
21 januari 2009 | Hans van der Klis

In zijn nieuwe boek Iedereen ondernemer houdt Arko van Brakel, in 1994 medeoprichter van EuroNet en sindsdien ‘serial entrepreneur’, een hartstochtelijk pleidooi voor een ondernemende mentaliteit. Die is onontbeerlijk in zijn ogen, nu wij steeds vaker te maken krijgen met onzekerheden in ons bestaan.

Uw boek heeft een opmerkelijk autobiografisch gehalte: u verhaalt zonder terughoudendheid van uw zakelijke successen én mislukkingen. Vanwaar deze openhartigheid?

Wat ik eigenlijk heb gedaan, is de lijn doortrekken die ik ook volg in de trainingen en workshops die ik tegenwoordig geef met mijn nieuwe bedrijf, Nieuwe Helden. Ik heb gemerkt dat trainingen en workshops het beste resultaat hebben wanneer je de leercurves onderbouwt met persoonlijke ervaringen. Mijn vorige boek, Nieuwe helden, was wat beschouwender. Mijn nieuwe boek wil ik ook gebruiken voor mijn trainingen, dus heb ik gekozen voor een anekdotische aanpak om mijn ideeën te onderbouwen.

U bent bekend van uw avonturen met EuroNet en Jamby. Waarom legt een ondernemer als u zich toe op het geven van trainingen en workshops?

Ik heb ooit al een vrij groot trainingsbedrijf gehad, PuntEDU. Dat ging heel goed, eigenlijk tot het moment dat ik het over had gedaan aan Newconomy, het bedrijf van Maurice de Hond. Voor mijzelf is het antwoord op deze vraag eigenlijk heel simpel: ik probeer dingen te doen die ik leuk vind. Ik houd ervan ideeën op anderen over te dragen, om anderen te stimuleren. Met EuroNet waren mijn zakenpartner Simon en ik ook al bezig om de wereld te veranderen. Hoewel wij ons ook ten doel hadden gesteld de beste internetprovider van Nederland te worden, hadden wij ook idealistische doelstellingen.

Uit uw boek blijkt dat Simon Cavendish, uw toenmalige zakenpartner, u echt bij EuroNet naar binnen heeft gehaald. Was u al ondernemer of bent u het toen geworden?

Ondernemen zit echt in mij, ik houd van een ondernemende levensstijl. Ik had tijdens mijn studie al een klein reclamebureautje samen met mijn toenmalige zwager En ik heb een avontuurlijk leven gehad in de Cariben, waar ik van eiland naar eiland trok als consultant voor een hotel- en restaurantgids. Je kunt het ook opmaken uit mijn hobby’s: ik houd van zeilen, mountainbiken in de Alpen, triatlon, skiën, duiken, surfen, eigenlijk alle uitdagende outdoor-sporten. Ik ben ervan overtuigd dat je het leven leuk en mooi moet maken en dat je grenzen moet opzoeken. Dat brengt soms wat gevaar met zich mee, maar aan de rand van het ravijn groeien de mooiste bloemen. Dat is echt waar. Ik wil ervoor waken dat ik op mijn 65e opeens wakker schrik en denk: ‘Had ik maar…’

Uit uw boek komt het beeld naar voren van een sociaal ondernemer die eerder geïnteresseerd is in mensen dan in harde deals. Alleen al met de titel probeert u iedereen erbij te betrekken. Waar komt dat vandaan?

Ik ben een mensen-mens. Uiteindelijk gaat het in deze wereld om mensen. Ik probeer altijd iets te betekenen voor anderen, toegevoegde waarde te leveren. Dat hoeft niet eens alleen met mijn bedrijven te zijn. Wat ik leuk vind, is dat grote en succesvolle ondernemingen als Google op dezelfde manier werken: Google werkt samen met zijn klanten. Google biedt alle programmatuur en functionaliteiten gratis aan. De klanten stellen vervolgens hun gegevens beschikbaar. Dat is een heel sociale manier van werken.

In het bedrijfsleven is het ‘not done’ om te praten over je burn-out. U heeft er minder moeite mee. Hoe komt dat?

Er is al over geschreven, dus er zijn genoeg mensen die het al weten. Ik vind het een waardevolle les. Ik heb een tijd gehad dat ik elk moment van de dag benutte om bezig te zijn. Ik was alleen maar aan het werk. Als ik dan weer te laat thuis kwam, had ik geen tijd meer om te sporten, zodat ik op zeker moment besloot thuis een fitnessruimte in te richten. Toen was ik soms tot diep in de nacht aan het sporten. Dat houd je niet vol. Je hebt het gewoon nodig om soms de batterij op te laden. Daarmee kun je meer balans in je leven brengen. Wat ik destijds deed, was gewoon te veel van het goede. Het had er ook mee te maken, dat ik probeerde te voldoen aan wat anderen van mij verwachten. Ik ging me ‘succesvol’ gedragen, wat dat ook moge zijn. Dat was in de tijd dat ik betrokken was bij Jamby, het project waarin ik samenwerkte met mijn oude zakenpartner Simon en met Adam Curry. Maar ik ben helemaal niet zo’n goede investeerder, ik ben een mensen-mens. Ik liet me meeslepen en ben te weinig afgegaan op mijn eigen intuïtie. Adam kan heel overtuigend zijn, zoals je weet. Dat ik daarin mee ben gegaan, is mijn fout geweest. Het heeft me een hoop geld gekost, wat ik niet eens zo erg vind. Wat ik wel vervelend heb gevonden, is dat wij ruzie kregen. Daar heb ik echt wakker van gelegen.

Bent u als trainer en begeleider van workshops beter op uw plaats?

Zeker, daar voel ik mij helemaal op mijn plek. Het leuke is dat het dilemma waar ik ook al mee worstelde, nu echt actueel is. Als de bankiers zich iets socialer hadden opgesteld, iets meer als ‘mensen-mensen’ hadden gedragen, was de financiële crisis er niet geweest. Maar men was alleen uit op het persoonlijke gewin, in plaats van verantwoordelijkheid te nemen. Een paar maanden geleden heb ik eens een column geschreven, met daarin de opmerking dat voor geld de normale economische wetten niet lijken te geleden. In de economie bestaat zoiets als de wet van de verminderde meeropbrengst. Je kunt maar drie keer per dag eten, je hebt maar één auto nodig. Maar van geld willen mensen altijd maar meer. Wat mij toen ook al opviel, is dat het niet ondernemers waren die zoveel geld opstreken. Het waren vooral bankiers, mensen die geen gevoel hebben voor de energie die het heeft gekost om een onderneming op te bouwen. En dat is echt niet nieuw: in onze Jamby-tijd noemden wij dit soort types ‘Banksters’, vanwege hun maffia-achtige gedrag.

Wat onderscheidt de ondernemers van de bankiers?

Hun instelling. Dat zie je het beste bij ondernemers als Joop van den Ende of wijlen Eckart Wintzen. Dat zijn mensen die beseffen - of beseften - wat het is om iets op te bouwen. Bij hen zie je dat ze iets willen terugdoen en anderen willen helpen. Dat spreekt mij heel erg aan, juist in deze tijd. Ondernemen is meer dan het hebben van een eigen bedrijf. Iedereen krijgt als gevolg van de crisis te maken met meer onzekerheden. De informatie verdubbelt zich zo snel dat je geen tijd meer krijgt om zekerheden in te bouwen. We zullen dus steeds vaker beslissingen moeten nemen waarvaan de uitkomst niet tevoren bekend is. Dat is ook ondernemen in mijn ogen. Maar de crisis heeft ook positieve gevolgen. Veel ondernemers die ik spreek, hebben het gevoel dat wij een betere wereld aan het inrollen zijn. Op het omslag van mijn boek staat niet voor niets: ‘Wat nou crisis? Ondernemerschap kan je redden!’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden